• Anonym (Fråga­nde)
    Äldre 16 Jul 18:41
    13726 visningar
    76 svar
    76
    13726

    Gjort slut med väldigt komplicerad flickvän

    Hejsan!
    Tyvärr gjorde jag och min flickvän slut förra veckan, vilken främst var hennes val.
    Vårt förhållande har aldrig riktigt varit bra, vi har hela tiden haft up- and downperioder.
    Min flickvän har haft ganska allvarlig anorexia i 2-3 år (vilket innefattar sluten vård en del av tiden), men är nu väldigt nära på att bli frisk (hennes vikt är alltså stabil och hon har inte något ?ätstörning? just nu).

    Jag blev (är fortfarande) störtförälskad i denna tjej och det finns ingen jag har så kul med och mår så bra med som henne. För det är verkligen så att när vi är med varandra är allting helt perfekt, vi är väldigt lika personlighetmässigt, intressemässigt och samma humor. Hon är helt enkelt min bästa vän och flickvän. Precis som att jag verkligen hittat den rätta för mig. Men det ända vi inte har gemensamt är anorexian, vilket förstör väldigt mycket.

    Min flickvän har inte offrat sig så mycket i vårt förhållande, utan allt har varit på hennes villkor, vilket har påverkat mig. Hon kan lämna återbud när vi egentligen ska ses, utan någon speciellt bra orsak, alltså att vi absolut kan ses egentligen. Hon lämnar alltså återbud när det egentligen inte behövs. Detta har hon dock bättrat på under förhållandets gång. Hon är också väldigt dålig på är att lova saker, hon säger ?vi får se? till nästan allt. Ska hon träffa en kompis på dagen så vet hon inte om vi kan ses på kvällen, eller frågar jag om hon vill ses på en dag så vet hon inte riktigt om det går. Det är alltså så jag nästan får välja mellan att hon lovar saker (men kan då ofta lämna återbud) eller att hon inte lovar något. Inte att hon lovar och håller det.
    Allting sker alltså på hennes villkor, när hon vill träffas så träffas vi, för jag vill ju inget hellre än att träffa henne. Hon håller dessutom väldigt hårt i sina intressen, såsom träning, vänner, egentid, skola med mera. Detta är självklart bra, så tror inte jag är en krävande person som måste vara med henne varje dag, utan jag är en pojkvän som respekterar hennes egentid och tid med vänner. Men hon överdriver allting, hon kan ofta vilja ägna en hel dag till vardera sak (fastän saken tex tar 1 timmar att göra), vilket gör att hon är tillgänglig för mig 1-2, max 3 gånger i veckan och då MÅSTE jag ju kunna dessa dagar, annars är det kört. Sedan kan hon ibland inte lova om det går på dessa dagar heller.
    Kortfattat kan man säga att hon vill ingenting lika mycket som jag vill, jag vill allt mer än henne.

    Hon har väldigt svårt för att förstå sina känslor, hon vet knappt någonting om vad hon känner. Alla hennes känslor till mig verkar också vara tveksamma, jag vet alltså inte alls hur hon känner och mår. Exempelvis visste hon inte om hon ville göra slut eller inte, utan hon sa hela tiden ?jag vet inte? men att det inte kändes bra, men att hon inte visste vad. Jag pressade henne lite till ett svar och då sa hon att hon ville göra slut.

    Hon har dock lovat att hon kommer komma tillbaka och visa mig att allt det hon har sagt är sant som hon tidigare inte visat (såsom att hon älskar mig och jag är hennes ?första och sista kärlek?).

    Vad jag ska göra och hur jag ska klara mig nu när vi gjort slut?
    När hon berättar att hon lovar att hon kommer tillbaka, och att hon vet att det är mig hon vill ha.
    Om detta hade varit en ?vanlig? tjej så hade jag inte trott henne, men med min flickvän så verkar det annorlunda, för jag förstår mig verkligen inte på henne, hon är väldigt komplicerad, som att något verkligen är i vägen för henne.

    Jag vet att jag måste gå vidare sålänge och försöka inse att det är slut för alltid. Men problemet är att denna tjej verkligen är min största kärlek fastän att hon betett sig som hon gör. Jag tänker ofta att ?bara jag får vara med henne för alltid så kommer jag vara världens lyckligaste?, för det finns verkligen ingen jag mår så bra med som henne.

    Hur tycker ni jag ska göra? Vad tycker ni om att hon säger att hon kommer visa mig att allt det hon sagt är sant? Kan jag tro på detta, och då menar jag apropå hennes anorexia, det kanske är så att hon behöver tid för sig själv och bekämpa anorexian innan hon går in i ett nytt förhållande med mig.
    Ska jag kontakta henne under tiden vi inte är tillsammans? Eller bara låta henne vara och att hon kontaktar mig? Hur ska jag bete mig mot henne när hon väl kontaktar mig? Som att jag inte bryr mig eller vara glad och säga hur mycket jag uppskattar att hon ringer samt att jag saknar henne?

    Jag vill alltså mest av allt ha tillbaka ?en bättre hon?.

    Det blir så lätt att jag längtar till att hon vill ha mig tillbaka, jag har tänkt på henne konstant under denna tid och kan verkligen inte sluta. Så svårt att släppa tagen när hon säger det som hon säger, att hon fortfarande älskar mig och kommer tillbaka.

    (Vårt förhållande varade i 6-7 månader)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-25 19:57
    Har en ytterligare fråga som jag gärna skulle vilja få svar på!

    Jag har funderat hela dagen på att faktiskt sluta följa mitt ex på instagram samt andra sociala medier som att sluta vara vän med henne på facebook. Varför jag vill göra detta är för att verkligen gå vidare, inte behöva påminnas av henne varje dag (för hon lägger i snitt upp 3-4 bilder på instagram om dagen, varav kanske 3 bilder på sig själv i veckan). Jag känner själv att det inte finns något positivt med att gå in på hennes instagram eller facebook, då det enda jag kan få se är något negativt, som att en annan kille kommenterat hennes bild och att hon kommenterat tillbaka något fint. Detta gör mig självklart ledsen och arg varje gång, är då nära på att skicka ett sms till henne och fråga varför hon gör så, då hon har sagt att jag är den enda för henne.

    Vad som hindrar mig att ta detta initiativ och "bryta" en del av kontakten är hennes respons. Jag är rädd för att hon tror att jag inte vill ha med henne och göra vilket leder till att hon slutar följa mig på instagram (något jag verkligen inte vill, då jag vill att hon ska påminnas av mig).

    Jag är alltså rädd för hennes respons, att hon kanske slutar skriva till mig, kanske försöker glömma mig mer intensivt. Jag är så rädd att jag går miste om något om jag tar detta initiativ...

    Med en "normal" tjej kanske detta hade varit effektivt, alltså om hon märker att jag verkligen börjar gå vidare så kommer hon tillbaka med svansen mellan benen.

    Men hur funkar det med mitt ex tror ni med hennes förflutna samt anorexia?

    Hon har alltid varit väldigt, väldigt initiativlös och jag är därför rädd för att hon blir jätteledsen över vad jag gör, men skriver inte till mig om det och väljer istället att glömma mig totalt också.

    Detta känns som ett så barnsligt problem, ser ut som att en 12-åring skrivit det...

    Men sociala medier spelar en stor roll i dagens samhälle, så hoppas ni förstår!

    Vad jag undrar är alltså vad ni tycker om att jag skulle ta initiativet att ta bort henne från instagram och facebook? Jag kommer troligen kunna gå vidare bättre genom att göra så, men tänk om det påverkar hennes inställning?

    Vill VERKLIGEN INTE att detta ska påverka hennes inställning till att vilja ha tillbaka mig i framtiden...
  • Svar på tråden Gjort slut med väldigt komplicerad flickvän
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 18:43
    #1

    Fråga gärna mig något om ni exempelvis undrar mer om hur jag är som pojkvän mot henne. Eller om ni undrar hur hon är mer specifikt, detta var mer en liten kortfattad beskrivning (finns jättemycket mer att berätta)

    Nämn gärna för mig om ni själva har någon erfarenhet med anorexia (antingen ni själva eller någon anhörig).

    Men alla är jättevälkomna att svara!

  • Anonym (Vänta inte)
    Äldre 16 Jul 19:23
    #2

    Det låter som att din fd flickvän är ganska egoistisk. Kanske har hon blivit tvungen att bli det för att bli frisk från sin sjukdom, jag vet inte. Men jag tycker det är elakt av henne att be dig vänta, om hon inte vet när ni isf ska bli ihop igen. Tycker inte du ska pausa ditt liv för henne, utan lev vidare. Ha så lite kontakt med henne som möjligt skulle jag säga. Om hon vill ha dig sedan så kanske du inte alls är intresserad längre.

  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 19:37
    #3

    Det dumma är bara att jag får sånna förhoppningar och en längtan till att vi ska bli tillsammans igen. När hon säger så, så blir det som att jag inte vill släppa henne riktigt, att jag fortsätter tänka på henne och helt enkelt längtar.

  • Äldre 16 Jul 20:39
    #4

    Det tar, rent kemiskt, ca 2 år att bli kvitt en rejäl förälskelse. Det om man undviker kontakt så gott det går. Så bit ihop och tänk på något annat i två år, så ska du se att du blir botad sen!

    Funkade precis så med min första kärlek.

  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 20:52
    #5
    Myling skrev 2014-07-16 20:39:56 följande:

    Det tar, rent kemiskt, ca 2 år att bli kvitt en rejäl förälskelse. Det om man undviker kontakt så gott det går. Så bit ihop och tänk på något annat i två år, så ska du se att du blir botad sen!

    Funkade precis så med min första kärlek.


    Man får leva med det helt enkelt?
    Inget som hjälper?
    Skulle du helt undvika kontakt om du vore jag? alltså sms men också på sociala medier som exempelvis Facebook och Instagram.

  • Anonym (m)
    Äldre 16 Jul 20:55
    #6

    om du mår dåligt av att ha kontakt med henne ska du inte ha det. Är det jobbigt för dig, viker det låter som, mår du bättre att kapa rakt av men visst känns det svårt att göra det. 

  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 20:56
    #7

    Att hon lovar att hon kommer tillbaka, är detta något man kan tro på i hennes situation?

  • Äldre 16 Jul 21:21
    #8
    Anonym (Frågande) skrev 2014-07-16 20:56:59 följande:

    Att hon lovar att hon kommer tillbaka, är detta något man kan tro på i hennes situation?


    Det låter som om ni är ganska unga och ni har ju inte varit ihop speciellt länge. Hon verkar ju dessutom ha en del hälsoproblem, men även bortsett från det vara ganska bossig och ego. Kanske vore det bättre om du hellre koncentrerar dig på andra saker såsom kompisar och plugg och sådant ett tag nu istället?
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 21:29
    #9
    lillekatt skrev 2014-07-16 21:21:50 följande:
    Det låter som om ni är ganska unga och ni har ju inte varit ihop speciellt länge. Hon verkar ju dessutom ha en del hälsoproblem, men även bortsett från det vara ganska bossig och ego. Kanske vore det bättre om du hellre koncentrerar dig på andra saker såsom kompisar och plugg och sådant ett tag nu istället?
    Jo, dock är det lättare sagt än gjort tyvärr!
  • Äldre 16 Jul 21:32
    #10
    Anonym (Frågande) skrev 2014-07-16 21:29:30 följande:
    Jo, dock är det lättare sagt än gjort tyvärr!
    Jag vet :/ Men kanske kan dina kompisar vara en stöttning och ta med dig ut på en massa skoj och äventyr i sommar för att distrahera dig lite?
Svar på tråden Gjort slut med väldigt komplicerad flickvän