• Nylny

    Bruten svanskota vid förlossning - tiden efter?

    Hej.

    Jag vänder mig till er som brutit sin svanskota vid förlossningen. Jag bröt min när jag var yngre (ca 10-11) och misstänker starkt att den läkt fast i en inåtvinklad position, vilket kommer leda till att den bryts igen vid en förlossning och pushas utåt istället. 

    Jag hade jävligt ont lång tid efter att jag ramlade på en sten i en pulkabacke, var ensam och blev liggandes i nån halvtimme innan jag lyckades ta mig upp och långsamt vandra hem. Smärtan när man satt och låg och även gick höll sig i månader efter. Även idag sitter jag lite snett på rumpan för att det inte ska bli smått obehagligt. 

    Det var min erfarenhet, och med den erfarenheten så vill jag INTE att det är så jag ska känna tiden efter att jag fött, då man vill vara i sitt barns liv och inte ligga i smärtor i månader, lång rehabilitering, år innan man kan sitta utan att medvetet tänka på svanskotan. 

    Min fråga är till er, om ni hade vetat innan förlossningen att vid denna förlossningen kommer ni att bryta av er svanskota, och ni kommer vara med om den smärta och långa återhämtningstid, skulle ni ändå utfört en vaginal förlossning, så här i retrospekt? 

    För mig som helst vill ha vaginalt tar det emot nu att vara ganska 100 på att den kommer brytas (eller stoppa barnets utfart som ändå leder till akut KS), och med den vetskapen ha MOD till att krysta allt vad jag har vid slutskedet. Det känns som att det skulle vara som att dra sitt finger bakåt medvetet och vänta på att den ska gå av. 

    Funderar nu på om jag ska eller inte börja fundera på planerat snitt eller inte. Funderat har man ju börjat, men om man ska orka ta den fighten med läkaren som beviljar.

    I andra länder (tex USA) har jag läst att de beviljas KS direkt vid nästa förlossning om de brutit svanskotan vid förlossningen innan. Inte helt nödvändigt då många ggr svanskotan ju fixeras bakåt utåt vid förlossning vilket i sig inte skulle hindra en ny förlossning, men jag antar att smärtan och återhämtningstiden efteråt skrämmer många- Och just att gå in till sin förlossning med den rädslan att under vilken krystning som helst så kommer det smälla. Vågar man ta i då?


    Snällt om någon ville ge sin synpunkt på hur de hade gjort. Vill inte känna att jag går in i en fight som jag kanske tänker fel om. 

    Tack tack


    30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
  • Svar på tråden Bruten svanskota vid förlossning - tiden efter?
  • SallyK

    Hej! Jag skulle ha gjort om den vaginala förlossningen. Svanskotan gjorde ont under lång tid efteråt, men förlossningen i övrigt var en sån självförtroendeboost att jag är glad att gick genom den. Dessutom har vi fått fler barn efteråt, då med svanskota i korrekt läge, utan några som helst problem.

    Så inget egentligt svar på din fråga, eftersom man aldrig kan veta hur den övriga upplevelsen blir. Jag är ledsen över svanskotesmärtan men mer glad över en värdefull upplevelse. Lycka till i ditt val!

  • Nylny
    SallyK skrev 2014-07-23 17:51:24 följande:

    Hej! Jag skulle ha gjort om den vaginala förlossningen. Svanskotan gjorde ont under lång tid efteråt, men förlossningen i övrigt var en sån självförtroendeboost att jag är glad att gick genom den. Dessutom har vi fått fler barn efteråt, då med svanskota i korrekt läge, utan några som helst problem.

    Så inget egentligt svar på din fråga, eftersom man aldrig kan veta hur den övriga upplevelsen blir. Jag är ledsen över svanskotesmärtan men mer glad över en värdefull upplevelse. Lycka till i ditt val!


    Jo det var ett bra ärligt svar på min fråga. Jag går fram och tillbaka mellan alternativen just även för att svanskotan ska ju komma i ett bättre läge efter att den bryts vid förlossningen så att man kan ha en normal förlossning nr 2 sedan. Det är ju en fördel, att inte behöva gå en spiral av kejsarsnitt för all framtid. Man vill ju inte missa upplevelsen av vaginal förlossning heller.
    Mmm får suga lite till på den här karamellen. Tack för ditt svar. :)
    30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
  • Jgyh

    Hej! Bröt min svanskota vid förlossning och nu sex månader efter förlossning kan jag fortfarande inte sitta. Nästa barn blir snitt!

  • Nylny
    Jgyh skrev 2014-09-21 19:36:23 följande:

    Hej! Bröt min svanskota vid förlossning och nu sex månader efter förlossning kan jag fortfarande inte sitta. Nästa barn blir snitt!


    Men fy... :/ Jag vet, det tar en sån jädra tid att läka, och under tiden gör det jätteont att sitta, ligga... Det sätter ju käppar i hjulen för en fridfull skön tid med bebisen efter förlossningen. 
    Hoppas din svanskota läker snabbt och rätt nu! Tack för imputen


    30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
  • Morsan 027

    Precis som du,bröt jag också svanskotan som ung.
    När jag fick mitt första barn, vaginal förlossning, gick den av igen med ett knäpp i samband med jag krystade.

    Det gjorde ont att sitta, fick använda kuddar och låg huvudsakligen och ammande. Efter en månad var allt okej igen, även om jag inte kan sitta på alla hårda underlag än idag. (Var inget som blev värre av förlossningen, dock.)

    Trots detta valde jag vaginal förlossning med mitt andra barn-och fantastiskt nog, gick inte svanskotan av den gången.

    Med mitt tredje fick jag havandeskapsförgiftning, så det blev KS-vilket jag tyckte var otroligt mycket värre!

    Skulle jag, vilket knappast är troligt ,bli gravid igen, skulle jag välja vaginal förlossning ytterligare en gång.

  • Nylny
    Morsan 027 skrev 2014-09-21 23:30:39 följande:

    Precis som du,bröt jag också svanskotan som ung.
    När jag fick mitt första barn, vaginal förlossning, gick den av igen med ett knäpp i samband med jag krystade.

    Det gjorde ont att sitta, fick använda kuddar och låg huvudsakligen och ammande. Efter en månad var allt okej igen, även om jag inte kan sitta på alla hårda underlag än idag. (Var inget som blev värre av förlossningen, dock.)

    Trots detta valde jag vaginal förlossning med mitt andra barn-och fantastiskt nog, gick inte svanskotan av den gången.

    Med mitt tredje fick jag havandeskapsförgiftning, så det blev KS-vilket jag tyckte var otroligt mycket värre!

    Skulle jag, vilket knappast är troligt ,bli gravid igen, skulle jag välja vaginal förlossning ytterligare en gång.


    Det är bra att det ordnade sig så bra för dig. Låter som den fixades till pga den vaginala förlossningen. Det är det man hör, att bryts svanskotan under förlossning så skjuts den bakåt, alltså till rätt plats igen och borde inte brytas igen, så man kan gå in i princip utan oro på nästa vaginala förlossning. 

    Det hade varit bäst att vara helt ovetandes om sin svanskota inför den första "brytande" förlossningen, så man inte behöver ligga där vid krystningarna och vara rädd att snart så....... snart så kan det säga knäpp och göra paralyserande ont, det är ju ett tillfälle då man vill känna sig stark och med självförtroende att allt ska gå bra. 

    Jag har pratat det allra hastigaste med min bm om svanskotan, men hon viftade bort det så jag fegade ur lite eller vad man ska säga, eller tvärt om tog mig samman och började förtränga att det kan hända och hur ont det kommer göra och pinan efteråt och att jag "tar det som det kommer". Orkade inte nojja mer över det. Det var ett tag sen det skrevs i denna tråden, men nu när ni har skrivit här igen har mina tankar och rädsla kommit tillbaka igen, haha ;) 
    BF närmar sig, 1 december.... jag har önskat vissa gånger att barnet ska lägga sig i ovändbart säte eller tvären så man får kejsarsnitt ändå så man slipper denna svanskoteångest. ;)  Men jag tror hon(bebisen) hittat sig upponer nu, om än lite snett. Olydiga unge....sitt fint! :P
    30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
Svar på tråden Bruten svanskota vid förlossning - tiden efter?