• Äldre 17 Jul 21:08
    4893 visningar
    5 svar
    5
    4893

    Kan ett barn på 5år ha Borderline?

    Träffa en mamma på förskolan som sa så här för hennes barn hade varit lite extra busigt.


    Ja min ni får ursäkta för ********** beteende men bup håller på utreder om ********* har borderline.

    Jag börja ryck på mina ögonbryn för så som jag förstått det hela så är det en sjukdom diagnos som sättes på vuxna och inte finnes till barn.


     


    Nån som i så fall kan visa mig nån län om var man kan läsa om den dignosen på Barn? 

  • Svar på tråden Kan ett barn på 5år ha Borderline?
  • Äldre 17 Jul 22:00
    #1

    Ingen aning. Men rent spontant känns det inte som om det bara från en dag till en annan uppstår bara sådär hos en vuxen människa. Eller.?.

  • Äldre 17 Jul 22:04
    #2

    Nej en 5 åring kan inte få diagnosen borderline. Och detta av två enkla anledningar,

    1. Diagnosen finns inte längre utan kallas idag för emotionell personlighetsstörning, har svårt att tro att en utbildad psykiatriker/psykolog skulle säga borderline.

    2. Eps är en diagnos som oftast kommer pga händelser och trauman tidigt i livet, ingen diagnos man sätter på barn alltså.

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 17 Jul 23:09
    #3

    Nej man diagnosticerar inte så små barn med olika personlighetsstörningar eller npf diagnoser då små barn är ombytliga i sin personlighet pga starka känslomässiga uttryck och hyperaktivitet som de ibland är för små för att hantera. Man hade kunnat diagnosticera ALLA 4-5 åringar med både borderline, psykopati, adhd osv just för att små barn inte har utveckla förmågan att lägga band på sig själv.

    Så förklarade iaf överläkaren på bup det för mig när jag frågade vilken ålder de tidigast kunde diagnostisera barn med tex adhd eller andra psykiska åkommor.

    Så man ska akta sig noga för att sätta diagnoser på små barn då det bara kan vara en fas i utvecklingen.

  • Mamori
    Äldre 18 Jul 02:48
    #4

    Hon kanske hade missuppfattat vad de utreder för, kanske bipolär eller något? Man måste vara vuxen för att få en bordeline-diagnos (eller emotionellt instabil personlighetsstörning som det heter numera). Man kan inte ha en personlighetsstörning när man är barn eftersom inte personligheten är färdigutvecklad ännu.

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 18 Jul 23:12
    #5
    Mamori skrev 2014-07-18 02:48:35 följande:

    Hon kanske hade missuppfattat vad de utreder för, kanske bipolär eller något? Man måste vara vuxen för att få en bordeline-diagnos (eller emotionellt instabil personlighetsstörning som det heter numera). Man kan inte ha en personlighetsstörning när man är barn eftersom inte personligheten är färdigutvecklad ännu.


    Man diagnostiserar inte små barn som bipolär heller. De är precis som du skriver inte färdigutvecklade så det är svårt att veta om det är något psykiskt då det oftast om beror på trots och omognad hos barnet.
Svar på tråden Kan ett barn på 5år ha Borderline?