• sonnybanana

    Chefen sa en lön, jag fick en annan

    För drygt två månader sedan hade jag det årliga lönesamtalet med min chef. Vi hade diskuterat lönefrågan vid några tillfällen innan och jag hade klargjort vad jag begärde i lön. Vid lönesamtalet sa min chef att det inte riktigt nått ända fram (jag begärde 5500 i löneförhöjning) men att jag fått 3500 i löneförhöjning. Det kändes verkligen i underkant, men jag accepterade. Nu såg jag att lönen som förts in i datasystemet visar en löneförhöjning på 2700. 

    Är det någon som vet om den lön som meddelades under lönesamtalet är bindande på något sätt rent juridiskt? Jag hade aldrig accepterat en löneökning på 2700 utan hade i så fall begärt omförhandling.

    Min chef är på semester men jag kommer givetvis att ta upp det med honom och HR när han är tillbaka. Jag söker bara lite uppgifter här som jag kan använda som stöd.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Chefen sa en lön, jag fick en annan
  • Anonym (chef)

    Det troligaste är väl att någon gjort ett administrativt fel någonstans. (Om det typ inte bara är du och chefen på företaget,men du nämner ju HR så gissningsvis inte.)

    Annars beror det lite på hur ni uttryckte er. Om chefen sa; ja jag ska se t ex eller om chefen sa ja det är bestämt. Om det finns fackförbund med förhandlingar att ta hänsyn till m.m.
    Det kan vara så att en del av din löneökning egentligen är ett tillägg och då kanske det inte kommer samtidigt. (Tillägg kan vara pga att du fått fler uppgifter eller liknande, eller gör någon annans jobb under en period.) Dvs 2700 är löneökningen och de övriga 800 är ett tillägg som kommer när det börjar gälla, t ex 1 september.

    Men i princip så ska chefen inte backa på detta, ffa inte att du får reda på det, så återigen. Troligast är ett administrativt fel någonstans. Det händer jätteofta, tro mig. (Vi har långa excelblad med folk på, det är enkelt att lägga ut lön på fel person.)

  • sonnybanana
    Anonym (chef) skrev 2014-07-17 11:18:35 följande:

    Det troligaste är väl att någon gjort ett administrativt fel någonstans. (Om det typ inte bara är du och chefen på företaget,men du nämner ju HR så gissningsvis inte.)

    Annars beror det lite på hur ni uttryckte er. Om chefen sa; ja jag ska se t ex eller om chefen sa ja det är bestämt. Om det finns fackförbund med förhandlingar att ta hänsyn till m.m.
    Det kan vara så att en del av din löneökning egentligen är ett tillägg och då kanske det inte kommer samtidigt. (Tillägg kan vara pga att du fått fler uppgifter eller liknande, eller gör någon annans jobb under en period.) Dvs 2700 är löneökningen och de övriga 800 är ett tillägg som kommer när det börjar gälla, t ex 1 september.

    Men i princip så ska chefen inte backa på detta, ffa inte att du får reda på det, så återigen. Troligast är ett administrativt fel någonstans. Det händer jätteofta, tro mig. (Vi har långa excelblad med folk på, det är enkelt att lägga ut lön på fel person.)


    Hej, tack för ditt svar.
    Det är troligen så. Det jag är rädd för är att min chef kommer att säga att han inte alls sagt att jag skulle få 3500 i löneökning eller att jag måste ha missförstått. Han kan vara en smula virrig i dessa frågor. Han sa först att jag fått en löneökning på 1500 och att min nya lön blev xxxxxx, då sa jag att om min nya lön är xxxxxx så innebär det ju en ökning på 3500, inte 1500. Då sa han bara, ja men det var ju bra då. Varvid jag sa att det var ju en bit ifrån dom 5500 jag begärt, men att jag accepterar.
  • Gladskit

    Jobbar du heltid? Tänkte att man alltid pratar heltidslön men att det kan diffa om man inte jobbar heltid.

  • Anonym (chef)
    Gladskit skrev 2014-07-17 14:23:14 följande:

    Jobbar du heltid? Tänkte att man alltid pratar heltidslön men att det kan diffa om man inte jobbar heltid.



    Ja, det är en bra grej också. Så skulle det kunna vara om du typ jobbar 95% eller nåt sånt.
  • sonnybanana
    Anonym (chef) skrev 2014-07-17 14:25:27 följande:

    Ja, det är en bra grej också. Så skulle det kunna vara om du typ jobbar 95% eller nåt sånt.
    Jag jobbar heltid. 

    Men förhoppningsvis så är det som "chef" skriver att det blivit något administrativt fel. Det är ett stort företag jag jobbar på och många nya löner som ska föras in i systemet. Jag ska kolla upp det först med men chef när han kommer tillbaka från sin semester.
  • Gladskit
    sonnybanana skrev 2014-07-17 15:01:46 följande:
    Jag jobbar heltid. 

    Men förhoppningsvis så är det som "chef" skriver att det blivit något administrativt fel. Det är ett stort företag jag jobbar på och många nya löner som ska föras in i systemet. Jag ska kolla upp det först med men chef när han kommer tillbaka från sin semester.

    Ok, hoppas det löser sig för dig!
  • Sacro

    Vänta in din chef och berätta för honom att något måste blivit fel. Har det blivit det så kommer det retroaktivt. Själv brukar jag se till att mina anställda får sin nya lön skriftligt för att slippa ev. Missförstånd.

  • Ogago

    Vad säger facket?
    Visa dom pappret om lönehöjningen på 3500 så ordnar det sej nog.

  • Anonym

    Kan meddela att det handlade om en feltryckning på tangenterna hos HR. Allt är fixat. 

    Tack för goda råd ändå.

Svar på tråden Chefen sa en lön, jag fick en annan