• Anonym (...)

    Sommarjobbar inom äldrevården.. rädd att en dam blir misshandlad

    Damen bor tillsammans med sin man som också är sjuk och dement. Hon har haft flera blåmärken på rygg, rumpa, skuldrorna osv, på sistone.. Jag vet inte riktigt hur jag ska agera. Har berättat för andra kollegor som är lite äldre och vet mer, och dom säger bara att det kan nog vara så att mannen slagit henne då han har sådana tendenser.. Jag tycker det är helt sjukt! Hur får man det att sluta, ska man kontakta polisen eller??

  • Svar på tråden Sommarjobbar inom äldrevården.. rädd att en dam blir misshandlad
  • Sweet Sofia
    Korpen skrev 2014-07-19 21:39:33 följande:

    Är mannen dement är det inte hans fel, då bör kvinnan flyttas till eget rum. Prata med din chef.


    Nähä? Så vems fel är det då?

    Kan vara inom hemtjänsten, dvs de bor hemma och kan då inte få "eget rum".
  • Litet My

    Har träffat på såna fall, prata med ssk och din chef. I ett fall fick den misshandlade snabbt förtur till kortids. Att äldre och ofta dementa misshandlas är inte ovanligt, ofta handlar det om en totalt slutkörd äldre partner (med egna krämpor) som ändå känner det som ett svek att be om avlastning eller söka särskilt boende), inte sällan vill den misshandlade absolut bo hemma. Där behövs proffesionellt stöd till båda parter framför en anmälan i många fall. Att säga att man inte längre orkar med sin partner man levt med i kanske 65 år och få denne att flytta ut är ett enormt steg och en stor skam för många, trots att de varken står ut eller orkar med den tex Alzheimersjuka vårdkrävande frun som bara tjatar, frågar, gömmer saker, kissar på sig och rymmer. Som sagt i de fall jag vet om har man fokuserat på trygghet för den misshandlade och stöd åt partnern, även om det finns undantag.

  • Not Nude
    Sweet Sofia skrev 2014-07-20 00:46:42 följande:
    Nähä? Så vems fel är det då?

    Kan vara inom hemtjänsten, dvs de bor hemma och kan då inte få "eget rum".

    En person med demens kan inte hållas ansvarig för sina handlingar. Och om du inte förstår varför så får du ta och läsa på om demensens underbara värld.

  • Sweet Sofia
    Not Nude skrev 2014-07-20 01:54:37 följande:

    En person med demens kan inte hållas ansvarig för sina handlingar. Och om du inte förstår varför så får du ta och läsa på om demensens underbara värld.


    Det var inte det som skrev och inte Heller det jag svarade påm

    Det är fel att misshandla och det är denne personens fel att misshandla oavsett demens eller ej.

    Har jobbat med demens i nära 10 års tid så vet precis hur det är med vårdande och ja jag vet att en dement person inte kan hållas ansvarig. Man att göra fel och hållas ansvarig är två helt skilda saker. Att frun blir misshandlad är mannens fel! Punktum! Att komma och påstå att det inte är mannen fel om han har demens är helt åt skogen! Även dementa personen gör fel!
  • Långbenopluto
    Sweet Sofia skrev 2014-07-20 07:20:28 följande:
    Det var inte det som skrev och inte Heller det jag svarade påm

    Det är fel att misshandla och det är denne personens fel att misshandla oavsett demens eller ej.

    Har jobbat med demens i nära 10 års tid så vet precis hur det är med vårdande och ja jag vet att en dement person inte kan hållas ansvarig. Man att göra fel och hållas ansvarig är två helt skilda saker. Att frun blir misshandlad är mannens fel! Punktum! Att komma och påstå att det inte är mannen fel om han har demens är helt åt skogen! Även dementa personen gör fel!
    Jisses, jag hoppas verkligen du driver med oss när du skriver att du jobbar med dementa och ändå skriver på detta sätt

    Mer än så tänker jag inte ge av min energi i denna debatt
  • Sweet Sofia
    Korpen skrev 2014-07-20 20:45:45 följande:

    Jisses, jag hoppas verkligen du driver med oss när du skriver att du jobbar med dementa och ändå skriver på detta sätt

    Mer än så tänker jag inte ge av min energi i denna debatt


    Du om du läser lite ordentligare så ser du att båda du och jag har rätt ang ansvaret. Men du tror att en dement person aldrig kan göra fel.
  • Långbenopluto
    Sweet Sofia skrev 2014-07-20 20:55:04 följande:
    Du om du läser lite ordentligare så ser du att båda du och jag har rätt ang ansvaret. Men du tror att en dement person aldrig kan göra fel.
    Öh, nej vart skriver jag det??
  • Anonym (---)

    Ehm, jag vet inte hur troligt det är, men det skulle ju kunna vara så att de haft sex och mannen tagit lite i sin fru. De flesta gamlingar får blåmärken väldigt lätt.

  • Anonym (Dr)

    Ja, även kvinnomisshandlare blir äldre med åren.. Dvs han kanske alltid har slagit henne och det haf inte ett skit med demensen att göra.

    Prata med chefen, hen borde veta vad som skall göras.

Svar på tråden Sommarjobbar inom äldrevården.. rädd att en dam blir misshandlad