• Äldre 18 Jul 13:49
    5141 visningar
    11 svar
    11
    5141

    Gravid - ska jag göra abort, igen?

    (Jag är 21 och han är 26)

    För ett år sedan gjorde jag en abort som var logiskt självklar men känslomässigt gjorde det jätteont. Jag hade just blivit tillsammans med pappan och vi bodde i vars ett litet studentrum. Det var ju inte rätt för barnet. Jag har gråtit och förargat mig över aborten i efterhand eftersom jag inte lyssnade på vad JAG egentligen ville. Men jag försöker övertyga mig själv om att det var det bästa.

    Jag har sen dess (och tidigare) provat alla möjliga preventivmedel men inget tycks passa. Jag blir knäpp/deprimerad av hormoner och tyckte att kopparspiral var det bästa alternativet, men nu har jag fått så in i helvetes ont av den så jag kan inte gå upprätt dagarna innan mens. Jag tog därför ut spiralen för lite mer än en månad sen vilket han var med på.

    Det har gått 11 månader sen jag blev gravid förra gången och jag är fortfarande tillsammans med min pojkvän. Vi älskar varandra, vi ska båda börja plugga tredje året på en femårig utbildning som garanterat kommer ge välbetalda yrken. Han vet om att jag inte har något emot att skaffa barn nu, men han har sagt att han vill vänta något år så han känner sig säker på/med mig. Jag har respekterat detta. Jag vill inte göra något mot hans vilja. Om vi ska ha barn vill jag så klart att han ska älska barnet och se fram emot det lika mycket som jag gör. Han vet dock hur ofantligt jävla ledsen jag var över aborten och jag sa att jag aldrig skulle göra det igen.

    Vi åkte på semester för ett par veckor sen och jag hade ägglossningsperioden då. Han hade med sig kondomer men använde inte dem utan drog ut den när han kom - förutom EN ynka gång vilket var två dagar efter beräknad ägglossning. Han sa: "Juste, fan också, nu kom jag ju i dig", sen diskuterade vi fram att "men det bör ju vara lugnt", ägget överlever ju bara i nåt dygn och så jävla lätt kan det ju inte vara.

    Jag är i princip säker på att jag är gravid nu. Min mens skulle kommit för några dagar sen (den är ALDRIG sen), det känns inte som att den är påväg, jag känner mig illamående/spyfärdig till och från och jag har en temperatur mellan 37,4 och 38,2 grader utan att känna mig febrig.

    När jag sa detta blev han iskall och sa "FÖR FAN, vi skulle köpt det där jävla dagen efter" och "Vi får ju hoppas att mensen kommer nu". När han lugnat ner sig sa han "Jag överreagerade, vi tar oss igenom detta tillsammans, hur det än blir".

    Vad tycker ni? Ska jag göra en till abort trots att jag faktiskt vill och tycker att jag är redo för att ha barn? När jag faktiskt sagt allt detta till honom och när han visste att jag hade ägglossning just då, men ändå kom han i mig? Jag älskar det som växer i mig, jag vet att jag hade gjort ALLT för barnet, men jag vill inte göra något som är själviskt mot varken pappan eller barnet, så jag behöver någon annans perspektiv känner jag.

  • Svar på tråden Gravid - ska jag göra abort, igen?
  • Äldre 18 Jul 14:01
    #1

    Du är 21 år vad gör att du känner dig redo?
    Ingen här kan säga att du ska göra abort eller ej ni visste om riskerna och hade tom med er kondomer med använde dem inte.

    Ni gjorde i stort sett ingenting för att det inte skulle uppstå igen, utan körde på du är ung å har lätt för att bli gravid därför vart du det första gången han tankade på.

    Om du gör abort vad är det som säger att det inte kommer att ske en 3:dje gång.
    Ni måste börja ta lite ansvar.

  • Äldre 18 Jul 14:22
    #2
    Noname00 skrev 2014-07-18 14:01:24 följande:

    Du är 21 år vad gör att du känner dig redo?
    Ingen här kan säga att du ska göra abort eller ej ni visste om riskerna och hade tom med er kondomer med använde dem inte.

    Ni gjorde i stort sett ingenting för att det inte skulle uppstå igen, utan körde på du är ung å har lätt för att bli gravid därför vart du det första gången han tankade på.

    Om du gör abort vad är det som säger att det inte kommer att ske en 3:dje gång.
    Ni måste börja ta lite ansvar.


    Jag anser att vilken människa som helst är redo att skaffa barn när man är 20 år gammal. Vi är liksom skapta för det. Visst finns det katastroffall men jag är inte ett sådant och jag kommer inte leva på socialbidrag osv. Jag vill inte gå efter samhällets normer.

    Självklart kan ingen säga till mig om jag är redo, om jag ska göra abort eller vad som helst. Jag frågade om råd och åsikter - inte "gör si" eller "du är så".


    Jag provade på två olika preventivmedel emellan graviditeterna, de passade inte, och lösningen som fanns kvar var kombinationen av kondom och säkra perioder.


    Men du har rätt, det är otroligt oansvarsfullt. Jag är dock jätteglad och hoppades hela tiden att det skulle bli så. Jag tror inte att han brydde sig så mycket heller - men båda trodde nog att det skulle ta lite längre tid.

  • Äldre 18 Jul 14:49
    #3

    Oavsett vilka preventivmedel ni har eller inte har använt så är faktum att du kan vara gravid, det är ingen mening att tänka "vi skulle gjort si o så". Om du är gravid så ska du först och främst känna efter hur DU känner om det hela. Du har genomgått en abort tidigare vilken uppenbarligen tog hårt på dig. Är du villig att genomgå en till abort? Hur skulle du må av det?

    Prata igenom situationen med din pojkvän, lugnt och sansat, och förklara varför du känner som du känner och han får förklara varför han känner som han känner.

    Det kan vara bra att gå på en abortrådgivning, då tror jag att du känner ganska omgående om du vill behålla barnet eller ej.

    Det viktiga att komma ihåg är att du ska kunna försörja barnet, i värsta fall som ensamstående om pappan inte ställer upp. Hur känner du om det?

    Jag och min sambo var helt övertygade om att vi skulle göra abort. En abortrådgivning senare sitter vi här med vår 3 månader gamla dotter och ångrar inte för en sekund att vi behöll barnet. Hon är det bästa beslut vi fattat!

    Lycka till!

  • Äldre 18 Jul 15:12
    #4
    mumsigmuffin skrev 2014-07-18 14:49:33 följande:

    Oavsett vilka preventivmedel ni har eller inte har använt så är faktum att du kan vara gravid, det är ingen mening att tänka "vi skulle gjort si o så". Om du är gravid så ska du först och främst känna efter hur DU känner om det hela. Du har genomgått en abort tidigare vilken uppenbarligen tog hårt på dig. Är du villig att genomgå en till abort? Hur skulle du må av det?

    Prata igenom situationen med din pojkvän, lugnt och sansat, och förklara varför du känner som du känner och han får förklara varför han känner som han känner.

    Det kan vara bra att gå på en abortrådgivning, då tror jag att du känner ganska omgående om du vill behålla barnet eller ej.

    Det viktiga att komma ihåg är att du ska kunna försörja barnet, i värsta fall som ensamstående om pappan inte ställer upp. Hur känner du om det?

    Jag och min sambo var helt övertygade om att vi skulle göra abort. En abortrådgivning senare sitter vi här med vår 3 månader gamla dotter och ångrar inte för en sekund att vi behöll barnet. Hon är det bästa beslut vi fattat!

    Lycka till!


    Det låter så förbannat logiskt när du säger det. Jag är väl lite panikslagen och rädd för vad han ska säga i det där samtalet. Abortrådgivning låter som ett jättebra tips.


    Tack så mycket och stort grattis till dottern!

  • Äldre 18 Jul 16:37
    #5

    Blir så innerligt trött på människor som är så oansvariga som du och din partner verkar vara. Kan ni inte ens skydda er under sex eller ta dagen efterpiller säger det ju sig självt. Med andra ord, beklaga er inte över att ni måste göra en abort igen. Det är NI som försatt er i situationen ÄNNU en gång. Väx upp för i helvete.

  • Äldre 22 Jul 09:21
    #6

    Gör ett grav.test. Det är dumt att oroa sig om du inte är helt säker. Låt beslutet ta lite tid. Prata igenom det tillsammans så båda känner sig hörda. Abortrådgivning är ett bra förslag för att ni ska få hjälp att reda ut era känslor. En abort sliter olika hårt på olika människor. Så känn efter om du klarar det. Din kille sa att ni löser det hur det än blir och det tolkar jag som att du kommer ha stöd av honom. Tänk på att ultimatum inte är ett bra sätt att diskutera utan att ge och ta är bättre även om du vet att du inte vill göra en abort till. Då är det bättre att stöta och blöta varandras oroamoment tills man landar i en bra överrenskommelse. Men självklart ska du inte göra något du inte vill göra.

  • Äldre 22 Jul 13:18
    #7

    TS hur har det gått??

  • Äldre 13 Aug 14:22
    #8
    mumsigmuffin skrev 2014-07-22 13:18:23 följande:

    TS hur har det gått??


    Oj, jag såg inte att någon hade svarat :)

    Jag och pojkvännen satte oss ner och pratade ordentligt efter paniken lagt sig över gravidbeskedet. Efter några timmars diskussion kom vi fram till slutsatsen att samhället i dagsläget inte är anpassat efter att man ska kunna studera (båda två) och ha barn utan att leva extremt snålt, det är ju faktiskt därför folk väntar tills de är äldre... Vi vill dessutom plugga något år utomlands och det är ju redan rätt komplicerat som det är och kräver nog väldigt mycket (och är det verkligen bra för barnet?) att ta med sig det utomlands.

    Så vi kom fram till att abort var bästa lösningen, även fast vi båda var (och är) väldigt ledsna över det.

    Det var nu två veckor sedan jag gjorde aborten och jag har nu fått feber, sjukdomskänslor och ömmande över livmodern (och typ ännu mer graviditetsymtom än tidigare). Jag fick i Ringde idag till gynakuten och de tycker att det verkar som att det finns rester kvar. 

    Så ja, jag ska dit i morgon och se hur det ser ut :(
  • Äldre 13 Aug 14:57
    #9

    Vad skönt att ni kom fram till ett gemensamt beslut!

    Skickar styrkekramar till dig och hoppas att allt går vägen hos gyn!

  • Äldre 13 Aug 14:57
    #10
    ZombieInc skrev 2014-07-18 16:37:03 följande:

    Blir så innerligt trött på människor som är så oansvariga som du och din partner verkar vara. Kan ni inte ens skydda er under sex eller ta dagen efterpiller säger det ju sig självt. Med andra ord, beklaga er inte över att ni måste göra en abort igen. Det är NI som försatt er i situationen ÄNNU en gång. Väx upp för i helvete.


    Jag blir så innerligt trött på människor som måste skriva nedlåtande saker om en situation som redan är väldigt svår. Helt riktigt att jag satte mig själv i "skiten" genom att behöva göra det här valet men jag BEKLAGAR mig inte, utan jag bad om RÅD.

    För dig funkar preventivmedel kanske alldeles utmärkt och du kan se ner och "bli trött" på alla som är "oansvarsfulla" och blir gravida av diverse skäl.

    Jag tycker det är ansvarsfullt av mig att se över min livssituation och försöka göra det absolut bästa valet.

    Jag använder inte precis abort som preventivmedel, men även om jag gjorde det är de där pillerna + barnmorskebesöket inte speciellt dyrt för samhället i jämförelse med ett barn vars föräldrar har snål ekonomi (bidrag osv). Med andra ord så förlorar DU ingenting på att folk gör abort.

    Det är såklart en naturlig sorg att ta bort ett friskt utvecklande barn, men jag tycker inte synd om mig själv eller klankar ner på mig själv som du gör.

    Om du slutar döma "människor som är så oansvarsfulla som mig" så blir du nog en mycket gladare person och får ett annat perspektiv på människor som har växt upp och de som inte har det.
  • Äldre 7 Jan 20:45
    #11

    Hej nu vet jag inte hur länge sen det här va men hur har det gått?

Svar på tråden Gravid - ska jag göra abort, igen?