• Insomniax

    Tvillingtjejer - vad ska de heta?

    Hej!

    Vi väntar tvillingtjejer och sitter nu och funderar på namn. Vi har fått ihop en lista med förslag som vi båda tycker om men kan inte bestämma oss för vilka två vi vill ha och som låter bäst ihop. 

    Vad tycker ni?  

    Lilly/Lily 
    Alice
    Siri
    Saga
    Signe
    Tyra 
    Ester 
    Astrid 
    Elsa
    Iris
    Alva
    Ebba
    Maja
    Elin
    Elly

    Andra förslag är också välkomna :) 

  • Svar på tråden Tvillingtjejer - vad ska de heta?
  • CissiJissi

    Om detta var namnen jag själv fick välja mellan skulle jag välja Ester som redan finns på min lista, namn nummer två är svårare, men jag går för... Nej jag fick inte till attlja namn nummer två, det fick bli Lydia då, som planerat;) i övrigt, grattis och lycka till :D

  • Anonym (t)

    Ebba och Alva.

    Passar bra ihop utan att vara "kaka på kaka".

  • fluu

    Lilly/Lily  - Har väldigt svårt för(trots att Mrs. Potter heter så ). Det är himla fint och sött på småbarn, men näst intill löjligt på vuxen. Känns också alldeles för mycket som smeknamn. Kopplar till ovannämnda Potter.

    Alice  - Fint, vackert, klassiskt, enkelt, gångbart. Bra på alla sätt egentligen, lite väl mjukt och lite för lite attityd för min smak dock. Kopplar till Alice Paul.

    Siri - Underbart. Vackert, sött och ståtligt på samma gång. Enkelt och gångbart. Kopplar numer till röstigenkännings-Siri

    Saga - Nordiskt och fint, men ack så barnsligt och sött. Känner ett par vuxna Saga, för mig blir det något som inte riktigt stämmer där. Kopplar till "Saga Borg".

    Signe - Vackert, väl mjukt, men ändå inte utan attityd. Gillar känslan av mysig allmogetant. Känns "blommigt" på något vis. Svårt på engelska. Har lite svårt för gn-ljudet. Kopplar till Signe Hebbe.

    Tyra - Underbart! Nordiskt, starkt, rivigt, vackert och sött. Känns respektingivande på något vis. Enkelt och gångbart på alla vis. Kopplar till  Tyra Banks.

    Ester - Underbart! Så otroligt vackert och ståtligt! Rätt i tiden, enkelt, gångbart på alla vis. Kopplar till bibeln.

    Astrid - Det ultimata namnet alla kategorier! Vackert, starkt, rivigt, ståtligt, nordiskt, funkar på flera andra språk, gångbart på alla vis! Ingen av de många Astrid jag känner har heller några smeknamn. Kopplar till Lindgren(främst då..).

    Elsa - Ungefär som Astrid fast aningen blekare, men ändå underbart! Kopplar till Beskow främst.

    Iris - Lovely! Vackert, argsint, blommigt. Tänker på någon lagom arg, trevlig och originell tant. Kopplar till blomman.

    Alva - Vackert, ljuvt, men inte utan attityd. Känns lite mystiskt på något vis, även något gjort. Kopplar till Myrdal.

    Ebba - Hatnamn. Blir illamående av att uttala det. Känns stripigt, snobbigt och jobbigt. Känns också gjort. Kopplar till Didriks syrra och till Brahe.

    Maja -  Fint och sött och SMEKNAMN. Allt för sött för att det ska kännas okej på vuxen. Dock bra på väldigt många språk. Kopplar till Gräddnos.

    Elin - Trevligt allmogenamn. Rivigt och vackert på samma gång. Ingen Elin jag känner har ett smeknamn. Känns väldigt, väldigt gjort. Typ alla i min generation heter så så jag är ganska trött på det. Kopplar till Wägner och huvudkaraktären i "Siden, sammet, trasa, lump"-serien.

    Elly - Så mycket rivigare och roligare än Ellie. Tänk att en ändelse kan göra en sådan skillnad. Fint, trevligt och inte helt utan attityd. Men ändå för sött och för mycket smeknamn. Har ingen direkt association.

    1. Astrid
    2. Elsa
    3. Iris
    4. Tyra
    5. Ester
    6. Elin
    7. Siri
    8. Alice
    9. Signe
    10. Alva
    11. Elly
    12. Maja
    13.  Lily
    14. Saga
    15. Ebba

    Bästa kombon enligt mig är Astrid och Iris. Många gemensamma bokstäver, lite från samma poppisperiod, men ändå olika ursprung och längd. De passar bra ihop utan att vara för lika vilket jag skulle undvika med tvillingar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Fler förslag:

    Leah
    Elvira
    Viola
    Sally
    Disa
    Ellen
    Liv
    Magda
    Edith
    Vera
    Vega
    Ottilia


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Stokke skrev 2014-07-22 07:37:03 följande:
    Iris och Siri?
    Bill & Bull ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • EmmaRoSa

    Kände två tvillingflickor som hette Ebba och Johanna tycker det klingar fint, annars Ella och Alice tycker jag är fint!!

Svar på tråden Tvillingtjejer - vad ska de heta?