• Johnny & Titus mamma

    Hittade kondom i 12 åriga sonens rum! Hur går jag vidare??

    Som rubruker låter..
    Hittade en kondom i mins 12åriga rum i en väska. Vi håller på att flytta och sonen är hos sin far en tid under sommaren. Hur ska jag nu ta upp detta med honom? jag vill verkligen inte att han ska ha sådana tankar och handlingar redan. (jag själv gjorde det o det ångras djupt idag)
    är det vanligt att dom har kondomer i den här ålderna?? jag vet att min sons kusin som är två år äldre håller på med kondomer och att det i stort sett tävlas om vem som kan få flest o så där i skolan..
    Min son är väldigttidigt utvecklad och har tidigt kommit i puperteten samt kom i målbrottet för ett år sedan. jag vet att hans far var lika tidig i utveckling.
    men även om man är tidig i utveckliing betyder väl inte det att man har såna här känslor/agerande??
    Orolig för min lille kille som kanske inte är så lite längrre..


    Ta vara på er tid med barnen!! Vi har dom bara till låns!
  • Svar på tråden Hittade kondom i 12 åriga sonens rum! Hur går jag vidare??
  • viseversa

    Vad menar du med inte såna tankar och handlingar? Menar du sex(samlag) eller onani. För onanera kan jag GARANTERA att han gör. Jag hade också kondomer när jag var 12. men jag blåste upp dom och fyllde dom med vatten. Så oskyldigt mao.

  • Anonym (Bra att öva)

    Jag är visserligen tjej, men jag hade också någon gång kondomer hemma i den åldern. Man är nyfiken på allt och det behöver absolut inte betyda att man tänker använda dem tillsammans med någon annan. Ofta har skolsköterskan som man kan få vilket jag tycker är fantastiskt! Jag tyckte det var hemskt spännande att liksom bara kolla på dem lite ;)

    Om jag var du skulle jag vara enormt glad att sonen vet hur kondomer funkar, hur man får tag i dem och att han testar att sätta på dem hemma i lugn  och ro, kan ju vara trixigt i början! Desto mer van han är vid att kondomer är ett naturligt inslag i ett sexliv desto större chans att han kommer använda dem när han ska ha sex med någon annan. Är han van med att sätta på dem behöver han inte heller oroa sig över att det ska bli ett jobbigt moment när han är med en tjej/kille. Allt detta gör att det är troligt att han och en partner i framtiden kommer undvika sjukdomar och oönskad graviditet. Bara plus alltså!

  • Litet My

    Vad gör det om han har en kondom? Vad är det du måste "gå vidare" med?

  • Baktakt

    1. Din son är gammal nog att få ha ett privatliv. Rota inte i hans saker.

    2. Gläds åt att han redan nu utforskar. Sexualiteten knackar på när den gör det, men det dröjer länge för de flesta innan de går från tanke och utforskande av könsroller och den egna sexualiteten till handling. Det tog sex år för min egen del. En del kommer fram till att sex inte är deras grej och andra hur roligt, spännande och mysigt det kan vara.

    3. När det känns som det är dags avgör din son, inte du. Ska du prata med honom om något, så är det att man behöver mer än en kondom, ifall den man har går sönder, och att kondom är det säkraste sättet för honom att ta hand om sig själv och den han tycker om. För blotta tanken på anmälningsplikten för t.ex. klamydia är mycket mer pinsam än att hala fram en kondom, eller hur? Och de där tiorna för ett paket är bra mycket billigare än den där dryga miljonen ett barn kostar.

    4. Pränta in hur viktigt samtycke är i huvudet på honom. Världen har sett nog med snubbar som inte fattar ett nej och det gäller allt mellan kolla under kjolen (som anses vara ett pojkstreck, men som faktiskt är sexuella trakasserier) och att "tro att hon sa nej som en del av leken" (vilket vi ju läst om i tidningarnas rapportering från våldtäktsrättegångar på sistone).

    5. Tro inte att din son är som du eller hans pappa. Han har sin egen väg att vandra i livet. Var där om han behöver dig, men på behörigt avstånd. Det börjar med att läsa punkt 1 igen.

  • Anonym (m81)

    Konstig tråd, är väl helt normalt att en tolvåring har kondomer?
    Han har väl provat och kanske onanerat med.
    Är väl bara bra att han vet hur han ska få tag i kondomer och hur han ska använda dom.
    Minns killar i skolan som knappt hade sett en kondom innan de var 20 och tyckte att det inte var så viktigt med kondom för tjejen äter säkert p-piller.

  • MirandaMay
    Baktakt skrev 2014-07-22 16:45:20 följande:

    1. Din son är gammal nog att få ha ett privatliv. Rota inte i hans saker.

    2. Gläds åt att han redan nu utforskar. Sexualiteten knackar på när den gör det, men det dröjer länge för de flesta innan de går från tanke och utforskande av könsroller och den egna sexualiteten till handling. Det tog sex år för min egen del. En del kommer fram till att sex inte är deras grej och andra hur roligt, spännande och mysigt det kan vara.

    3. När det känns som det är dags avgör din son, inte du. Ska du prata med honom om något, så är det att man behöver mer än en kondom, ifall den man har går sönder, och att kondom är det säkraste sättet för honom att ta hand om sig själv och den han tycker om. För blotta tanken på anmälningsplikten för t.ex. klamydia är mycket mer pinsam än att hala fram en kondom, eller hur? Och de där tiorna för ett paket är bra mycket billigare än den där dryga miljonen ett barn kostar.

    4. Pränta in hur viktigt samtycke är i huvudet på honom. Världen har sett nog med snubbar som inte fattar ett nej och det gäller allt mellan kolla under kjolen (som anses vara ett pojkstreck, men som faktiskt är sexuella trakasserier) och att "tro att hon sa nej som en del av leken" (vilket vi ju läst om i tidningarnas rapportering från våldtäktsrättegångar på sistone).

    5. Tro inte att din son är som du eller hans pappa. Han har sin egen väg att vandra i livet. Var där om han behöver dig, men på behörigt avstånd. Det börjar med att läsa punkt 1 igen.


    Riktigt bra skrivet!!!
  • Johnny & Titus mamma
    Anonym (Bra att öva) skrev 2014-07-22 14:51:45 följande:

    Jag är visserligen tjej, men jag hade också någon gång kondomer hemma i den åldern. Man är nyfiken på allt och det behöver absolut inte betyda att man tänker använda dem tillsammans med någon annan. Ofta har skolsköterskan som man kan få vilket jag tycker är fantastiskt! Jag tyckte det var hemskt spännande att liksom bara kolla på dem lite ;)

    Om jag var du skulle jag vara enormt glad att sonen vet hur kondomer funkar, hur man får tag i dem och att han testar att sätta på dem hemma i lugn  och ro, kan ju vara trixigt i början! Desto mer van han är vid att kondomer är ett naturligt inslag i ett sexliv desto större chans att han kommer använda dem när han ska ha sex med någon annan. Är han van med att sätta på dem behöver han inte heller oroa sig över att det ska bli ett jobbigt moment när han är med en tjej/kille. Allt detta gör att det är troligt att han och en partner i framtiden kommer undvika sjukdomar och oönskad graviditet. Bara plus alltså!


    Tack för bra svar!! Att jag själv inte tänkt så skäms jag lite för...
  • Johnny & Titus mamma
    Baktakt skrev 2014-07-22 16:45:20 följande:

    1. Din son är gammal nog att få ha ett privatliv. Rota inte i hans saker.

    2. Gläds åt att han redan nu utforskar. Sexualiteten knackar på när den gör det, men det dröjer länge för de flesta innan de går från tanke och utforskande av könsroller och den egna sexualiteten till handling. Det tog sex år för min egen del. En del kommer fram till att sex inte är deras grej och andra hur roligt, spännande och mysigt det kan vara.

    3. När det känns som det är dags avgör din son, inte du. Ska du prata med honom om något, så är det att man behöver mer än en kondom, ifall den man har går sönder, och att kondom är det säkraste sättet för honom att ta hand om sig själv och den han tycker om. För blotta tanken på anmälningsplikten för t.ex. klamydia är mycket mer pinsam än att hala fram en kondom, eller hur? Och de där tiorna för ett paket är bra mycket billigare än den där dryga miljonen ett barn kostar.

    4. Pränta in hur viktigt samtycke är i huvudet på honom. Världen har sett nog med snubbar som inte fattar ett nej och det gäller allt mellan kolla under kjolen (som anses vara ett pojkstreck, men som faktiskt är sexuella trakasserier) och att "tro att hon sa nej som en del av leken" (vilket vi ju läst om i tidningarnas rapportering från våldtäktsrättegångar på sistone).

    5. Tro inte att din son är som du eller hans pappa. Han har sin egen väg att vandra i livet. Var där om han behöver dig, men på behörigt avstånd. Det börjar med att läsa punkt 1 igen.



    Bra skrivet! Tack!! Är väl lite för överbeskyddande kanske..
    Han hade själv fått packa ner de saker som är hans men missade en gammal väska som inte används längre.. Annars rör vi inte hans saker då vi tar stort på privatlivet..
    men tack igen för bra svar!!
Svar på tråden Hittade kondom i 12 åriga sonens rum! Hur går jag vidare??