• Flizan30

    Bärsele eller bärsjal?

    Vi har en babybjörn hemma som funkar ok. Dock märker jag att jag svankar extremt mycket när jag har den på så funkar inte att bära bebisen längre stunder. Min flicka är 9 veckor så tycke rhon börjar bli ganska tung också. Runt 5 kilo.har även en bärsjal som jag fått låna av en granne som jag inte har vant mig vid än som heter mobywap. Tycker att det är småbökigt när man ska amma också att lossa bebis ur sjalen eller är det en vanesak? Vill börja använda detta då min dotter har lite platt bakhuvud så vad är bäst att ha längre stunder?

  • Svar på tråden Bärsele eller bärsjal?
  • Lena

    Det finns selar som stödjer dig och barnet mycket bättre än en babybjörn. Det blir smidigare med sjal med tiden och vissa kan tom amma med barnet i sjalen.

  • mammalovis

    Med första barnet använde jag en elastisk långsjal, Minimundus massor, både att bära groda i och att amma och hon somnade där. Det var perfekt att ha på körövningar och framträdanden. Bärselen använde jag senare, eftersom det tog tid innan hon uppfyllde kriterierna för vikten.

    Med andra barnet har det blivit Babybjörnen, då hon hatade att ha huvudet instängt i sjalen.

    Det jag tänker på med Babybjörnen är att dra åt alla banden ordentligt så vikten blir jämt fördelad. 

    Hurdan din sjal är vet jag inte, men det krävs lite övning att få det bra. Jag knöt först och stoppade i barnet sedan. Jag tror knytningen hette dubbelt omslutet kryss.

  • Mellanmjölkens land

    Vi köpte en ergonomisk sele (ErgoBaby) vid 4 mån och jag har burit i den sen dess. Vid 9v bar jag däremot i sjal och tyckte det funkade utmärkt. Om man lossar på sjalen lite så kan man amma utan att ta ur barnet vilket jag tyckte var jättebra eftersom vi har ett äldre barn oxå och vår yngsta föddes på hösten (=kallt att plocka ur bebisen för amning).

    Vår äldsta bars i sjal till ca 6 mån när vi gick över till vagn. Yngsta är 8,5 mån och bärs fortfarande. 

  • Flizan30

    Har ni burit hela dagarna då eller bara korta stunder? Är det ok att bära längre stunder för ryggen? Om man bär en 8 veckor. Skall huvudet in i sidan då för att få stöd? Hur funkar det?

  • Flickan och kråkan

    Våra tre barn har mer eller mindre bott i sjal och bärsele hela första halvåret (sovit all dagsvila där och åkt runt vakna).....och mer därtill . Så länge barnet sitter i grodposition med lätt rundad rygg (c-form) och knäna över höfterna så kan man bära hur mycket man vill. 

    Jag har huvudsakligen sjalar första året och sedan kombinerat sjal och bärsele till 3-årsåldern. Sambon bär i sele och ibland i meitai. Vi använder inte vagn. Vad man gillar bäst - sjal eller bärsele - är ju en smaksak. Min yngsta blir snart 13 månader och vi fick hem den här nya selen igår . Fortfarande för stor, men kommer att bli suverän när han blir lite större:

    www.dropbox.com/s/q75hspfcz6ltpth/2014-07-16%2016.04.51.jpg

  • Flickan och kråkan

    Tror också på pognae. Den passar mig väldigt bra. Jag är 160 lång och väger 47 kg. Becos selar passar också mig bra liksom Boba. Angelpack är inte så dum heller när man är kort och tunn. Det är generellt svårare att hitta selar som sitter riktigt bra när man är liten så man får vara mer noggrann då vid köp.

Svar på tråden Bärsele eller bärsjal?