• 404

    Bo i åkersberga

    Hej allihopa,

    Jag går i tankarna att flytta och undrar lite hur det ser ut i Åkersberga utanför sthlm. Bor idag utanför tullarna men fortfarande i sthlm stad dock i ganska bråkig förort och då jag är gravid vill jag gärna komma bort härifrån då jag anser att detta ställe inte är något för barn.

    Att flytta till annan del av sverige är inget alternativ som det ser ut idag då det självklart finns en pappa i bilden som vill vara med och ta sitt ansvar. Därför har jag tänkt på Åkerberga då det verkar finnas vad jag är ute efter samtidigt så flyttar jag inte barnet ifrån sin pappa.
    Åkte dit och gick runt lite och fick en mycket bra känsla över staden men undrar självklart om det finns några områden eller framför allt gator som ska undvikas?

    Säg vad man vill om akelius som bostadsvärd men de har en del lägenheter i Åkersberga på Norrgårdsvägen, kan man bo där?

    Hur ser det ut med biltrafiken till stockholm. Att det tjocknar på ju närmare stockholm man kommer vet jag men hur ser det ut t.ex. vägen från åkersberga fram till E18?

    Tacksam för all info kring Åkersberga!

  • Svar på tråden Bo i åkersberga
  • whydoyoucare

    Norrgårdsvägen är ett av de områden i åkersberga som är känt för att vara bråkigt. Jag skulle satsa på Österskär, Skärgårdsstad, Smedby eller Margretelund.

    Trafiken på väg 276 blir "kö-ig" vid 5-7 tiden på vardagskvällar då folk tar sig hem och det finns en krånglig infart i mitten av vägen eller vad man ska säga. Annars tycker jag inte att trafiken är komplicerad.

  • 404

    Befarade att det skulle vara så på Norrgårdsvägen. Nu har jag inte möjlighet att köpa mitt boende utan måste hyra och då är det självklart kötiden jag måste vänta på.

    Jag bor idag i en förort där 81% har utländsk bakgrund och är en av sthlm värre förorter. Centrum går jag inte in i varken kväll eller dag då det är riktigt obehagligt. Det finns en del misshandel med både nävar och knivar och skottlossningar förekommer. Mycket personrån och allmänt dålig känsla över orten.
    Jag som inte är heterosexuell har gjort misstaget att en gång visa det i denna förort genom att pussa min flickvän och blev kallad både det ena och det andra på gatan, blev mordhotat och fick även mordbrev hem pga detta. (Förstår att detta kan hända vart som helst men tar upp det bara för att påvisa mentaliteten och miljön som råder)
    Jämfört med denna miljö, hur ställer sig Norrgårdsvägen?

    Är såklart mycket intresserad av att flytta ifrån den ort jag bor i idag och etablera mig någon annan stans med tanke på min graviditet då jag inte vill att han ska växa upp i detta. Tror ni att det skulle vara värt att bosätta sig på Norrgårdsvägen för att om kanske tre-fyra år kunna bosätta sig bättre i Åkersberga eller kan jag lika gärna bo där jag bor idag?
    Jag tänker att det kanske är värt att bo där och skaffa sig ett nätverk och för barnet att slippa byta dagis och lära känna kompisar på den plats det är tänkt att han ska växa upp?

  • whydoyoucare

    Kriminaliteten finns i Åkersberga också. Bilar bränns upp, folk misshandlas, skottlossningar har skett mm men det är utspritt över orten. Att bosätta dig där under en viss tidsperiod och sedan flytta kan du absolut göra. Risker med området finns det ju i varje ort, kommun och stad så det är ingen större skillnad så. Det är en fin kommun sålänge man ser över vilka personer som finns i ens närhet.

  • Anonym (Förälder i Åkersberga)

    Haha vad komiskt att du föreslår österskär istället för norrgårdsvägen! Har du noll kunskap om olika socialklasser?


    whydoyoucare skrev 2014-07-21 23:27:00 följande:

    Norrgårdsvägen är ett av de områden i åkersberga som är känt för att vara bråkigt. Jag skulle satsa på Österskär, Skärgårdsstad, Smedby eller Margretelund.

    Trafiken på väg 276 blir "kö-ig" vid 5-7 tiden på vardagskvällar då folk tar sig hem och det finns en krånglig infart i mitten av vägen eller vad man ska säga. Annars tycker jag inte att trafiken är komplicerad.


  • Anonym (Förälder i Åkersberga)

    Åkersberga är en moderat kommun och ligger oerhört långt ifrån problematiken i den typ av stockholmskommun du beskriver. Jag har själv bott i två sådana kommuner.

    Åkersberga är oerhört mkt lugnare och självklart finns det problem här precis som på tex Lidingö (ja det finns en "norrgårdsvägen" även på Lidingö) där jag också har bott men det är inte jämförbart med det du beskriver nu. Tycker verkligen du ska flytta ut hit och du kan ku alltid byta "upp" dig så småningom inom kommunen. Det finns inte så mkt lägenheter här men några fler områden finns ju. Åkersberga är fantastiskt!


    404 skrev 2014-07-22 10:59:58 följande:

    Befarade att det skulle vara så på Norrgårdsvägen. Nu har jag inte möjlighet att köpa mitt boende utan måste hyra och då är det självklart kötiden jag måste vänta på.

    Jag bor idag i en förort där 81% har utländsk bakgrund och är en av sthlm värre förorter. Centrum går jag inte in i varken kväll eller dag då det är riktigt obehagligt. Det finns en del misshandel med både nävar och knivar och skottlossningar förekommer. Mycket personrån och allmänt dålig känsla över orten.

    Jag som inte är heterosexuell har gjort misstaget att en gång visa det i denna förort genom att pussa min flickvän och blev kallad både det ena och det andra på gatan, blev mordhotat och fick även mordbrev hem pga detta. (Förstår att detta kan hända vart som helst men tar upp det bara för att påvisa mentaliteten och miljön som råder)

    Jämfört med denna miljö, hur ställer sig Norrgårdsvägen?

    Är såklart mycket intresserad av att flytta ifrån den ort jag bor i idag och etablera mig någon annan stans med tanke på min graviditet då jag inte vill att han ska växa upp i detta. Tror ni att det skulle vara värt att bosätta sig på Norrgårdsvägen för att om kanske tre-fyra år kunna bosätta sig bättre i Åkersberga eller kan jag lika gärna bo där jag bor idag?

    Jag tänker att det kanske är värt att bo där och skaffa sig ett nätverk och för barnet att slippa byta dagis och lära känna kompisar på den plats det är tänkt att han ska växa upp?


  • Anonym (Förälder i Åkersberga)

    Ang homosexualitet så finns det väl idioter överallt men av det du berättar antar jag att det finns starka kulturella/religiösa krafter omkring dig idag som reagerat på din läggning. Verkar ganska extremt i dess tider iallafall och har svårt att tro att det händer här. Fast folk kan ju vara riktigt sjuka i huvudet överallt såklart!

  • 404

    Självklart finns kriminalitet överallt, det går ju inte komma undan. Likaså åsikter och synpunkter kring sexuell läggning finns oavsett vart man bor och befolkningsursprung men som du säger Anonym (Förälder i Åkersberga) så finns det starka kulturella och religiösa uppfattningar kring min ort som kanske inte är lika utbredda om man flyttar någon annanstans. Dumhuvuden finns överallt det är när det man tycker är dumhuvud blir en mentalitet och det som gäller som de stora problemen uppstår.

    Det låter betryggande det ni säger. Skönt att det inte väntas den riktigt grova problematik som finns där jag bor idag. Min tanke är ju såklart att få bosätta sig på ett ställe man själv valt men det ligger några år fram oavsett om jag ska hyra eller köpa.
    Men då kanske det inte är en så dum idé att röra sig mot Åkersberga, även om det skulle bli Norrgårdsvägen som start.

  • Anonym (Förälder i Åkersberga)

    Tycker verkligen att du ska flytta ut hit med ditt barn. Det är en härlig kommun att bo i med barn.

    .


    404 skrev 2014-07-22 15:27:58 följande:

    Självklart finns kriminalitet överallt, det går ju inte komma undan. Likaså åsikter och synpunkter kring sexuell läggning finns oavsett vart man bor och befolkningsursprung men som du säger Anonym (Förälder i Åkersberga) så finns det starka kulturella och religiösa uppfattningar kring min ort som kanske inte är lika utbredda om man flyttar någon annanstans. Dumhuvuden finns överallt det är när det man tycker är dumhuvud blir en mentalitet och det som gäller som de stora problemen uppstår.

    Det låter betryggande det ni säger. Skönt att det inte väntas den riktigt grova problematik som finns där jag bor idag. Min tanke är ju såklart att få bosätta sig på ett ställe man själv valt men det ligger några år fram oavsett om jag ska hyra eller köpa.

    Men då kanske det inte är en så dum idé att röra sig mot Åkersberga, även om det skulle bli Norrgårdsvägen som start.


  • whydoyoucare
    Anonym (Förälder i Åkersberga) skrev 2014-07-22 14:55:07 följande:

    Haha vad komiskt att du föreslår österskär istället för norrgårdsvägen! Har du noll kunskap om olika socialklasser?


    Vad är det du vill komma fram till? Beroende på åldrar så ser områdena i åkersberga olika ut. Som vuxen, 30+ så kan åkersberga se helt annorlunda ut mot hur orten ser ut för någon i 15-20 års åldern. Vad har min kunskap med saken att göra?
  • Anonym (Förälder i Åkersberga)

    Om någon frågar om Åkersberga och funderar på att flytta till norrgårdsvägen så är det väl helt självklart att Österskär inte riktigt finns som alternativ för den personen.

    Hmm... Vad ska jag välja? En hyresrätt på Norrgårdsvägen eller en villa i Österskär? Snälla, den människan finns inte. DET ville jag komma fram till. Det var alltså ett verklighetsfrånvänt svar från din sida upplevde jag. Utifrån frågeställningen och beskrivningen TS gör så framgår det rätt tydligt att hon har ekonomiska begränsningar JUST nu att välja boende.

  • whydoyoucare
    Anonym (Förälder i Åkersberga) skrev 2014-07-22 22:34:36 följande:

    Om någon frågar om Åkersberga och funderar på att flytta till norrgårdsvägen så är det väl helt självklart att Österskär inte riktigt finns som alternativ för den personen.

    Hmm... Vad ska jag välja? En hyresrätt på Norrgårdsvägen eller en villa i Österskär? Snälla, den människan finns inte. DET ville jag komma fram till. Det var alltså ett verklighetsfrånvänt svar från din sida upplevde jag. Utifrån frågeställningen och beskrivningen TS gör så framgår det rätt tydligt att hon har ekonomiska begränsningar JUST nu att välja boende.


    Ja jo ska man spekulera kring vad för boende TS behöver så är väl inte Österskär det billigaste, men jag angav de lugnare områdena i Åkersberga vilket var det jag uppfattade att TS sökte svar om. Annars så anser jag att Margretelund, Smedby eller mer barntäta områden är att föredra framför norrgårdsvägen. Inte för att låta "sån" men Norrgårdsvägen är klassat som Åkersbergas "Rinkeby" vad jag har hört. Bor själv inte där så vet inte om den jämförelsen stämmer.
  • 404

    Jag kanske har varit otydlig men försöker bilda mig en uppfattning kring Åkersberga och då Norrgårdsvägen då det, som det ser ut idag, är mitt enda alternativ i Åkersberga.

    Har försökt måla upp en bild av den förort jag bor i idag och hade hoppats på att någon som känner till Åkersberga hade kunnat jämföra den bilden med hur det är på Norrgårdsvägen. Nu är det ju bara en gata och har fått uppfattningen av att det inte är så illa som jag bor idag, men hade inte haft lust och byta en sunkhåla mot en annan.

  • whydoyoucare
    404 skrev 2014-07-23 09:24:08 följande:

    Jag kanske har varit otydlig men försöker bilda mig en uppfattning kring Åkersberga och då Norrgårdsvägen då det, som det ser ut idag, är mitt enda alternativ i Åkersberga.

    Har försökt måla upp en bild av den förort jag bor i idag och hade hoppats på att någon som känner till Åkersberga hade kunnat jämföra den bilden med hur det är på Norrgårdsvägen. Nu är det ju bara en gata och har fått uppfattningen av att det inte är så illa som jag bor idag, men hade inte haft lust och byta en sunkhåla mot en annan.


    Vilken ort bor du i nu? Det är svårt att ge dig en ärlig jämförelse om man inte vet vad man jämför med.

    Norrgårdsvägen är ett händelserikt område. Det har skett ruggiga saker där genom åren, dock ingenting nu på några månader. Det är nog inga problem att bo där om man ser efter sin livsstil och håller sig till rätt människor.
  • Anonym (Förälder i Åkersberga)

    Jag har själv bott i Skärholmen och det är verkligen inte samma sak som norrgårdsvägen. Det är dessutom bara EN gata i en för övrigt Moderat kommun ( och JA det är STOR skillnad mellan röda och blå kommuner- har många att jämföra mellan) Skärholmen är ju väldigt mkt större och en helt annan plats i Stockholm. Åkersberga som helhet tillhör en ytterlighet i samhället och Skärholmen en annan så att säga.

    Min erfarenhet av Skärholmen tex är att vi fick beskjutna fönster med paintball på natten pga att vi var svenskar tex. Det var folk som bajsade i trappuppgången varje dag.

    Kände mig dessutom otroligt otrygg överallt pga gäng som strök omkring på kvällar och nätter.

    Åkersberga och Skärholmen kan inte jämföras överhuvudtaget, inte ens en gata och SÅ farligt är inte Norrgårdsvägen. Men människor som inte själva bott i Rinkeby (antagligen inte ens varit där) Skärholmen mm TROR att gator som Norrgårdsvägen är samma sak. Det är ganska skrattretande. Jag har bott på Lidingö också och där finns också en sån där gata som klassas som Norrgårdsvägen. Hur lugnt som helst.

  • Anonym (Åkersberga)

    Jag bor i Åkersberga, flyttade hit för 4 år sedan. Trivs bra, nära till allt man behöver o det är väldigt fint här! :) Ångrar inte att jag flyttade hit!!

  • Anonym (Gillar berga)

    Jag är uppvuxen i Åkersberga och kan säga att det är en superbra kommun att bo i med barn.

    Ang Norrgårdsvägen.
    Det var ett rikigt bråkigt getto när jag växte upp. Husen var fula och invånarna var mest socialfall, mycket bråk och stök men billiga hyror.
    Sen på senare delen av 90talet rustade man upp husen, totalrenoverade och höjde hyrorna rejält.


    det är inte alls samma klientel längre. Det är mycket barnfamiljer och har blivit betydligt trevligare sen de rustade upp både husen och gårdarna.
    min bror bor där och jag tycker inte alls det känns som samma getto som när vi växte upp.
    Det är nära ner till centrum och massa grönområden.


    Åkersberga har allt man behöver och mycket natur vilket är kul för barnen.
    jag flyttade därifrån för jobbets skull för jag tröttnade på den långa pendligen, annars hade jag gärna bott kvar!

  • Maria G

    Hej!

    Jag vill passa på och fråga här. Vi bor just nu i Hägersten i en 2:a och behöver snarast möjligt en 4:a. Det är ett stort problem med stora hyresrätter här och då undrar jag om ett lägenhetsbyte från Hägersten till Åkersberga är ett bra byte?
    Hägersten är ju ett tryggt och fint område och vi kan inte tänka oss att flytta till ett sämre på grund av barnen.

    Skulle ni rekommendera Norrgårdsvägen till en flerbarnsfamilj?

  • wena

    Hej! Hur gick ?

    Flyttade du till Åkersberga? Trivs??

    Jag vill se en facit, tack


    404 skrev 2014-07-21 22:16:51 följande:

    Hej allihopa,

    Jag går i tankarna att flytta och undrar lite hur det ser ut i Åkersberga utanför sthlm. Bor idag utanför tullarna men fortfarande i sthlm stad dock i ganska bråkig förort och då jag är gravid vill jag gärna komma bort härifrån då jag anser att detta ställe inte är något för barn.

    Att flytta till annan del av sverige är inget alternativ som det ser ut idag då det självklart finns en pappa i bilden som vill vara med och ta sitt ansvar. Därför har jag tänkt på Åkerberga då det verkar finnas vad jag är ute efter samtidigt så flyttar jag inte barnet ifrån sin pappa.

    Åkte dit och gick runt lite och fick en mycket bra känsla över staden men undrar självklart om det finns några områden eller framför allt gator som ska undvikas?

    Säg vad man vill om akelius som bostadsvärd men de har en del lägenheter i Åkersberga på Norrgårdsvägen, kan man bo där?

    Hur ser det ut med biltrafiken till stockholm. Att det tjocknar på ju närmare stockholm man kommer vet jag men hur ser det ut t.ex. vägen från åkersberga fram till E18?

    Tacksam för all info kring Åkersberga!


Svar på tråden Bo i åkersberga