• Maroschka

    Inte PTOS säger läkaren men jag är tveksam. (Ögonlock) ERfarenheter?

    Min son som nu blir 2 månader har sedan han föddes har det vänstra ögonlocket tjockare än det andra. Det ser svullet ut. Det har inte förändrats något så att det tex är mindre svullet vid något tillfälle utan ser likadant ut hela tiden. Han kan ibland öppna ögat helt och då syns det ju såklart inte lika väl men det är ju fortfarande lika svullet.
    Har pratat med BVC och när han var 1 månad så tittade en läkare (ej barnläkare) på det och hon sa att det inte såg ut som PTOS (slappt ögonlock) eftersom det inte verkade hänga utan mer var tjockt. 
    Ett tag senare så frågade jag om det igen och då ringde dom en barnläkare och berättade hur det låg till och den läkaren menade att det mest troligt bara är svullnad kvar sedan förlossningen men det tycker jag är lite långsökt nu när han är 2 månader?!
    De korta stunder han är som piggast "orkar" han ju lyfta ögonlocket så att det inte syns men det går rätt snabbt att ögat åker igen mer och mer. När han suger på tutten och blir pömsig så syns det direkt och det är väl det som är klassiskt vid PTOS? Att vid trötthet syns det mer.

    Säg gärna vad ni tror. Kanske är det någon som haft ett barn med ett svullet ögonlock där det faktiskt bara var så att det satt i länge från förlossningen men sedan blev normalt?
    Jag blir så ledsen varje gång jag ser det där himla ögonlocket ;-(


    ~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden Inte PTOS säger läkaren men jag är tveksam. (Ögonlock) ERfarenheter?
  • Alvisen76

    Min son har ptos. På honom kunde man se det på en gång. Det syntes direkt han var född. Inte bara att det var lite tjockare ögonlock. Om jag hade haft digitala bilder på honom som liten, hade jag visat upp det för dig. Så hade du kunnat jämföra lite och se. Han är nu 14 år. Opererad som 18 månaders och som 6 åring. Numera syns det inte så tydlligt Min pojke har alltid höjt ena ögonbrynet extra högt för att kunna lyfta det ena ögonlocket ordentligt.

  • Maroschka
    Alvisen76 skrev 2014-07-21 18:00:45 följande:

    Min son har ptos. På honom kunde man se det på en gång. Det syntes direkt han var född. Inte bara att det var lite tjockare ögonlock. Om jag hade haft digitala bilder på honom som liten, hade jag visat upp det för dig. Så hade du kunnat jämföra lite och se. Han är nu 14 år. Opererad som 18 månaders och som 6 åring. Numera syns det inte så tydlligt smile1.gif Min pojke har alltid höjt ena ögonbrynet extra högt för att kunna lyfta det ena ögonlocket ordentligt.


    Tycker du det ser ut som min son har det då eller tror du det bara är nåt annan som tjallas med hans ögonlock?
  • Alvisen76
    Maroschka skrev 2014-07-21 18:28:06 följande:
    Tycker du det ser ut som min son har det då eller tror du det bara är nåt annan som tjallas med hans ögonlock?
    På vissa av bilderna ser det lite ut som på min son, men bara de översta. Inte de nedersta. Svårt att säga. På min son fanns inga tvivel. Min pappa har ptos, så det var inga tvivel var det var när min son föddes.
  • Maroschka
    Alvisen76 skrev 2014-07-21 19:23:52 följande:
    På vissa av bilderna ser det lite ut som på min son, men bara de översta. Inte de nedersta. Svårt att säga. På min son fanns inga tvivel. Min pappa har ptos, så det var inga tvivel var det var när min son föddes.
    Ja de nedersta är för att visa att han kan öppna hela ögat ibland då han är som piggast innan det sakta blir som på de andra bilderna och det är bland annat därför BVC inte tror PTOS.
  • Alvisen76

    Mitt barn kan/kunde även han hålla upp ögat helt och fint vissa stunder, när han var pigg och nyfiken. Så även i dag. När han är trött faller det ned.

    Har din son visats upp för ögonläkare/ögonmottagning ? Min son blev remitterad dit ett dygn gammal pga att jag var envis. De som jobbade på BB trodde inte på mig. Jag hade ju pappa med ptos och visste ju vad det var. Vi skrattade lite åt det. Släktarvet som vi kallar det.

    Ska se om jag kan fota av ett kort på min pojke som liten med mobilen..

  • Maroschka
    Alvisen76 skrev 2014-07-21 20:08:06 följande:

    Mitt barn kan/kunde även han hålla upp ögat helt och fint vissa stunder, när han var pigg och nyfiken. Så även i dag. När han är trött faller det ned.

    Har din son visats upp för ögonläkare/ögonmottagning ? Min son blev remitterad dit ett dygn gammal pga att jag var envis. De som jobbade på BB trodde inte på mig. Jag hade ju pappa med ptos och visste ju vad det var. Vi skrattade lite åt det. Släktarvet som vi kallar det.

    Ska se om jag kan fota av ett kort på min pojke som liten med mobilen..


    Ja precis, helt öppet när han är pigg bara. Nu känns det ännu mer som att jag har rätt.
  • Alvisen76
    Maroschka skrev 2014-07-21 20:16:40 följande:
    Ja precis, helt öppet när han är pigg bara. Nu känns det ännu mer som att jag har rätt.
    Ja det låter lite som det. Är det ptos, finns det saker som går att göra för att göra det lättare för honom som äldre. Om ögonlocket hänger för mkt längre fram eller om det blir jobbigt och tröttsamt att hålla upp det, kan de operera in en sträng i ögonlocket, som hjälper till att ha det uppe lite mer. Detta fick min som med ptos som 18 månaders. Den stramades sedan åt när han var 6 år. Nu när han är 14 år, tänker man inte så mkt på det längre. Om han är trött och hemma, ser man. Är han borta/på skolan etc, har han själv fokus på att hålla upp det. Hemma bryr han sig mindre. Han är ändå en superstilig kille och har många vänner. Är omtyckt i skolan Ptos har aldrig varit ett hinder.

    Din son är så söt på alla bilderna
  • Maroschka

    Ja jag är 95% säker.

    Än fast jag vet att det finns så mycket mycket värre saker så blir jag lite ledsen. Det är ju ändå något som syns så himla mycket då ögat sitter i ansiktet liksom. Och en ev. Operation är fortfarande så långt borta....

    Men ja...som sagt, det kunde ju ha varit något så mycket värre.

  • Maroschka

    Vi fick remiss till ögon men det kan vara upp till 3 månaders väntetid

    Jag vill liksom få det klart nu!

    Även om jag är rätt säker så vill jag ha det bekräftat för att kunna släppa det.

  • Alvisen76
    Maroschka skrev 2014-07-23 12:53:30 följande:

    Vi fick remiss till ögon men det kan vara upp till 3 månaders väntetid

    Jag vill liksom få det klart nu!

    Även om jag är rätt säker så vill jag ha det bekräftat för att kunna släppa det.


    Oj det var lång väntetid   De borde ju prioritera små.
  • Angalica

    Hej!

    Min son som nu är 2 år föddes med ptos på sitt högra öga. Han har opererats två gånger nere i Lund. Var också väldigt orolig första året men nu har man vant sig och operationen har gjort att det inte hänger lika mycket. Vill ni se bilder på honom som nyfödd och idag så maila mig gärna, eller om ni bara vill byta erfarenheter eller fråga ngt.

    Med vänlig hälsning, Angelica

  • Mamma till Charlie och timmie

    Hej!

    Min son såg också ut som din, han har både ptos o marcus gunn!

    Har aldrig hört talas om de innan, jag har startat en grupp på fb familjer med ptos o marcus gunn, hoppas ni går med så vi kan diskutera detta där lalllihop;)

Svar på tråden Inte PTOS säger läkaren men jag är tveksam. (Ögonlock) ERfarenheter?