• Äldre 18 Jul 09:11
    5197 visningar
    27 svar
    27
    5197

    Lite pepp tack! Väntar tvillingar, orolig.

    Hej,

    Fick veta att vi väntar tvillingar när vi gjorde KUB-test häromdagen. Helt otroligt! Är fortfarande lite chockad och otroligt glad. Enäggstvillingar troligtvis eftersom hinnväggen var väldigt tunn. Är i vecka 13

    Har alltid tyckt det är så fantastiskt med tvillingar, väldigt speciellt. När jag var liten drömde jag om en tvillingsyster :) Och jag har nog innerst inne drömt om att själv få tvillingar, även om jag vet att oddsen är väldigt små.

    Och nu står jag här, med tvillingar i magen, känns som att det är "för bra för att vara sant." Känner hela tiden att det kommer hända någonting. Att den ena inte klarar sig eller något annat. Har fortfarande inte läst på så mycket om tvilling graviditet. Men det känns väldigt riskfyllt.

    Ni som har enäggs, gick era graviditeter bra? Någon som känner igen sig i mina tankar?

    Sköterskan som gjorde UL sa att allt såg jättefint ut med båda vad hon kunde se, så jag borde inte oroa mig. Väntar spänt på RUL som är om några veckor.

    Ville nog bara skriva av mig lite.. :)

  • Svar på tråden Lite pepp tack! Väntar tvillingar, orolig.
  • Glimma­r00
    Äldre 18 Jul 14:00
    #1

    Grattis!!

    Här inga enäggstvillingar, men visst finns det statistik på enäggstvillingar och sånt på nätet.....? Jag är gravid med två, men bara v 9.så vågar ej hoppas än....

  • Äldre 18 Jul 20:24
    #2

    Jag väntade också tvillingar tills i måndags. Fick ont i magen, som mensvärk och fick en störtblödning, allt var över på 5 sekunder, kanske 7? Hade knappt ont, kände inte blödningen förren det rann längst låren.. den ena klarade sig inte och det var tvåäggstvillingar. Men vi är SÅ glada för det tickande hjärtat som finns kvar <3 <3 Men jag, precis som du, var verkligen glad över att det var två på samma gång. Jag önskar dig all lycka till i framtiden! <3

  • Glimma­r00
    Äldre 18 Jul 23:08
    #3

    Baby: herregud så fruktansvärt, Hur mår du nu? Vilken vecka va du i?

  • Äldre 19 Jul 16:52
    #4

    Väntar också tvillingar, oklart om det är tvåäggs eller enäggs för de sitter jättetätt, men har gjort ivf och fått tillbaka två ägg. Dock såg det inte hundra bra ut i tisdags, så ska på nytt UL på måndag. Är dock bara i v7.
    Hoppas såklart att båda hänger kvar, men är ju jättetacksam om det bara blir en... Men är ganska nojjig just nu.

  • Äldre 19 Jul 19:58
    #5

    Grattis LillaLina! Visst känns det speciellt att vänta tvillingar, och det är speciellt med oron också. Vart man än läser så står det om alla risker och så, men försök låta bli att läsa. Jag väntar enäggs och fram till v 20 nånting vågade jag inte tro att det skulle gå bra alls. Nu är jag i v 35 och det verkar som att jag ska bli tvillingmamma trots all oro på vägen. Efter rul kommer du få gå på fler kontroller än enlingar. Hur mycket beror på hur det ser ut i magen, om de är lika stora, om de delar moderkaka eller ej osv. Lycka till!

  • Äldre 20 Jul 16:04
    #6

    Tack för svar alla snälla. Läste att en stor del av alla tvillingar så tillbakabildas den ena. Jag var i v. 13 när jag gjorde ul. Undra om risken fortfarande är stor, eller om den minskat något? Fått för mig att det brukar vara tidigare sånt händer oftast.

  • Äldre 20 Jul 18:18
    #7

    Jag har väntat tvillingar en gång tidigare som var tvåäggs (ej ivf) men miste den ena runt v  10.
    Du har ju passerat de första 12 kritiska veckorna, så du behöver nog inte vara så orolig.

  • Äldre 20 Jul 18:18
    #8

    Grattis!

    Jag har enäggsflickor som är 2 år och 9 månader. Det jag mest av allt hade behövt höra under graviditeten var att JO, det kan faktiskt gå alldeles utmärkt och JO, det kan komma ut två alldeles perfekta små knyten. Oftast gör det faktiskt det.

    Det var bara risker, risker, risker oavsett var man läste eller vem man pratade med. Och de som inte varnade för risker ojade sig över hur fruktansvärt jobbigt det skulle bli - och det är klart det har varit jobbigt i perioder, men det är också helt fantastiskt och något av det underbaraste jag varit med om. Det är ett privilegium att få vara tvillingförälder.

    Jag gick på tillväxtul varannan vecka från v.22, i slutet varje vecka. Det är för att de i ett tidigt stadium ska upptäcka ttts (vilket det finns en liten risk för med enäggare). Det var rätt mysigt att få kika på vildingarna stup i kvarten.

    Jag hade inte någon jättelätt graviditet, låg inlagd för blödningar några dagar i v.15 och var sjukskriven från v.26 och helt sängliggande från mitten på juli tills tjejerna föddes i oktober, men trots att livmodertappen var mycket förkortad och sammandragningarna starka så stannade de inne till v.36+2 och jag var hemma efter fem dygn med två fina småpluttor på 2,5 kg styck.

    Nu springer det runt två lockiga troll som slåss och pladdrar och leker och kramas med varandra och sina syskon. Du har något magiskt framför dig, håller tummarna!

  • Äldre 20 Jul 21:25
    #9

    Sjejn:

    TACK för dina ord. Att du tog dig tid att svara, det behövde jag verkligen höra. Skönt att läsa att det faktiskt kan gå vägen, det tror man ju knappt. Precis som du säger är det bara fokus på allt negativt, överallt! Inte konstigt att man blir nojig.

    Jag kan inte göra så mycket mer än att ta en dag i taget och hoppas att allt går vägen för oss!

  • Äldre 20 Jul 21:40
    #10

    Grattis!
    Alla trodde att jag väntade enäggstvillingar, men det visade sig vara tvåäggs när de föddes.
    Jag hade en superlätt graviditet. Mådde aldrig illa, inga foglossningar eller andra besvär. Bara en otrolig trötthet. Pga risk för tillväxthämning blev jag sjukskriven halvtid när det var ca 2 mån kvar. Vi gick på TUL varannan vecka. Allt såg bra ut och de beräknades väga ca 2700 gr när de kom med KS i v.38. De vägde ca 2000 g per st. Båda mådde bra, vi låg två nätter på BB. Idag är de tre år och fullständiga orkaner här hemma!
    Tänk inte på alla problem och risker, det kan gå hur lätt och rätt som helst! Grattis igen, du har något speciellt att vänta!

Svar på tråden Lite pepp tack! Väntar tvillingar, orolig.