• ölburk2

    Vad kallar man en afrikan?

    Eftersom tråden där jag lovat att kolla vad vi ska kalla en afrikan har tagits bort, så svarar jag här istället..

    Chattar just nu på Skype med en nära vän å kvinna från Gambia, vår blivande sales manager, hon heter Marie, är kristen å tillhör stammen Jola..
    Vissa hävdade ju att man inte ska säga svart utan brun, vilket jag tvivlade på, så jag frågade helt enkelt henne vad hon ville bli kallad, å vad hon ansåg sig själv vara.

    Svaret jag fick var, inkl mina frågor + lite mer:

    [17:32:13] xxxxxxx: One question some swedish people want an answer to..
    [17:32:44] xxxxxxx:
    What do you prefer to be called, what do you see yourself as..
    [17:37:30] xxxxxxx: Do you see yourself as black, brown or just colored.., Are you afro, african or negro.., I want to know what you prefer and what you consider to be racist to call you..
    [17:42:36] marie.gambia: Am black and am an African
    [17:43:04] xxxxxxx: Tnk, i will tell them.
    [17:47:12] marie.gambia: But why do they ask you these question
    [17:49:53] xxxxxxx: Because they argue what to call an african, and not be racist.., I have tried to tell them there is nothing wrong to call a Gambian black, but they call me racist when i do so :)
    [17:51:52] xxxxxxx: they say I must say brown or african.., then I answer that I newer heard a gambian think of themself as brown, just black
    [17:52:29] xxxxxxx: which tribe do you belong to, I have forgotten that :$
    [17:58:04] marie.gambia: Jola
    [17:58:32] xxxxxxx: Ok, tnx

    ---------------------------------------------

    Ursäkta ev stav å grammatiska fel.
    Jag har tagit bort mitt rätta nick å ersatt det med ett antal x. 

    Är det nåt mer ni vill jag ska fråga henne om, så framför jag det gärna, men räkna inte med att få ett svar omgående, hon är inte så ofta online..


     


     


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Svar på tråden Vad kallar man en afrikan?
  • Esoada

    Afrikan, svart, negress, chokladfärgad eller varför inte det landet den kommer ifrån, typ gambian? Glad

  • Aniiee

    Fråga henne vad hon tycker om den svenska debatten om ett visst bakverk.... (du får säkert förklara debatten först....)


    Death is this brilliant slide, this high, fine music felt as pure vibration, this plunging float in wind and silence
  • Jeaninne
    Aniiee skrev 2014-07-20 18:52:17 följande:

    Fråga henne vad hon tycker om den svenska debatten om ett visst bakverk.... (du får säkert förklara debatten först....)


    Underbart - ja jag är också nyfiken på svaret!
  • Jeaninne

    Det tjänar ju ingenting till att hela tiden ändra ordet. Utan alla i den folkgruppen borde i stället anstränga sig, för att bli så bra människor och göra så gott intryck - att namnet på deras folkslag (oavsett vilket ord det blir) blir kopplat till positiva associationer. Och detta gäller även zi... jag menar ROMERNA!  

  • Nidingbane

    Jag vet inte om det är rätt översatt! Men nog så förståeligt för de flesta tror jag att varifrån uttrycket neger kommer ifrån. Det finns däremot ett snarligt amerikansk slang Nigger vars ursprung är medvetet nervärderande.

    En frågan som man kan ställa sig är dock om man i det Svenska språket verkligen behöver ordet "neger"? För man kan ju faktiskt säga t ex "jag älskar din svarta hud" hur utan behöva använda ordet "neger".Flörthttp://sv.wikipedia.org/wiki/Nigger
     
    Svenska:
    Jag älskar din svarta hud.
    Blir på spanska:
    Me encanta tu piel Negro.
    Blir på portugisiska:
    Eu amo a sua pele negra.
     

  • Drottningen70

    Människan har väl ett NAMN??? I vilket sammanhang hade ni tänkt påtala vederbörandes färg och varför?? Hon har ett namn, en funktion inom företaget och jobbar i ett visst land. Det räcker väl?

  • Gert
    Drottningen70 skrev 2014-07-20 19:21:24 följande:

    Människan har väl ett NAMN??? I vilket sammanhang hade ni tänkt påtala vederbörandes färg och varför?? Hon har ett namn, en funktion inom företaget och jobbar i ett visst land. Det räcker väl?


    Hon själv kallar sig för black. Vad är problemet? 
  • Drottningen70

    .. Och snälla nästa gång du talar med Marie, så kan du väl berätta att inte ALLA svenskar är jubelidioter utan att det är mest inom ert företag och din egen bekantskapskrets som det inte står rätt till...

  • ölburk2
    Aniiee skrev 2014-07-20 18:52:17 följande:

    Fråga henne vad hon tycker om den svenska debatten om ett visst bakverk.... (du får säkert förklara debatten först....)


    Ha ha ha, å hur sjutton hade du tänkt att jag skulle få hon att ens begripa nåt så fånigt.., hon kommer utan minsta tvekan, att tro jag driver eller skämtar med henne.., eller bli allmänt förvirrad, å säga nåt som att: Du vet att jag har svårt för din svenska humor ibland, är det här ett skämt eller på riktigt.., men ska göra ett försök, kan bli kul å se varthän det tar vägen

    Fick förresten nu svar om hon nånsin ansett sig själv som brun., tog ett tag, men Gambia är Gambia, å inte nåt I-land där allt som t.ex el å Nätet alltid fungerar..
    ----------------------------

    [18:23:32] xxxxxx: Have you ever consider yourself as brown and not black?
    [18:44:14] xxxxxx: Hello!! :) Did you fall asleep?
    [19:00:51] marie.gambia: I have never consider myself brown, I do know that am black and not even my parents have ever tell me that they are brown, I only know of the black and white race.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Drottningen70
    Gert skrev 2014-07-20 19:23:16 följande:

    Hon själv kallar sig för black. Vad är problemet? 


    Problemet är att man i TS umgänge har nåt slags behov av att poängtera en medarbetares etnicitet. Inte fan sitter man på min arbetsplats och diskuterar detta när vi exempelvis anställer: här har vi en ansökan från johanna olofsson, ska vi kalla henne vit eller kanske vi ska benämna henne euorope? Och här hav vi carl johansson som söker, namnet låter ju svenskt, men har han inte lite sneda ögon.., ska vi då kalla honom asiat måntro?? Vojne vojne... De har NAMN ärthjärna...
Svar på tråden Vad kallar man en afrikan?