• Anonym (Hemskt)

    Barn som begår övergrepp

    Min son på sex år har för en vecka sedan börjat leka med en ny kompis. Sedan dess har hyssen blivit både grövre och fler. Det har hänt något varje gång de har lekt så vår son har nu haft utegångsförbud. 

    Nu ikväll pratar jag med min son och han berättar då att han blev lovad pokemon-kort om han höll fast en flicka som den andra pojken då skulle kyssa (detta mot hennes vilja). Under samtalets gång kom det också fram att den andra pojken även hade visat sin snopp och dessutom dragit ner flickans byxor och kysst hennes underliv. Den andra pojken är 7 år.

    Vi sitter nu och diskuterar vad vi ska göra åt detta. Att barn utforskar är ju inget onormalt men att hålla fast och utföra handlingar mot flickans vilja är ju helt klart över gränsen och jag mår fruktansvärt dåligt över detta.

    Skulle verkligen behöva råd för vad vi ska göra och jag ska givetvis prata med pojkens föräldrar.

  • Svar på tråden Barn som begår övergrepp
  • Anonym (Anna)

    Tycker sjävklart du ska prata med din son och försöka förklara hur allvarligt det här är!

    Sedan sjävklart prata med han andra killens föräldrar och tjejens föräldrar dom har rätt att veta ! Prata med skolans kurator så dom kan prata med barnen så det inte upprepas.

  • Litet My

    Låter som mutor och grupptryck. Tycker du skall kontakta kuratorn när skolan börjar, minns en kille som drog ihop lite kompisar som skulle ge min son stryk och skulle kräva honom på pengar. De tog upp det generellt i klassen vad som gällde pengar. Även om 7 åringar ses som stora har de inte alltid föreställningsförmågan att se hur saker påverkar andra barn, det är viktigt att prata om på ett neutralt sätt. I övrigt var din son jätteduktig som berättade allt för dig. Fortsätt resonera kring händelsen och liknelser på ett neutralt sätt. Tycker också ni ska prata med den andra pojkens föräldrar (undrar dock vad han fått sitt betende ifrån, det låter inte riktigt normalt att göra så). Tycker också ni ska prata med flickans föräldrar.

  • Anonym (..)

    Prata med din son om hur fel det är. Sen ringer du pojkens föräldrar om pratar med dom om vad deras son gör, sätter ingen stopp och säg eratt de är fel kanske han aldrig slutar och så blir det allvarligare i framtiden. Prata ochså med skolan och flickans föräldrar.

  • Anonym (Soc)

    Ta kontakt med en kurator, ex skolans kurator. Ni ska inte själva börja "rota" i det här. Det kan ligga mycket bakom den andre pojkens beteende. Ex. Pojken själv kan vara utsatt av föräldrar eller någon annan.

  • Anonym (Mion)
    Anonym (Soc) skrev 2014-07-22 21:50:09 följande:

    Ta kontakt med en kurator, ex skolans kurator. Ni ska inte själva börja "rota" i det här. Det kan ligga mycket bakom den andre pojkens beteende. Ex. Pojken själv kan vara utsatt av föräldrar eller någon annan.


    Gllande den andra pojken har TS överhuvudtaget ingenting alls med honom att göra. Hon har inte en aning om varför och hon har ingen rätt att få information eller skicka honom till kurator
  • Bunny on speed
    Anonym (Mion) skrev 2014-07-23 02:34:54 följande:

    Gllande den andra pojken har TS överhuvudtaget ingenting alls med honom att göra. Hon har inte en aning om varför och hon har ingen rätt att få information eller skicka honom till kurator


    Hon har väl egentligen tre alternativ nära till hands.

    Ignorera.

    prata med föräldrarna

    kontakta kurator (en månad tills skolan börjar dock)

    Tycker själv att alternativ två låter bäst. Hoppas jag missförstod när det lät som att du tyckte ett.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Nixe
    Anonym (Mion) skrev 2014-07-23 02:34:54 följande:
    Gllande den andra pojken har TS överhuvudtaget ingenting alls med honom att göra. Hon har inte en aning om varför och hon har ingen rätt att få information eller skicka honom till kurator
    vem har sagt att hon ska skicka pojken till en kurator eller få information om pojken därifrån? ts bör kontakta skolans kurator så att denne kan gräva vidare i om pojken far illa eller behöver ngt annat stöd/ingripande innan han fortsätter tvångspussa tjejers underliv. sedan tycker jag att ts bör ringa upp flickans föräldrar så att de får veta och även de kan kontakta kuratorn. sedan får skolan, soc och polis om det skulle vara aktuellt dra det hela vidare för det där beteendet är långt ifrån normalt och bör stoppas helst igår.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Mion) skrev 2014-07-23 02:34:54 följande:
    Gllande den andra pojken har TS överhuvudtaget ingenting alls med honom att göra. Hon har inte en aning om varför och hon har ingen rätt att få information eller skicka honom till kurator
    Just precis därför, att TS inte har någon aning om varför, ska TS kontakta skolkuratorn. TS ska inte ha någon info om den andre pojken, hon ska lämna information. För tänk om detta barn är utsatt för just det som denne utövar av en vuxen... Kanske bra att lämna från sig informationen till någon som har kunskap om detta, eller? Då skulle i allafall jag sova med gott samvete om nätterna. TS kan behöva hjälp från en kurator gällande sin son. Kan finnas mer som sonen varit utsatt för från den andre eller att denne behöver få prata om det som hänt...
Svar på tråden Barn som begår övergrepp