• Äldre 22 Jul 11:14
    2530 visningar
    23 svar
    23
    2530

    Upplyftande IVF-historier

    Hej allihop!


    Jag och min sambo kommer i höst få hjälp med att bli gravida, mest troligt med IVF. Såklart har jag läst runt en massa på nätet, men ofta hittar jag negativa berättelser och historier.

    Personligen är jag väldigt hoppfull, då sambons spermier "bara" har nedsatt rörlighet, men självklart infinner sig oron då och då.

    Jag skulle därför jättegärna vilja höra glada, positiva och upplyftande historier från er som gått igenom IVF och lyckats. Hoppas att ni vill dela med er och hjälpa oss på vägen :)

    Kram!

  • Svar på tråden Upplyftande IVF-historier
  • Äldre 22 Jul 12:15
    #1

    Jag har gått igenom IVF. Läs gärna min presentation på min sida. 

    Varmt lycka till!!

  • Äldre 22 Jul 12:26
    #2

    Denna tråd följer jag. Då jag och maken är samma situation börjar mest troligt under hösten ????

  • Äldre 22 Jul 12:46
    #3
    SIN74 skrev 2014-07-22 12:15:18 följande:

    Jag har gått igenom IVF. Läs gärna min presentation på min sida. 

    Varmt lycka till!!


    Tack :)

    Blev otroligt glad, tårögd och peppad inför hösten.

    Vad roligt för er, hoppas på samma tur för mig och dumdummast <3

    Dumdummast, när blev ni remitterade? Hur ser er historia ut?
  • Äldre 22 Jul 12:51
    #4
    emeliearcen skrev 2014-07-22 12:46:49 följande:

    Tack :)

    Blev otroligt glad, tårögd och peppad inför hösten.

    Vad roligt för er, hoppas på samma tur för mig och dumdummast <3

    Dumdummast, när blev ni remitterade? Hur ser er historia ut?


    Remiss skickades dagen innan midsommar. Har även fått brev från ivf kliniken att dom mottagit remiss. Vi går via landstinget. Vi anmälde oss för barnlöshets utredning i oktober så det har gått fruktansvärt sakta. Men nu är det på gång. Så hoppas på hösten.

    Vi har försökt bli gravid i fyra och ett halv år, börjar försöka ett halvår innan vi gifte oss. Så nu i hösten kände vi att det var dags att få hjälp.

    Hur ser eran historia ut? Försökt länge?!

    Lycka till ?
  • Äldre 22 Jul 13:00
    #5
    dumdummast skrev 2014-07-22 12:51:50 följande:
    Remiss skickades dagen innan midsommar. Har även fått brev från ivf kliniken att dom mottagit remiss. Vi går via landstinget. Vi anmälde oss för barnlöshets utredning i oktober så det har gått fruktansvärt sakta. Men nu är det på gång. Så hoppas på hösten.

    Vi har försökt bli gravid i fyra och ett halv år, börjar försöka ett halvår innan vi gifte oss. Så nu i hösten kände vi att det var dags att få hjälp.

    Hur ser eran historia ut? Försökt länge?!

    Lycka till ?

    Oj, ja det får jag verkligen säga. Då har vårt gott väldigt snabbt i jämförelse.


    Vi började aktivt försöka våren 2013, och startade utredning direkt efter ett års misslyckanden, alltså i våras. Remissen skickades i början av juli och vi fick ett brev från RMC i Malmö en vecka senare att remissen blivit "godkänd" och att vi därmed kommer att få tid inom 3 månader. Vi går också via landstinget.

    Stort lycka till för er också! 
    Hoppas att ni kommer igång snart och får tid inom de närmsta månaderna.

  • Äldre 22 Jul 13:06
    #6
    emeliearcen skrev 2014-07-22 13:00:46 följande:

    Oj, ja det får jag verkligen säga. Då har vårt gott väldigt snabbt i jämförelse.

    Vi började aktivt försöka våren 2013, och startade utredning direkt efter ett års misslyckanden, alltså i våras. Remissen skickades i början av juli och vi fick ett brev från RMC i Malmö en vecka senare att remissen blivit "godkänd" och att vi därmed kommer att få tid inom 3 månader. Vi går också via landstinget.

    Stort lycka till för er också! 

    Hoppas att ni kommer igång snart och får tid inom de närmsta månaderna.


    Absolut det har det. Men här har det extremt sakta fått ringa många samtal. Men nu är det är i gång.

    Så inom tre månader gäller här med. Så känns som en spännande höst ?.
  • Äldre 22 Jul 13:35
    #7

    Vi har gjort IVF eftersom min man är steriliserad. Mig har vi valt att inte utreda alls. Man skulle kanske kunna säga att det är ungefär liknande problem ni har med minskad rörlighet.
    De gjorde ICSI där de plockade ut spermier från min man och satte in en spermie per ägg för hand och sedan odlades de befruktade äggen i 5 dygn. Det blev 4 till frysen och 1 som sattes in.
    Det tog sig på första försöket, vilket är vår nu 2-åriga dotter och för ca 6 veckor sedan satte vi in ett fryst embryo för syskon, och det tog sig också direkt, så nu väntar vi syskon :)
    Det låter som om era chanser är goda att lyckas med IVF.

  • Äldre 22 Jul 13:42
    #8
    Ellie skrev 2014-07-22 13:35:02 följande:

    Vi har gjort IVF eftersom min man är steriliserad. Mig har vi valt att inte utreda alls. Man skulle kanske kunna säga att det är ungefär liknande problem ni har med minskad rörlighet.
    De gjorde ICSI där de plockade ut spermier från min man och satte in en spermie per ägg för hand och sedan odlades de befruktade äggen i 5 dygn. Det blev 4 till frysen och 1 som sattes in.
    Det tog sig på första försöket, vilket är vår nu 2-åriga dotter och för ca 6 veckor sedan satte vi in ett fryst embryo för syskon, och det tog sig också direkt, så nu väntar vi syskon :)
    Det låter som om era chanser är goda att lyckas med IVF.


    Åh, Ellie!


    Stort grattis. Vilken solskenshistoria. Ååååh, vad jag önskar att det går lätt för oss också. Tusen tack för att du delade med dig. 


    Om du vill får du jättegärna berätta om hur du upplevde hela IVF-resan, kanske i ett privat meddelande? :) 

  • Äldre 22 Jul 23:32
    #9

    Vi gick vår dotter genom ivf, hon föddes i december 2011.

    Första försöket på Sahlgrenska tog det sig blev "bara" tre befruktade ägg så har 2 kvar i frysen...

  • Äldre 23 Jul 00:52
    #10

    Min man hade endast 0,02% levande spermier när vi gjorde våran första ICSI i aug 2013 (han har haft cancer och fick göra cellbehandling). På första färska försöket med ett blasto (odlat i 5 dagar) blev det tyvärr missfall .. Men den 21 nov 2013 satte vi in ett FET som nu gror i min mage :) har BF om 17 dagar (8 aug) :)

    Vi fick ut 9 ägg, 5 blev befruktade och jag har två embryon kvar i frysen :) vi har tänkt sätta in ett syskon nov 2015 :)

    Lycka till!! :)

Svar på tråden Upplyftande IVF-historier