• mr me

    Hur mörk choklad föredrar du?

    Som frågan lyder, hur mörk choklad föredrar du?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-18 02:54
    Och just det, skriv gärna vad ni svarar också...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mörk choklad föredrar du?
  • Aniiee

    Beror på.... dels humör, dels om den ska ätas rent upp och ned eller användas på något sett.

    Men någonstans mellan 50 och 100.

    (för övrigt är choklad bitter långt under 95%, närmare bestämt redan vid 55, där den brukar klassas som "bitter-sweet". Men det kan vara lite av att olika regioner benämner chokladen olika....)


    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • mr me
    Aniiee skrev 2014-07-18 02:56:49 följande:

    Beror på.... dels humör, dels om den ska ätas rent upp och ned eller användas på något sett.

    Men någonstans mellan 50 och 100.

    (för övrigt är choklad bitter långt under 95%, närmare bestämt redan vid 55, där den brukar klassas som "bitter-sweet". Men det kan vara lite av att olika regioner benämner chokladen olika....)


    Det finns någon slags klassificering som kallas "bitter" och det är egentligen helt osötad choklad. En chokladkaka gjord på kakaopulver, kakaomassa och kakaosmör helt enkelt. Men jag var "snäll" och skrev >95% eftersom det förmodligen finns billiga varianter som innehåller en massa lecitin.
  • Aniiee
    mr me skrev 2014-07-18 02:59:06 följande:
    Det finns någon slags klassificering som kallas "bitter" och det är egentligen helt osötad choklad. En chokladkaka gjord på kakaopulver, kakaomassa och kakaosmör helt enkelt. Men jag var "snäll" och skrev >95% eftersom det förmodligen finns billiga varianter som innehåller en massa lecitin.
    Den benämningen är inte helt universell, men visst, går med på det, för jag förstod att det var den du var ute efter (choklad helt utan tillsatser....). För övrigt så är det skitsvår att äta rent upp och ned (fanns faktiskt till och med på coop för några år sedan en kaka på 99%. Var som att äta kakao direkt ur paketet, men ack så gott. OM man hade något att dricka.....)

    Är det något jag avskyr så är det block"choklad" (som inte ens får kallas för choklad....)
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • mr me
    Aniiee skrev 2014-07-18 03:08:23 följande:
    Den benämningen är inte helt universell, men visst, går med på det, för jag förstod att det var den du var ute efter (choklad helt utan tillsatser....). För övrigt så är det skitsvår att äta rent upp och ned (fanns faktiskt till och med på coop för några år sedan en kaka på 99%. Var som att äta kakao direkt ur paketet, men ack så gott. OM man hade något att dricka.....)

    Är det något jag avskyr så är det block"choklad" (som inte ens får kallas för choklad....)
    Visst. Jag kanske bara borde ha skrivit "bitter" eller "osötad choklad". Men men... :)

    Röstade du inte på något förresten?
  • Aniiee
    mr me skrev 2014-07-18 03:15:26 följande:
    Visst. Jag kanske bara borde ha skrivit "bitter" eller "osötad choklad". Men men... :)

    Röstade du inte på något förresten?
    Solig

    Nä, jag har inte bestämt mig än..... Svårt att välja.
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • K grrl

    Röstade på 80%, där omkring ligger de choklader jag gillar bäst.

  • UniqueSnowflake

    Jag älskar alla! Helst vill jag blanda. Börja med en bit mörk fin men stark choklad, sen en mjölkchoklad av bästa kvalitet, sen en vit choklad naturligtvis gjord på äkta kakaosmör... Osv. Tycker mycket om både Marabou Mjölkchoklad och Vahlrona mörk 60?70%. Så jag svarade ett mellanting = mjölkchoklad med 50% kakao. Billig mjölkchoklad gjord på mindre än 25% är tjafs som inte ens är gott. Allra finaste mjölkchokladen är Vahlronas Jivara, gjord med grädde och rörsocker om jag inte minns fel.


    (.^_^.)
  • Rafael90

    Ljus mjölkchoklad, runt 30% typ. Har aldrig gillat mörk choklad minsta lilla ens. Gillar inte vit heller.

  • mycketsaft

    Kring 80% men det beror lite på om man äter bara chokladen eller om den ska vara till någon efterrätt/paj eller liknande. Det är lite olika.

  • Mrs K

    Har insett att min gräns för "mörkhet" på choklad går ungefär vid 82-84% Upp dit är det godare ju mörkare den är, men över den procenten blir det för bittert för min smak.

  • Aniiee
    WilliamsMom skrev 2014-07-18 17:34:12 följande:

    Vilken procent har vanlig Maraboumjölkchoklad? ;P


    runt 32.
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • WilliamsMom
    Aniiee skrev 2014-07-18 18:36:47 följande:

    runt 32.


    Tack!

    Jag röstar på 30% då. ;)
  • Aspie

    70% är allt bra mumma, men jag kan köpa mig en kaka med snäppet högre kakaohalt ibland.

  • Ewald01

    Jag röstade på 70 %, men köpte även choklad med 81 % kakaoandel idag. Lidl brukar ha en del Sorter, dels med olika samkriktningar .... t.ex. orange

  • IsDimma

    70 är klart godast om jag vill ha något med någon smak på. Typ havssalt och pecannötter *mums*. Bara vanlig choklad så föredrar jag 85%. På glass vill jag dock ha vit choklad

Svar på tråden Hur mörk choklad föredrar du?