• emhu

    28 år och förlorade min mamma mycket hastigt

    Hej,

    Jag skriver här för det känns som att jag snart kommer gå sönder. Min mamma lades in på sjukhus den 4 juni för dåliga blodvärden. Då hade hon varit dålig under en ganska lång tid och familjen har tjatat på henne att hon ska gå till läkaren men hon har sjukhusskräck så hon har aldrig gått dit. Efter att hon lades in blev hon snabbt mycket sämre och behövde massa syrgas för att kunna andas. Hon flyttades mellan olika avdelningar innan hon flyttades till en intensivvårdsavdelning där dom lade henne i respirator för att hon skulle kunna syresätta blodet ordentlig. Efter att hon hade legat i respirator i en vecka upptäckte läkarna att hon hade långt gången cancer i lungorna. Cancern hade mer eller mindre tagit över hela lungorna så det inte fanns någon frisk lungvävnad kvar. Detta upptäckte dom 3 veckor efter att hon hade kommit in och innan hade de sagt till oss att det verkade som att hon hade fått något elakartat virus i lungorna och att det därför bara var att vänta på att hon skulle bli bättre. Istället raserades hela världen, drömmar och hopp när läkarna sa att hon hade obotlig cancer. Hennes kropp var alldeles för svag för att kunna hantera en behandling och det fanns därmed ingenting mer de kunde göra för henne. 2 dagar senare beslutade vi i familjen att stänga av respiratorn. Efter det tog det bara drygt en timme tills hos somnade in.

    Efter detta har det känts som att jag har gått runt i vakum. Till saken hör att jag bor på östkusten och min familj på västkusten så jag har behövt pendla fram och tillbaka medan mamma låt på sjukhus. Min semester var dock inplanerad från och med veckan efter hennes bortgång och 3 veckor framåt så nu har jag kunnat vara med min familj. Min pappa är dock inte världens bästa stöttepelare och jag har två yngre syskon (22 och 23 år gamla) som har tagit mammas borgång jättehårt.

    Nu till kärnan. Under dessa 3 semesterveckor har jag fokuserat på att stötta min pappa och mina syskon och har nog varit väldigt duktig på att pressa undan min egen sorg. Nu när jag kom tillbaka till mitt hem och jobb är det som att allting bara sköljer över mig. Det känns som att jag inte kan andas ordentligt och jag har ingen ork att göra någonting. Jag sitter bara och stirrar framför mig på jobbet (när jag inte går iväg och gråter). Vad ska jag göra? Jag har ingen mer semester att ta ut och jag har dessutom tagit ut de dagar som jag enligt kollektivavtalet har rätt till i och med att mamma låg på sjukhus. Kan man bli sjukskriven? Jag har ett otroligt krävande jobb där jag träffar kunder hela dagarna och jag var helt slutkörd innan semestern och nu känner jag mig ännu mer slut...känns som att jag håller på att gå sönder.

  • Svar på tråden 28 år och förlorade min mamma mycket hastigt
  • Anonym (Linn)

    Beklagar förlusten. Självklart bör du kunna bli sjukskriven. Ring din husläkare. Via husläkaren bör du också kunna få kontakt med psykolog om du vill. Det kan vara bra att ha någon utomstående att prata med.

  • Storasyster29

    Jag blev sjukskriven när jag var i nästan EXAKT samma sits för några år sedan. Säg till NU, dra inte ut på det. Jag beklagar förlusten :( Det blir lättare att finnas snart. Jag lovar. Och sen kommer vågor. Och till slut fungerar livet någorlunda normalt igen.

  • cirkusmusen
    cirkusmusen skrev 2014-07-22 18:16:46 följande:

    Beklagar verkligen <3

    Ta semester ! Du har all rätt till det. 



    Menade att du skulle sjukskriva dig, var för snabb på tangenterna .
  • Voodoodoll

    Jag beklagar <3

    Min mamma dog också i cancer för 4 år sedan, när jag var 24, och jag gjorde precis som du tiden efter. Gör precis vad du känner hjälper dig, varesig det är att hjälpa andra, bara göra inget förutom att stirra rakt fram i väggen eller att skrika rakt ut.

    Du kommer att klara detta. Kram!

  • Sockerdockan

    Vi var med om nästan exakt samma sak, de upptäckte att mamma hade en hjärntumör och två månader senare dog hon. Jag är då ledsen för din skull, det är förjävligt!

  • Anonym (Ledsen)

    Jag beklagar din förlust.

    Sorgen tar tid att bearbeta. Tänk på dig själv, ta hjälp av din omgivning och tillåt dig att vara ledsen och gråta.

    Självklart ska du kontakta din vårdcentral. När min sambo avled var jag hemma totalt 9 veckor innan jag kunde återgå till mitt arbete.

    Jag fick kontakt med en psykolog som jag träffade 4 gånger. Det var väldigt skönt att prata med en person som inte på något sätt var inblandad i det som hänt.

  • Jomila

    Jag beklagar sorgen! Fy så ledsen man blir när man läser :,(. Du borde absolut kunna få sjukskrivning, ring läkare imorgon! Kram

  • nightingale81

    Beklagar sorgen!

    Kontakta vårdcentralen och beskriv situationen, sjukskrivning i detta fall ser jag som som en självklarhet.

    Låter som lungcancern även vae primärtumören? Kan bara beklaga att vid lungcancer upptäcker man oftast det väldigt sent, att det oftast är palliativ vård som råder.

    Har arbetat med lungcancer patienter i många år./ Sjuksköterska

  • molly1989

    Jag tycker att du borde kunna bli sjukskriven. Min mamma dog också väldigt hastigt, hon hade inte varit sjuk alls när hon fick en hjärnblödning och dog omedelbart. Det är väldigt svårt att hantera

  • emhu

    Tack allihopa!

    Jag ringde igår och bokade en tid så jag ska till läkaren idag.

  • Storasyster29

    Emhu: hoppas du får bra hjälp! Stå på dig, och var inte rädd för att berätta exakt hur dåligt du mår och hur svårt det är att fungera just nu. det är en jobbig tid du har nu.. :( 

    nighti­ngale8­1: ville bara passa på att ställa en fråga. vad menar du är anledningen till att man upptäcker lungcancer sent? Pga vaga symptom, eller feldiagnoser? 

    Min mamma hade livmoderhalscancer med stor risk för spridning ett par år innan lungcancern. När hon började få symptom för lungcancer (plötslig dålig kondis, svårt att andas, hes och hosta i ett halvår etc etc) så fick hon fel diagnos. I flera månader uppsökte hon alltså vårdcentral regelbundet för att hon hade så svåra symptom att hon inte kunde sova och leva normalt. Trots alla omständigheter fick hon fel diagnos, och läkarna menar fortfarande på att det var rätt att utgå ifrån den felaktiga diagnosen om en ofarlig halssjukdom jag inte minns namnet på, eftersom lungcancern hade man ändå inte kunnat göra något åt. Men jag menar att de berövade oss alla ett avslut eftersom hon nu istället dog plötsligt medan vi alla fortfarande var försäkrade om att hon hade en ofarlig halssjukdom och att andningsbesvären enbart satt i psyket. Jag är fruktansvärt arg över nonchalansen i detta, och det intresserar mig jättemycket att höra hur man tänker om detta inom läkarvården generellt. Väljer man gärna den "enklare" diagnosen, och hoppas på att få rätt? :/ 


  • Anonym (En son)

    Hej hoppas du blev sjukskriven och det tror jag att du blev. Jag förlorade också min mamma för några månader sedan. Jag vet hur det känns och när någon nära en lämnar den här världen så är det så mycket som påverkas..

  • Anonym (russin)

    Beklagar sorgen, det måste vara chockartat när det går så fort och man själv inte är äldre.

    Förutom att du måste få hantera din egen sorg efter att ha hållit ihop sommaren för övriga familjen, så blir det mycket praktiskt att göra med begravning och så och det är inte alltid som make/maka är i skick att ta hand om det.

    Ta du en sjukskrivning och låt dig själv landa, så kan du bättre klara av det som är kvar. Räkna med minst ett år innan er far har funnit sig i sin nya tillvaro och fått nya rutiner.

Svar på tråden 28 år och förlorade min mamma mycket hastigt