• Anonym (brud)
    Äldre 20 Jul 10:55
    27825 visningar
    90 svar
    90
    27825

    Hemsk möhippa...

    Jag känner att jag måste få skriva av mig lite. Jag är så himla besviken. Jag blev hippad igår & jag känner att jag helt ärligt hellre velat vart utan. Jag vill inte vara otacksam men gårdagen var verkligen en mardröm för mig men jag uppskattar att alla kom ändå.

    (Kan tillägga att jag är gravid i vecka 11 & de flesta visste detta, någon hade bestämt att alla andra skulle vara nyktra också)

    Jag blev kidnappad (vilket var det roligaste på hela dagen) & vi hamnade hemma hos mig. Hunden var kvar hemma så den hade jag fortfarande ansvar för & jag kunde inte riktigt slappna av då. Blev målad till en fjäril & fick vingar (uppskattades) sen skulle vi måla en tavla tillsammans men de hade inte ens bestämt tema. När temat väl var klart satt alla mest & kände sig obekväma & inte visste vad man skulle måla...

    Sen laga de taco & så fick jag en lapdace av en utav vännernas lillasyster som var utklädd till påskharen. Kändes obekvämt men kul att hon bjöd på sig själv. Roligare om man kunnat dricka dock.

    Sen var allt liksom klart... tanken var utomhusbio kl 22 men nu var klockan 17 & vi hade inget att göra! De andra roade sig med att spela mitt wii spel & prata bara... alla satt med telefonerna & ingen ville hitta på något. (Utom en vän som sagt till mig att hon skämdes för ingen velat lägga pengar på att göra något kul & hon tyckte synd om mig- en annan tjej sa samma men hon hade nu åkt). Denna tjej försökte improvisera med att vi kunde dra & bada i alla fall & inte sitta hemma i 5 timmar men det ville inte de andra....

    Jag försvann ut på balkongen & ut i köket men ingen (utom den tjejen) verkade ens märka att bruden var borta i 40 minuter! Nej de fortsatte att roa sig själva..

    Sen vart det bestämt att vi skulle ut vid 22 istället på burlesk- för det var ju gratis. Då helt plötsligt skulle ena tjejens kille & hans 5 vänner med oss ut!

    Det hela slutade med att jag sa ifrån, inte ville mer & skyllde på att jag mådde dåligt & var trött. Ingen fattade vinken (kl var 21) & jag hade främmande kvar till 00 i alla fall...

    När jag äntligen kunde andas ut så bröt jag ihop! Allt var så oplanerat & ingen verkade ens se mig! Jag var absolut inte i centrum & att jag ens bad om isvatten när jag blev ompysslad för jag var törstig var tydligen illa- för jag skulle inte utnyttja min position som brud...

    De hade köpt snacks men INGET som jag, bruden kunde äta! (jag äter inte chips & choklad) Så de fick sitta & snacksa själva medan jag tittade på...inte ens lite naturgodis som jag annars kan unna mig...

    Usch så skönt att det är över! Stämningen var så himla tryckt hela dagen. Det värsta nu är att de tror att det var "roligt"! Fick frågan om jag inte hade haft en lyckad dag trots mitt illamående- vad ska jag svara? Jag vill inte såra men allt var bara hemskt.

    Skulle jag säga vad jag tycker skulle jag nog bli kallad otacksam & egoistisk. Nu är jag rädd att träffa tjejerna för jag vill inte prata om möhippan alls. Vet inte vad jag ska skriva i bloggen heller (jag bloggar alltid) om jag väljer att inte blogga om det så kommer de undra- om jag bloggar vet jag inte vad jag ska skriva...

    Fått höra i efterhand av de två tjejerna som satt & skämdes att de verkligen försökt att förklara att det måsta vart mer planerat & hitta på något som bruden gillar men ingen lyssnade. Ingen ville lägga pengar över huvud taget (inte för jag säger att det behöver kosta massor) så de tyckte det var pinsamt snålt. 71kr/ person hade de lagt på mat, pynt & snacksen...

    Ja jag vet inte vad jag vill med inlägget- jag är bara så ledsen

  • Svar på tråden Hemsk möhippa...
  • Anonym (Anna)
    Äldre 20 Jul 11:04
    #1

    Jag hade nog varit ganska arg och sagt det till dem men å andra sidan har jag inget problem i att vara rak. I och med att flera av de redan verkar skämmas själva över det som inträffat så kommer det ju inte direkt som ett slag i ansiktet.

  • Evm
    Äldre 20 Jul 11:08
    #2

    Du förstår att du kommer bli påhoppad nu va? Här på fl ska man alltid vara tacksam och aldrig förvänta sig något av någon annan, du ska vara glad att de kom typ.

    Med det sagt: jag förstår att du blev besviken! Vilken usel möhippa! Bara för att en möhippa inte får kosta pengar betyder det ju inte att den måste vara dålig, finns massor med billiga saker att hitta på! Har någon annan i gänget haft möhippa? Hur var den?

  • Anonym (borts­kämmd!­!)
    Äldre 20 Jul 11:11
    #3

    Fy fan så otacksam!! Du fick ju en möhippa! Tjejerna tänkte på dig och ville dig väl! Sen att det inte blev som du ville precis är en annan sak. Du borde vara tacksam att de ens blev nånting!  Sen om det blev så fruktansvärt hemskt kunde väl DU föreslagit något ni kunde göra!?   Sen är inte alla gjorda av pengar!  Alla kanske inte ville lägga ut flera hundra på kvällen.........

  • Äldre 20 Jul 11:15
    #4

    Fy fan, möhippor är min skräck! Du slapp iaf förnedringsklassiker som "sälja pussar på stan" och "10 kr för att se min mus" (leksaksmus fäst i strumpeband).

    Men jag förstår verkligen att du är besviken!

    Jag skulle vilja göra något lite mer äventyrligt, typ fallskärmshopp, bungy jump, forsränning, go cart eller liknande, men jag vill inte att mina vänner ska behöva lägga ut en förmögenhet.

    Mer rimliga grejer kunde ju vara en halvdag på spa, mysig picknick med god mat på fin plats, eller åka iväg på chokladprovning eller få lära sig göra sushi. Kul inte bara för blivande bruden alltså.

    Något sådant hade de ju kunnat hitta på, det hade inte behövt bli dyrt. Orkar man inte engagera sig öht tycker jag att man ska skita i möhippa.

  • Anonym (brud) Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 11:17
    #5
    Anonym (Anna) skrev 2014-07-20 11:04:35 följande:

    Jag hade nog varit ganska arg och sagt det till dem men å andra sidan har jag inget problem i att vara rak. I och med att flera av de redan verkar skämmas själva över det som inträffat så kommer det ju inte direkt som ett slag i ansiktet.


    Jo det hade ju vart det bästa & jag måste nog säga som det är om de frågar... känns så jobbigt bara då jag vet att de kommer tycka jag är otacksam & tråkig...
    Evm skrev 2014-07-20 11:08:12 följande:

    Du förstår att du kommer bli påhoppad nu va? Här på fl ska man alltid vara tacksam och aldrig förvänta sig något av någon annan, du ska vara glad att de kom typ.

    Med det sagt: jag förstår att du blev besviken! Vilken usel möhippa! Bara för att en möhippa inte får kosta pengar betyder det ju inte att den måste vara dålig, finns massor med billiga saker att hitta på! Har någon annan i gänget haft möhippa? Hur var den?


    Ja jag har sett att många blivit påhoppade så det kommer jag absolut bli det är jag säker på...
    Vi är unga allihopa & jag är den näst första att gifta mig. Vet inte om den andra tjejen hade möhippa (vi kände inte varandra när hon gifte sig). Själv har jag vart på möhippa & den var jättetrevlig.

    Tack för svar!  {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (brud) Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 11:23
    #6
    Kpax skrev 2014-07-20 11:15:37 följande:

    Fy fan, möhippor är min skräck! Du slapp iaf förnedringsklassiker som "sälja pussar på stan" och "10 kr för att se min mus" (leksaksmus fäst i strumpeband).

    Men jag förstår verkligen att du är besviken!

    Jag skulle vilja göra något lite mer äventyrligt, typ fallskärmshopp, bungy jump, forsränning, go cart eller liknande, men jag vill inte att mina vänner ska behöva lägga ut en förmögenhet.

    Mer rimliga grejer kunde ju vara en halvdag på spa, mysig picknick med god mat på fin plats, eller åka iväg på chokladprovning eller få lära sig göra sushi. Kul inte bara för blivande bruden alltså.

    Något sådant hade de ju kunnat hitta på, det hade inte behövt bli dyrt. Orkar man inte engagera sig öht tycker jag att man ska skita i möhippa.


    Ja tur nog slapp jag det- tanken var det ifrån början men det totalvägrade jag.

    Jag hade lagt upp förslag när jag blev tillfrågad vad jag ville för flera månader sedan då jag la fram förslag som käka, bowling, spa, nöjesfält, boda borg, skytte, kryssning eller något.

    Jag hade faktiskt hellre vart utan helt ärligt. Tyvärr.
  • Äldre 20 Jul 11:25
    #7

    Det där lät inget vidare roligt TS ... 

  • Anonym (Bea)
    Äldre 20 Jul 11:25
    #8

    Förstår att du är besviken samtidigt tycker jag att det är konstigt att dina vänner berättar taffliga detaljer som att de bara har betalat 71 kr/ person och att vissa inte ville betala osv. Är det fråga om osämja mellan dina vänner eller är de bara klumpiga? Var det någon/ några som tog på sig att ansvara för hippan? Den eller dem borde ju veta vad du gillar och skulle bli glad över.

  • Anonym (Yllet­)
    Äldre 20 Jul 11:26
    #9

    TS, ibland blir det tokigt. Möhippor kan vara skitsvårt eftersom alla inblandade inte känner varandra så väl, man har ofta helt olika viljor och även olika ekonomiska förutsättningar att fixa en möhippa. Är det någon av dessa tjejer som faktiskt har fixat en lyckad större fest eller har några ledaregenskaper, annars är det knappast konstigt att det blev som det blev?

    De hade säkert goda avsikter men planeringen räckte inte hela vägen och några ville inte lägga pengar, kanske förköpt sig på semestern? På den positiva sidan kan de nu inte förvänta sig att du lägger ut en massa för deras hippor heller, så där har du genast en slant "sparad".

    Du har istället en historia om snålaste tråkmöhippan nånsin som du kan skratta åt om några år. Det var en dag i ett långt liv så tänk nu på bröllopet istället. Se till att säkra planeringen där så att inte dina gäster törstar eller svälter ihjäl innan de ser någon mat, att du förvarnar om de förväntas gå genom en lerig kohage till en charmig bygdegård, att de måste ha kontaknter med sig till baren eller annat sånt som kan förstöra ens dag som gäst om man inte är beredd på det.

    Var den större människan.

  • Anonym (brud) Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 11:27
    #10
    Anonym (bortskämmd!!) skrev 2014-07-20 11:11:06 följande:

    Fy fan så otacksam!! Du fick ju en möhippa! Tjejerna tänkte på dig och ville dig väl! Sen att det inte blev som du ville precis är en annan sak. Du borde vara tacksam att de ens blev nånting!  Sen om det blev så fruktansvärt hemskt kunde väl DU föreslagit något ni kunde göra!?   Sen är inte alla gjorda av pengar!  Alla kanske inte ville lägga ut flera hundra på kvällen.........


    Som jag skrev så uppskattade jag att alla kom & jag har inte sagt att det måste vara dyrt- men det är väl ändå bruden som ska vara i centrum på sin möhippa? Vad skulle jag föreslå? Ingen ville bowla eller bada eller åka någonstans. Vad törs man då förslå? Vad skulle du föreslagit?
Svar på tråden Hemsk möhippa...