• Anonym (hmm)

    Orkar man cykla 6 km till jobbet varje dag?

    Efter några månaders arbetslöshet har jag äntligen fått jobb på ett äldreboende. Min ekonomi är inte bra så jag har inte råd med busskort. Jag måste cykla och det är 6 km en väg. Jag har en 3 veckas vikariat plus att jag blir inringd. Jag vill verkligen få pengar men undrar om jag kommer att orka i längden? Är lite övervikt och har dålig kondition.

  • Svar på tråden Orkar man cykla 6 km till jobbet varje dag?
  • Hejhoppsan

    Sex kilometer (eller 12 tor) är ingenting, det klarar du lätt! Se det som gratisträning, inte bara som jobbresor.

  • trytofindme

    Det bör du absolut göra.  Jag cyklar 5km enkel resa varje dag. Tar inte alls lång tid, plus att det är otroligt bra vardagsmotion.

  • Yang

    Det borde inte vara några problem. Ta om möjligt tid på dig så att du kan cykla i ett behagligt tempo i början och slipper vara andfådd och svettig när du kommer fram. 

  • JessicaDeluxe79

    Det handlar inte om ork utan om vilja. Jag cyklade till stallet bara för att mocka åt hästen jag ansvarade för, sju dagar i veckan, i 1,5 års tid, vinter som sommar, regn som snö. Det var en mil ENKEL väg dit.. och jag har mer än ett par kg övervikt och dålig kondis jag med. Men jag visste att ingen annan gjorde det åt mig, så jag trampade på. Mindre motiverad vissa dagar, ja. Men det gick!
    Så jag tror att du kommer fixa det GALANT!


  • Anonym (M)

    Allvarligt, sex kilometer? Det är ingenting! Jag bodde sex km utanför stan när jag växte upp och jag, och alla andra som skulle till jobb eller skola, cyklade den där biten varje dag. Min mamma, som är 63 och har bröstcancer och går på cellgiftsbehandlingar, cyklar nu samma sträcka varje dag till jobbet. Kan hon så kan vem som helst.

  • Teza73

    Ts är man van att cykla är det baggis. Men förstår om du är ovan att det kan kännas motigt till att börja med, MEN man vänjer sej rätt snabbt faktiskt och det är oxå rätt skönt. Förr cyklade jag alltid vart jag än skulle och jag kan lova dej att det höll min kropp i trim, så gratis träning alltså utan extra tid det är kanon.

    Så kör på, första dagarna kommer det kännas tungt , backa inte för de, efter några dagar känns det lättare och lättare, Ett gott råd är:Se till att komma iväg i tid så du slipper känna stress, om du stressar känns det dubbelt så tungt, vet du att det tex tar 40 min att cykla åk en timme innan så kan du cykla i lugn och ro och njuta av fördelarna med att cykla är många: slippa passa bussen och vänta på den hit å dit de avskyr iaf jag.

    Varmt och trångt brukar de va på bussen, gratis motion som sagt mm

    Du fixar de Ts bara inte ge upp i början, sen går de som en dans :) Lycka till

  • sextiotalist

    Inga problem, det har jag gjort i flera år, nästan hela året runt (undantag när det är nysnöat, oplogat eller glashalt).
    Det kan var motigt den första veckan, ett tips, skaffa en träningsapp, så märker du hur snabbare du blir och då blir det riktigt kul.

    Jag har en enkel cykel utan växlar, gammal som gatan, men den rullar tappert på.
    Räkna med 30 minuter innan du är van, men när du är van så kommer du snabbt ner till 15-20 minuter, beroende på vilken typ av väg du har
    Investera i en reflexväst (kostar inte ens 50-lappen) och helst hjälm, så du syns och du cyklar säkert, en bra cykelkorg är också ett plus
    Efter ett halvår vill du inte ta något annat färdmedel.

  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2014-07-19 15:17:12 följande:

    Allvarligt, sex kilometer? Det är ingenting! Jag bodde sex km utanför stan när jag växte upp och jag, och alla andra som skulle till jobb eller skola, cyklade den där biten varje dag. Min mamma, som är 63 och har bröstcancer och går på cellgiftsbehandlingar, cyklar nu samma sträcka varje dag till jobbet. Kan hon så kan vem som helst.


    Så det anses som en stor prestation att cykla 6th når man har/har haft bröstcancer? Du vet att bc inte sitter i bena va.....
Svar på tråden Orkar man cykla 6 km till jobbet varje dag?