• Liv82

    Pojknamn till flicka?

    Vi har hittat ett namn vi planerat att döpa bebisen till om det blir en pojke, dock gillar vi namnet så mycket att vi funderar på om vi kanske kan döpa bebisen till det även om det blir en flicka. Namnet dök upp i mitt huvud när vi satt och slumpade namn en kväll och då som tjejnamn, när jag senare googlade på det visade det sig vara ett pojknamn, ja eller de är ju betydligt fler pojkar som har det som tilltalsnamn i alla fall. Det känns rätt könsneutralt, är rätt ovanligt, men ca 160 killar och 7 tjejer har det som tilltalsnamn i Sverige. Hur tänker ni andra? Jag vill ju inte att mitt barn ska bli retad för att heta ett pojknamn, samtidigt som det ju är så pass ovanligt att de andra barnen kanske inte känner till någon annan med det namnet. Det är ju såklart svårt att motverka att ens barn blir retad, men jag vill ju inte vara en bidragande orsak. :) Det är likaså viktigt för mig att mitt barn kommer trivas med sitt namn. 
  • Svar på tråden Pojknamn till flicka?
  • Mika86

    Beror väl på vilket namn det är eller hur pass unisex det låter.

    Tror tyvärr att barn i dagens samhälle bli elakare om någon stcker ut på nåt vis, ellet är det bara så där vi bor.

    Ett namn man förknippar direkt med kille/tjej o sen är det andra könet kan nog bli lite "fel" men låter det hyffsat unisex så klart ni kan döpa en tjej med till ert planerade namn

  • Vitrysk hockeyhjälte

    Jag är kategoriskt emot alla konstiga namnexperiment föräldrar planerar att utföra på sina barn. Det finns ett par unisexnamn - Kim och något till (Robin?) - som fungerar som just sådana, men om man inte säkert vet ska man inte chansa heller.

    Sannolikheten är större att ett barn trivs med sitt namn om det inte öppnar för missförstånd om könstillhörigheten.


    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Stokke

    Beror på, många namn är jätte fina och mera neutrala. Sen finns det namn som tyvärr inte passar på en kille, alt på en tjej.
    En kille kan aldrig enligt mig heta Josefine tillexemepel.
    Men att döpa en tjej till Alvin eller Theo är inte alls lika rörigt.

  • Leonie88

    Beror på. Men är ovanligt och det finns både pojkar och flickor som heter så. Då borde det inte vara ett problem.

  • fluu

    Beror väl lite på vilket namn det är, men att barnet skulle bli retad enbart för sitt namn tror jag att du kan släppa. Unisexnamn är dessutom inte speciellt ovanligt på småttingar.
    Jag känner att namn som Ilon, Iben, Charlie, Ariel, Rio osv är bra unisexnamn. Annika på pojk och Anton på flicka är det inte.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trolliz

    Tycker inte det spelar så stor roll, om det inte är obvious manligt. Går ju alltid att ändra på i framtiden om hon inte gillar det.

    Vad är det för ett namn så kan du ju få lite hjälp att avgöra?

    Min son har ett namn som fler kvinnor heter fast jag själv bara tycker det låter som ett manligt/killnamn... 

     Men de flesta vänjer sig ju. Tyckte det var så märkligt att träffa en flicka som hette Robin när jag var liten, men i USA t.ex. verkar det tvärtom, alltså där är Robin ett kvinnligt namn. Mamma hade en pojkvän en tid som hette Dana, vilket bara i början var hur knasigt som helst men man vänjer sig så fort.

     Jag har alltid önskat mig en dotter vid namn Max, det skulle vara så fint, men på tok för vanligt så folk skulle nog reagera mer... 

     Tror verkligen inte det är någon fara!

  • LängtansBlåaBlomma

    Låter det som ett kvinnonamn? Jag vet te x en invandrad kvinna som heter Ola. Först tyckte jag det var jättekonstigt, sen tänkte jag att det låter ju faktiskt som ett kvinnonamn om man tänker efter. Men tex Sami funkar för både man och kvinna.


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 31/12 2014
  • Liv82

    Vårt RUL visade igår att det är en pojke vi väntar, så vi slipper fundera på ovanstående nu. :)

  • cirkusmusen
    Liv82 skrev 2014-07-29 13:36:32 följande:

    Vårt RUL visade igår att det är en pojke vi väntar, så vi slipper fundera på ovanstående nu. :)


    Åh grattis till pojken!! :D 

    Är så nyfiken på namnet! Om du inte vill säga det förrän han är född så måste komma ihåg att berätta här sen :D
  • Vitrysk hockeyhjälte

    Jag ger mig fan på att ifall Brad Depp eller Johnny Pitt spelar en trubbelhunk som råkar heta Britt-Marie i sin nästa storfilm kommer FL-folk att glada i hågen döpa sina stackars söner till det och tro att det är såååå normalt (men ändå unikt)!

Svar på tråden Pojknamn till flicka?