• Annaliiisa

    Vuxen kritiserar mitt utseende framför andra

    När en vuxen kommentera mitt utseende, mina kläder på ett negativt sätt och talar om för mig vad jag bör ha på mig eller att något jag har på mig är ful (framför flera andra som försöker försvara mig)?

    Vad ska jag svara då?

    Och vad beror det på att en vuxen säger så till mig?
    Är det brist på empati, dålig självförtroende?
    Jag har aldrig varit med om sånt förut och funderat i flera dagar och förstår fortfarande inte.


    Tacksam för tips och svar.

  • Svar på tråden Vuxen kritiserar mitt utseende framför andra
  • isabellab

    Tycker du ska säga att du väljer själv vilka kläder du vill ha och trivs i och att personen inte borde fokusera så mycket på ditt utseende utan lägga den tiden på att jobba på sin egen personlighet.

  • Majsan70

    Jag hade nog svarat: Jag hör vad du säger men jag skiter i dig!

    Att en annan människa beter sig så kan ha många skäl. Brist på sociala skills är ett. 

  • mira05

    jag hade bara skrattar, på ett sätt som där det framgår att jag;
    1. förvånas över denna dumma kommentar
    2. tycker kommentaren är idiotisk
    3. börjar fundera om den som sa det verkligen ÄR idiot i huvudet

  • BCH52

    Beroende på sammanhang och relationen till den som kritiserar finns det lite olika strategier att ta till.

    Att visa att man blir arg och skälla på dem brukar inte vara någon bra väg att gå, då har man liksom bevisat för dem att de har rätt.

    De beter sig omoget och oförskämt och visar brist på hyfs och uppfostran. Man kommenterar inte människors kläder eller utseende på ett negativt sätt förutom på en direkt fråga vad man tycker om ett speciellt plagg, frisyr, smycke.

    Man kan lugnt titta på den och fråga "vad sa du?" om de sedan upprepar dumheterna så säger "Ok, jag hörde rätt". Sedan börjar man prata om vädret eller något annat fullständigt ointressant.

    Man kan "varför är det så viktigt för dig att säga det där till mig?" Då brukar de börja trassla in sig. Då kan du säga  "jaha var det därför"

    Ställ alltså motfrågor av lämpligt slag, alltid vänligt leende, med vänlig ton. Ungefär som om du talade till ett litet barn. 

    Det är en mycket bra och fungerande metod gentemot alla former av ovälkomna kommentarer och frågor.

    Du ska inte försvara ditt val av kläder eller utseende, ingen har med det att göra. Om du försvarar dig så har du gett dem rätt att kritisera dig.

Svar på tråden Vuxen kritiserar mitt utseende framför andra