• Aniiee

    Se film med mig! (Filmklubb... typ...)

    Äntligen! 1105 filmer inskrivna! Tog en evighet. Så... nu ska jag bara se de också. Och jag tänkte, varför inte bjuda in er att titta på filmerna också. Filmklubb, liksom. Fast lite lättsamt, utan krav eller någonting. Tanken är att jag och alla som vill ska få lite film-utmaningar, så att säga, se sådant som vi inte ens tänkt tanken på att se någonsin, men nu kanske ändå ge en chans.

    Först vill jag säga något om jättelistan:
    De 1105 filmerna är allt mellan himmel och jord, från Nosferatu från 1922 till Planes: Fire and Rescue (som gick upp på bio i USA i fredags, 18/7 2014), 101 dalmatians till Yentl, Finding Nemo till Ju-On. Alla möjliga länder mellan Hollywood och Tokyo, Kiruna och Kapstaden) (Tyvärr lite ont om svenska filmer, mest Astrid Lindgren och Ingmar Bergman, men jag kan lägga till mer svenska filmer om någon vill. PM:a mig isf) Filmerna är tillagda på listan från alla möjliga källor vid alla möjliga tillfällen, så de är redan hyfsat randomiserade.

    Steg två blev att få ner denna jättelista till en lite mindre lista, en "shortlist". Jag gjorde det på det sättet att jag gick in på en random number generator, ställde in att jag ville ha random siffror mellan 5 och 15, sedan räknade jag helt enkelt. För varje film jag ladade på "drog" jag en ny siffra och fortsatte att räkna nedåt på listan, I "Shortlist", om jag hamnade på en film som har uppföljare, är en del av en serie eller så, blev ALLA filmer i serien med på "shortlist" som en post, så att säga (alla Harry Potter-filmerna är "1" film, så att säga). Shortlist blev ungefär 10% av filmerna på stora listan (113 stycken. för att vara noga)

    113 filmer är ju även det lite många. Så jag klippte ned även den till 10%. Det blev ju 11 filmer (skiter högaktningsfullt i kommatecknet). 11 filmer på en månad låter mer hanterbart. NATURLIGTVIS behöver ni inte se alla filmer om ni inte vill, men jag uppmanar er ändå att se filmer ni inte "vill" se, utmana er. Filmer ni sett kan ni ju skippa, men skriv gärna en rad om filmer ni sett. Betyg? Favoritscen? Varför ni tycker om filmen, vad ni INTE tyckte om filmen, osv osv, i all evighet. 

    Det spelar mig heller ingen roll om ni vill se teckande filmer på svenska eller engelska eller spanska eller japanska eller polska eller swahili, eller whatever, eller kanske flera språk och jämföra.

    Så... Välkomna till Filmklubben.... typ.... eller något. Nya filmer varje månad, utom den här, nu blir det resten av juli + augusti.

    De 11 filmerna (filmfranchisena, totalt 15 st) för vecka 30-35


    7.Goofy movie (båda) (sv titel Janne Långben - The Movie / En extremt Långbent film)
    10.Mickey?s once upon a Christmas   (Sv titel: Musse Pigg och hans vänner firar jul (OBS! Det här är inte den som år på svensk TV på julafton))
    Have fun!
    Death is this brilliant slide, this high, fine music felt as pure vibration, this plunging float in wind and silence
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-01 22:34
    Ändrar härmed lite. Vad är livet utan evolution!

    Jag lägger upp 5 nya filmer varje vecka (Ska spara julfilmerna till jul. Lovar.). Postar imdb-länkar och trailers (om jag hittar några, men det borde jag kunna göra) i tråden, någon gång sön-tis, så, klicka på "visa endast" under mitt nick i början av varje vecka.

    Igen vill jag säga 4 saker:
    1: Filmerna väljs på random från en stor lista med över tusen filmer, som dessutom fylls på hela tiden med mer film.

    2: Tipsa gärna om filmer ni vill ska vara med på jättelistan I MIN INKORG. Det blir så plottrigt i tråden annars. Svenska filmer uppskattas som tips, för det är jag så dålig på. Jag kan nämna 1 (EN!) svensk film som kommit de senaste 10 åren.

    3: Naturligtvis ser ni den eller de filmer ni vill, men jag uppmanar alla att utmana sin smak. Bara för att du TROR att du inte tycker om [insert genre here] så kan du inte VETA om du inte TESTAT.

    4: Det var nåt mer, men det försvann. Oh, well! Ha kul, och dela med er av vad ni tycker.
  • Svar på tråden Se film med mig! (Filmklubb... typ...)
  • rere88

    Är det meningen att man ska recensera filmerna eller ska folk skriva filmer till nästa månad?

  • Aniiee
    rere88 skrev 2014-07-21 08:06:26 följande:

    Är det meningen att man ska recensera filmerna eller ska folk skriva filmer till nästa månad?


    Meningen är att folk ska SE filmerna, i första hand. Om någon sedan vill skriva en rad om filmerna de sett, så är de välkomna att göra det. Filmtips till nästa månad är välkomna, i min inkorg.....
    Death is this brilliant slide, this high, fine music felt as pure vibration, this plunging float in wind and silence
  • Jeaninne

    Jag har sett Braveheart, och jag tyckte att det var en väldigt bra film. Både äventyr, tragik, kärlek, humor och en historisk bakgrund - så att man lärde sig litet också! Det är lätt att beundra Mel Gibson i den rollen han har i filmen, och likaså Sophie M. i rollen som den franska prinsessan. Så stiliga, så vackra!  

  • Aniiee
    Jeaninne skrev 2014-07-21 15:48:22 följande:

    Jag har sett Braveheart, och jag tyckte att det var en väldigt bra film. Både äventyr, tragik, kärlek, humor och en historisk bakgrund - så att man lärde sig litet också! Det är lätt att beundra Mel Gibson i den rollen han har i filmen, och likaså Sophie M. i rollen som den franska prinsessan. Så stiliga, så vackra!  


    Kul att du tycker om Braveheart Solig
    Death is this brilliant slide, this high, fine music felt as pure vibration, this plunging float in wind and silence
  • UniqueSnowflake

    Haha, som komedi-älskare så säger jag "Ah, Austin Powers... Kan ettan och tvåan nästan utantill. AP1 var en av de första DVD:erna jag köpte faktiskt."
    De är bra, roliga. En av dem är trögare än de andra två, minns inte om det var tvåan eller trean dock. Sen kan man ju irritera sig på att vissa skämt återvinns, om man vill.

    1 sett för urlänge sen, 2 ej sett, 3 ej sett, tror jag. inget intresse i dessa egentligen, alls.
    4 sett men minns inte annat än att den var tröööög som fan.
    5 inget intresse att se
    6 vad är det?
    7 neeeej. står inte ut med tråktecknat.
    8 ettan var väl okej, den var svart och lite skrämmande, in a good way...Ej sett tvåan
    9 minns inte, är det en 70tals/80tals B-rulle så kan jag ha sett den, typ saga?
    10 se 7


    (.^_^.)
  • Apopan

    Jag kan tänka mig att se Munich och 47 Ronin av dessa, jag kommer säkert inte gilla dem, men jag är med på de två. Snittar på att se en film per dag, så tid har jag, men jag ser sällan om filmer om de inte är skitbra... The night of the hunter är för övrigt fantastisk, och skulle iofs vara värd en omtitt ^^

  • UniqueSnowflake

    Jag funderar lite om filmen streamas eller hur funkar det?


    (.^_^.)
  • Aniiee
    Apopan skrev 2014-07-21 19:00:42 följande:

    Jag kan tänka mig att se Munich och 47 Ronin av dessa, jag kommer säkert inte gilla dem, men jag är med på de två. Snittar på att se en film per dag, så tid har jag, men jag ser sällan om filmer om de inte är skitbra... The night of the hunter är för övrigt fantastisk, och skulle iofs vara värd en omtitt ^^


    Solig Titta på, du. 
    Death is this brilliant slide, this high, fine music felt as pure vibration, this plunging float in wind and silence
  • Aniiee
    UniqueSnowflake skrev 2014-07-21 19:05:49 följande:

    Jag funderar lite om filmen streamas eller hur funkar det?


    Ah, jag önskar, men tyvärr. Filmerna får ni ta rätt på själva. Det finns gott om tjänster på nätet.
    Death is this brilliant slide, this high, fine music felt as pure vibration, this plunging float in wind and silence
Svar på tråden Se film med mig! (Filmklubb... typ...)