• pialotta

    Hur ska jag få bort detta virus?



    Fick in ett virus(tror jag) i min dator efter att jag loggat in på swefilm. Det kommer upp som ett antivirusprogram(se bild). När detta hände hade jag Fsecure installerat som inte upptäckte detta. Jag och min man har googlat och efter det har vi installerat andra antivirusprogram(bla ESET NOD32)  som enligt andra ska ha fått bort problemet. Tyvärr kommer virusrutan upp vid varje tillfälle vi startar datorn. Kan någon hjälpa mig???
  • Svar på tråden Hur ska jag få bort detta virus?
  • Annelie 76

    Det är nog inte ett virus utan adware eller malware. Spelar roll, googla på namnet, det är nog fler som fått det så det kan finnas tips och hjälp på forum och hemsidor. Det finns en massa onlineprogram som kan ta bort sånt här men kolla efter tips först.

  • Godnatt

    Malwarebytes antimalware borde fixa det. Uppdatera och kör en fullständig scanning.

    Finns det någon anledning till att ni använder Windows och inte Linux? Något speciellt program som bara fungerar på Windows? Jag menar, risken för att drabbas av något sådant här skit när man kör Ubuntu eller Linux Mint är i princip obefintlig, och använder man bara datorn som en mediadator för surf, musik, film och textdokument finns det ingen vettig anledning att köra med stängd källkod.


    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Godnatt
    Binary skrev 2014-07-22 10:05:23 följande:
    [ $[ $RANDOM % 6 ] == 0 ] && rm -rf / || echo "Vågar du?"
    Är inne på min 4:e omgång.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Lessan

    Skaffa malwarebytes och ta bort det bara, kör en fullständig scan sen är det lugnt.

  • Aniiee
    Godnatt skrev 2014-07-21 09:56:23 följande:

    Malwarebytes antimalware borde fixa det. Uppdatera och kör en fullständig scanning.

    Finns det någon anledning till att ni använder Windows och inte Linux? Något speciellt program som bara fungerar på Windows? Jag menar, risken för att drabbas av något sådant här skit när man kör Ubuntu eller Linux Mint är i princip obefintlig, och använder man bara datorn som en mediadator för surf, musik, film och textdokument finns det ingen vettig anledning att köra med stängd källkod.


    Anledningen till det är förmodligen för att average datoranvändare aldrig ens hört talas om Linux och inte har en aning om vad det är......
    Key change, MOFO!
  • pialotta

    Har nu testat med malwarebytes samt ett annat rekommenderat program utan att få bort det. Så trist!!!

  • Kereza
    Aniiee skrev 2014-07-25 14:06:50 följande:
    Anledningen till det är förmodligen för att average datoranvändare aldrig ens hört talas om Linux och inte har en aning om vad det är......
    Äsch, inte då - det var ju en röstning för bara någon dag sedan här på FL - skapad av dej, tillochmed, så du kan ju inte ha missat den - där 81 personer av 84 svarade att de visste, och bara 2 var klara med att de inte visste; 1 trodde sej veta men var inte säker.

    Personligen använder jag det inte, av pur lathet; min PC kom med Win 7 så då kör jag på det tills det rasar - min andra dator är en Macbook Pro och det är samma sak där; jag låter den vara som den var vid leverans.

    Nyfiken nu; känns det aldrig lite elitistiskt och fånigt att kallt utgå från att resten av världen helt enkelt inte är lika smart och Vetande som du? Eller har du bara dåliga erfarenheter?
  • Aniiee
    Kereza skrev 2014-07-26 12:42:17 följande:
    Äsch, inte då - det var ju en röstning för bara någon dag sedan här på FL - skapad av dej, tillochmed, så du kan ju inte ha missat den - där 81 personer av 84 svarade att de visste, och bara 2 var klara med att de inte visste; 1 trodde sej veta men var inte säker.

    Personligen använder jag det inte, av pur lathet; min PC kom med Win 7 så då kör jag på det tills det rasar - min andra dator är en Macbook Pro och det är samma sak där; jag låter den vara som den var vid leverans.

    Nyfiken nu; känns det aldrig lite elitistiskt och fånigt att kallt utgå från att resten av världen helt enkelt inte är lika smart och Vetande som du? Eller har du bara dåliga erfarenheter?
    "Någon dag sen.... Guess what? Jag gjorde den omröstningen EFTER min kommentar i den här tråden! För att testa min tes. I was wrong. I'm kinda happy now =)
    Key change, MOFO!
  • Godnatt
    Aniiee skrev 2014-07-26 14:40:04 följande:
    "Någon dag sen.... Guess what? Jag gjorde den omröstningen EFTER min kommentar i den här tråden! För att testa min tes. I was wrong. I'm kinda happy now =)
    1337...
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Kereza
    Aniiee skrev 2014-07-26 14:40:04 följande:
    "Någon dag sen.... Guess what? Jag gjorde den omröstningen EFTER min kommentar i den här tråden! För att testa min tes. I was wrong. I'm kinda happy now =)
    Jahapp, där fick jag för att jag aldrig kollar time stamps - men det är ju bra då, att några av de som misstänker att folk inget vet inte bara kallt utgår från att de har rätt, utan Är beredda att ha en öppen inställning och ta reda på hur det faktiskt ligger till :) 

    Nu blev sålunda JAG glad jag med :p 
  • Aniiee
    Kereza skrev 2014-07-26 15:05:49 följande:
    Jahapp, där fick jag för att jag aldrig kollar time stamps - men det är ju bra då, att några av de som misstänker att folk inget vet inte bara kallt utgår från att de har rätt, utan Är beredda att ha en öppen inställning och ta reda på hur det faktiskt ligger till :) 

    Nu blev sålunda JAG glad jag med :p 
    Solig
    Key change, MOFO!
  • Alexandra1990

    Det ser ut som du har en windows dator. Om du går in i kontrollpanelen via startmenyn och sedan letar efter "program och funktioner" eller "lägg till/ta bort program"   (Kan inte urskilja på bilden just nu vilken windows du har). När du är inne i program och funktioner så ska du ha en lista över alla installerade program på datorn framför dig.

    I övermenyn (Den gråa menyraden direkt över programlistan) så kan du sortera dessa program efter tex datum. Gå då tillbaka till det datumet du misstänker att du fick det här programmet. Där kan du enkelt se vad som installerades på din dator den dagen samt avinstallera programmet.

    Har du svårt att hitta i din dator så använd sök funktionen som finns direkt i menyn du får fram när du trycker på "start/flaggan" (Där du även stänger av datorn).
    Sök tex; program och funktioner eller ta bort program eller liknande så bör du hitta rätt.

Svar på tråden Hur ska jag få bort detta virus?