• BlackLady

    Facebook ni som har koll!

    Vet inte om ja lagt tråd rätt men iaf.
    Jag undrar när man döljer vänner på facebook så kan man ju fortfarande se gemensamma vänner och så som jag förstått INTE dölja gemensamma vänner? MEN då undrar jag varför om jag går in på en person vi kan säga A:s profil som jag INTE är vän med men som jag vet delar en gemensam vän med( har sett det tidigare plus att personen fortfarande gillar vår gemensamma väns, vi kan säga B:s statusar osv) men nu ser jag inte att vi delar 1 gemensam vän? Men jag ser att A fortfarande gillar B:s bilder osv. Så vänner verkar de fortfarande vara? Eller? Både A och B har förövrigt dolt sin vännerlista.
    Blev lite rörigt, hoppas nån förstår vad jag försöker fråga om:)

  • Svar på tråden Facebook ni som har koll!
  • lagunen
    BlackLady skrev 2014-07-17 19:19:48 följande:

    Nån måste väl veta? Eller iaf tro sig veta? :)


    Förklara gärna lite tydligare vad du menar så ska jag försöka svara sen?
  • BlackLady
    lagunen skrev 2014-07-17 19:21:48 följande:

    Förklara gärna lite tydligare vad du menar så ska jag försöka svara sen?


    Vet inte hur ja ska förklara d tydligare än jag redan gjort. Men jag har en vän B, vissa av B:s vänner om jag går in på deras profil så står d att vi har B som gemensam vän medans när jag går in på vissa som jag är rätt säker på att de är vänner med B kommer det inte upp att vi har 1 gemensam vän, varför? Har de även dolt gemensamma vänner lista ? Trodde inte detta va möjligt?
  • Anonym (A)

    Om jag fattar rät hur du skriver (lite svårt att förstå) , kan det inte vara så att man kan dölja sin vänlista helt, alltså att inte ens de vänner man har tillagda kan se? Det kan även vara så att man kan kommentera på någons sida utan att vara vänner.

  • Anonym (A)
    BlackLady skrev 2014-07-17 19:26:57 följande:
    Vet inte hur ja ska förklara d tydligare än jag redan gjort. Men jag har en vän B, vissa av B:s vänner om jag går in på deras profil så står d att vi har B som gemensam vän medans när jag går in på vissa som jag är rätt säker på att de är vänner med B kommer det inte upp att vi har 1 gemensam vän, varför? Har de även dolt gemensamma vänner lista ? Trodde inte detta va möjligt?
    Jo du kan göra den inställningen. Om du går in på din sida, sen väljer vänner, det står du "vänförfrågningar" "hitta vänner" och sen nästa ruta kan du bocka in vilka som ska se dina vänner. 
  • BlackLady
    Anonym (A) skrev 2014-07-17 19:28:20 följande:

    Om jag fattar rät hur du skriver (lite svårt att förstå) , kan det inte vara så att man kan dölja sin vänlista helt, alltså att inte ens de vänner man har tillagda kan se? Det kan även vara så att man kan kommentera på någons sida utan att vara vänner.


    Ja absolut kan man göra det, dölja sin vänlista, men inte om man har gemensamma vänner så verkar de alltid synas iaf? Jag har dold vänlista men om vi säger att vi har gemensamma vänner så ser du alltid det även om vi två inte skulle va vänner om du skulle besöka min profil. Men just när d kommer till Vissa av hans vad jag tror vänner då de gillar B:s bilder eller status så kan jag inte se att de är vänner då B inte kommer upp som gemensam vän när jag besöker dennes vad jag tror är vän. Därför undrar jag om man kan välja att även dölja gemensamma vänner? Och inte bara vännerlistan :)
  • Anonym (A)
    BlackLady skrev 2014-07-17 19:37:16 följande:
    Ja absolut kan man göra det, dölja sin vänlista, men inte om man har gemensamma vänner så verkar de alltid synas iaf? Jag har dold vänlista men om vi säger att vi har gemensamma vänner så ser du alltid det även om vi två inte skulle va vänner om du skulle besöka min profil. Men just när d kommer till Vissa av hans vad jag tror vänner då de gillar B:s bilder eller status så kan jag inte se att de är vänner då B inte kommer upp som gemensam vän när jag besöker dennes vad jag tror är vän. Därför undrar jag om man kan välja att även dölja gemensamma vänner? Och inte bara vännerlistan :)
    Om du går in där jag skrev så ser du hur man kan välja. Offentlig, vänner , bara jag, anpassad. Du kan alltså välja ut 1 person som du inte vill ska se dina vänner och lägga till under anpassad. 
  • BlackLady
    Anonym (A) skrev 2014-07-17 19:41:03 följande:

    Om du går in där jag skrev så ser du hur man kan välja. Offentlig, vänner , bara jag, anpassad. Du kan alltså välja ut 1 person som du inte vill ska se dina vänner och lägga till under anpassad. 


    Jo okej men jag tror du ibte förstått mig korrekt, jag skriver namn istället.

    Jag är vän med en som heter Stina. Stina har sin vänlista dold, men jag kan se av dem som gillar hennes bilder tex som ibte är mina vänner även om även dom har dold vänlista att vi hat Stina som gemensam vän, dock så har en vid namnet Anna som varit/är vän med Stina att när jag går in på Annas profil så kommer inte Stina längre upp som gemensam vän även att jag tror de fortfarande är vänner då Anna gillar Stinas bilder samt statusar. Anna har även hon dold vänlista men det var tidigare inget problem att se vår gemensamma vän Stina iaf. Jag tror inte att Anna som förövrigt ibte känner till mig har valt att dölja Stina för mig och jag tror inte Stina valt att dölja Anna för mig då Stina inte känner till att jag kollar in Annas profil emellanåt eller är det den enda möjligheten menar du?
  • Anonym (A)
    BlackLady skrev 2014-07-17 19:55:59 följande:
    Jo okej men jag tror du ibte förstått mig korrekt, jag skriver namn istället.

    Jag är vän med en som heter Stina. Stina har sin vänlista dold, men jag kan se av dem som gillar hennes bilder tex som ibte är mina vänner även om även dom har dold vänlista att vi hat Stina som gemensam vän, dock så har en vid namnet Anna som varit/är vän med Stina att när jag går in på Annas profil så kommer inte Stina längre upp som gemensam vän även att jag tror de fortfarande är vänner då Anna gillar Stinas bilder samt statusar. Anna har även hon dold vänlista men det var tidigare inget problem att se vår gemensamma vän Stina iaf. Jag tror inte att Anna som förövrigt ibte känner till mig har valt att dölja Stina för mig och jag tror inte Stina valt att dölja Anna för mig då Stina inte känner till att jag kollar in Annas profil emellanåt eller är det den enda möjligheten menar du?
    Ledsen, men jag förstår ändå inte hur du menar, det blir för rörigt för mig att ta in. Men det måste finnas andra som fattar bättre och kan ge dig ett svar! :)
  • BlackLady
    Anonym (A) skrev 2014-07-17 19:58:59 följande:

    Ledsen, men jag förstår ändå inte hur du menar, det blir för rörigt för mig att ta in. Men det måste finnas andra som fattar bättre och kan ge dig ett svar! :)


    Ja förlåt men kan inte förklara det bättre :) men tack iaf :)
  • Anonym (A)
    BlackLady skrev 2014-07-17 19:55:59 följande:
    Jo okej men jag tror du ibte förstått mig korrekt, jag skriver namn istället.

    Jag är vän med en som heter Stina. Stina har sin vänlista dold, men jag kan se av dem som gillar hennes bilder tex som ibte är mina vänner även om även dom har dold vänlista att vi hat Stina som gemensam vän, dock så har en vid namnet Anna som varit/är vän med Stina att när jag går in på Annas profil så kommer inte Stina längre upp som gemensam vän även att jag tror de fortfarande är vänner då Anna gillar Stinas bilder samt statusar. Anna har även hon dold vänlista men det var tidigare inget problem att se vår gemensamma vän Stina iaf. Jag tror inte att Anna som förövrigt ibte känner till mig har valt att dölja Stina för mig och jag tror inte Stina valt att dölja Anna för mig då Stina inte känner till att jag kollar in Annas profil emellanåt eller är det den enda möjligheten menar du?
    Vänlista
    Vem kan se din vänlista?
    Kom ihåg att dina vänner styr vem som kan se deras vänner på sina egna tidslinjer. Om användare kan se din vänskap på en annan tidslinje kommer de att kunna se den i nyhetsflödet, i sökresultat och på andra ställen på Facebook. De kommer också att kunna se gemensamma vänner på din tidslinje.

    Om Anna valt "vänner" så kan bara hennes vänner se listan. "Jag" då kan bara hon själv se listan. 
    Eller så är det att jag fortfarande inte fattar hur du menar :)
  • BlackLady

    [quote=73635392][quote-nick]Anonym (A) skrev 2014-07-17 20:07:27 följande:[/quote-nick][/quote]

    Jag förstår tyvärr inte ditt svar:( Så kan inte säga om du har svarat mig rätt..Men så alltså denna Anna kan välja att inte visa gemensamma vänner då? Eller man kan då dölja sin gemensamma vänner lista? Eller betyder det att Stina och Anna inte längre är vänner då Stina inte kommer upp som gemensam vän till mig? Korrekt? Hah blir snurrig själv..

  • Anonym (Nyfikenheten)

    Hej hittade denna gamla tråd. Jag har samma fundering nu. Så du som startade denna fundering , ha du kommit fram till hur de var?

    Du förstår säkert min röriga förklaring för du tyckte din var.

    Vi ignorerar om det är tjejer eller killar jag bara gör exempel.

    Frågan lyder: varför ser man inte alla gemensamma vänner Hos någons profil vare sig de är en vän eller inte till mig.

    Ex : min killkompis har dold vänlista. Jag ser våra 6 st gemensamma på hans fb. I flödet kommer det upp ex på vänner man kanske känner (alltså vänner till mina vänner). Där dyker en tjej upp som är vän med en annan vän till mig.

    Men hon gillar även min killkompis inlägg som han bara visar för vänner. Varför kan hon gilla hans inlägg som han bara lägger ut till vänner att se? Men om jag går in på hennes profil med dold vänlista ser jag bara den andra gemensamma vännen. Borde ju se även min killkompis som gemensam vän?

    För va jag vet kan man inte dölja vissa gemensamma vänner för sina vänner utan bara inlägg för utvalda vissa vänner att se.

    Detta gäller inte bara denna tjej utan även en kille som han är arbetskompis med.

    Om jag går in på arbetskompisens sida så syns inte min killkompis som gemensam vän heller men jag vet de är fbvänner och arbetskompisen gillar min killkompis inlägg.

    Hade fattat de kan gilla om det va offentliga inlägg me de är ju inlägg att se med inställning bara vänner.

    Eller lägger han kanske ut med att vänners vänner ser ?

    Du som startade tråden för flera år sen kanske hängde med i röra ????

  • Anonym (Nyfikenheten)

    Detta va bara exempel. Vet det är flera av dom som gillar hans inlägg ( som är som inte är offentliga ) som där inte han syns som vän på deras profiler.

    Jag har kollat genom att klicka på personer som gillar hans ena inlägg. En del syns han som gemensam och på några syns han inte som gemensam vän. Spelar ingen roll om jag är vän med dom också eller inte. Då finns i hem röd tråd som gör någon logik.

  • Coccolina
    BlackLady skrev 2014-07-17 20:27:11 följande:

    [quote=73635392][quote-nick]Anonym (A) skrev 2014-07-17 20:07:27 följande:[/quote-nick][/quote]

    Jag förstår tyvärr inte ditt svar:( Så kan inte säga om du har svarat mig rätt..Men så alltså denna Anna kan välja att inte visa gemensamma vänner då? Eller man kan då dölja sin gemensamma vänner lista? Eller betyder det att Stina och Anna inte längre är vänner då Stina inte kommer upp som gemensam vän till mig? Korrekt? Hah blir snurrig själv..


    Du kan inte veta vilken av svaren är det sanna utan att prata med personerna i fråga. 


    Man kan i Facebook ställa in så INGEN ser dina vänner inte ens era gemensamma vänner. Du kan välja så att dina vänner ser dina vänner eller så att dina vänner ser vilka vänner ni har gemensamt. Du kan dölja så att personer som inte är dina vänner inte ser ens om ni har gemensamma vänner osv osv. Allt handlar om inställningar. 

    Så om du vill veta om de fortfarande är vänner eller inte på Facebook när du inte ser att du har gemensamma vänner så måste du prata med dem och fråga om ni har gemensamma vänner. 


     


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Anonym (Nyfikenheten) skrev 2019-10-08 09:57:19 följande:

    Detta va bara exempel. Vet det är flera av dom som gillar hans inlägg ( som är som inte är offentliga ) som där inte han syns som vän på deras profiler.

    Jag har kollat genom att klicka på personer som gillar hans ena inlägg. En del syns han som gemensam och på några syns han inte som gemensam vän. Spelar ingen roll om jag är vän med dom också eller inte. Då finns i hem röd tråd som gör någon logik.


    Det hänger ihop med vad båda personerna har för inställningar. Har en av dem dolt sin vänlista så kommer det påverka hur den andres vänlista ser ut för den som tittar på den. Enda sättet att veta med säkerhet är att fråga dem. 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • tpi

    hej jag undra om man kan dölja sina gemensamma vänner, ja å en annan(ej fb-vän) har

    13 gemensamma vänner men när ja kollar så är dom bara 12, hur kan d bli så?

Svar på tråden Facebook ni som har koll!