• Tom Araya

    Överklagan - Tips och råd

    Överklagan - Tips och råd

    Märkligt nog går myndighetskontakt bara att diskutera i känsliga rummet, men detta är inte känsligt alls...

    Jag har skrivit en överklagan till en myndighet som jag anser har agerat fel och brustit i flera beslut.
    Överklagan är på 11 sidor och till detta finns 14 bilagor i form av mailväxling.
    Varje bilaga omfattar all mailväxling i ett ämne och kan alltså vara på 1-7 sidor.
    I överklagans text hänvisar jag till de bilagor där ämnet tas upp, vilket kan vara 1-6 olika bilagor.

    Min fråga:

    Skall jag färgmarkera text i bilagorna som hör ihop med respektive punkt i överklagan?

    Det är ett omfattande arbete, men jag gör det om arbetet fyller ett syfte/nytta, men samtidigt vill jag få överklagan ivägskickad snarast.
    Tilläggsinfo: Färgmarkering kommer i så fall att göras för hand eftersom alla bilagor är utskrivna, vilket jag fått hjälp med då min skrivare inte fungerar.
    Skall jag göra färgmarkering i skrivprogram måste alla bilagor skrivas ut på nytt.

    Jag är tacksam för råd av er med erfarenhet av myndighetskontakt, kanske själv sitter och hanterar sådana ärenden i arbetet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-22 20:50

    Överklagan har blivit så lång och omfattande för att myndigheten ifråga klart och tydligt deklarerat att alla klagomål skall tas upp skriftligen med rubriken ÖVERKLAGAN, annars kommer inte klagomålen att behandlas av högre instans (chef på myndigheten eller högre).

    Antalet bilagor är för att påvisa när, till vem och hur många gånger brister och frågor tagits upp utan svar eller åtgärd. Ärendet har pågått över ett år med närmare 10-talet personer inblandade.

    Överklagan är uppdelad i tre delar, vilket förutom informationsmängden bidragit till överklagans storlek.
    Del ett, alla fel och brister under drygt 1 års tid (10 punkter).
    Del två, vilka konsekvenser det fått för mig.
    Del tre, vilket syfte jag har med överklagan.
  • Svar på tråden Överklagan - Tips och råd
  • Anonym (soc sekr)

    Försök hålla det så kort och koncist som möjligt. Elva sidor är alldeles för mycket!

    Markera det viktigaste i bilagorna, det är lätt att missa något annars.

    Tänk på att du bara kan överklaga det som beslutet omfattar. Om det är mer generella klagomål på handläggningen bör du istället anmäla till IVO.

  • Tom Araya
    Anonym (soc sekr) skrev 2014-07-22 18:30:43 följande:

    Försök hålla det så kort och koncist som möjligt. Elva sidor är alldeles för mycket!

    Markera det viktigaste i bilagorna, det är lätt att missa något annars.

    Tänk på att du bara kan överklaga det som beslutet omfattar. Om det är mer generella klagomål på handläggningen bör du istället anmäla till IVO.


    I detta fall har jag fått klara direktiv att klagomål måste överklagas med ÖVERKLAGAN tydligt uttryckt, annars vägrar de hantera klagomålen (tro mig, jag har tagit upp bristerna ett flertal gånger både muntligt och skriftligt i mail med flertalet personer, varav några i chefspositioner).
    De får som de vill och detta tar upp 11 sidor eftersom ärendet pågått länge och med många personer inblandade. I klagomålet ingår ju som en del att jag tagit upp det mesta ett flertal gånger, utan svar, utan åtgärd eller brister i beslut/åtgärd.

    Överklagan är uppdelad i tre delar, vilket förutom informationsmängden bidragit till överklagans storlek.
    Del ett, alla fel och brister under drygt 1 års tid (10 punkter).
    Del två, vilka konsekvenser det fått för mig.
    Del tre, vilket syfte jag har med överklagan.

    Men du tycker markeringar i bilagorna är en bra idé alltså?

  • Tom Araya

    Jag kan tillägga att jag genom punktlistor, styckesindelning och luftig text försökt skapa ett lättläst dokument, så att det är inte så mastiga 11 sidor vi talar om här.

  • Tom Araya

    Faktum är att dokumentet skulle kunna vara en eller ett par sidor längre om jag höll benhårt på sidbyte mellan de tre delarna men även en eller ett par sidor kortare med samma information i mer kompakt lay out.

  • Tom Araya
    Anonym (soc sekr) skrev 2014-07-22 18:30:43 följande:

    Tänk på att du bara kan överklaga det som beslutet omfattar. Om det är mer generella klagomål på handläggningen bör du istället anmäla till IVO.


    Vad är IVO och vilka ärenden hanterar de?
  • Anonym (Soc)

    Överklagan på ett beslut ska tillbaka till socialtjänsten som i sin tur direkt skickar vidare till Förvaltningsrätten eller kammarrätten, olika pga vilken fråga det gäller. Om det är klagomål på ärendehanteringen ska det till IVO som är socialtjänstens tillsynsmyndighet.

    Som någon tidigare skrev: Så många sidor är för mycket! Ingen ide att färgmarkera då det ändå oftast kopieras då det handläggs (originalet ska i diariet), Bättre stycka in varje fråga var för sig, med felet, och vad det gett dig för skada osv i samma stycke.

  • Anonym (myndighet)
    Anonym (Soc) skrev 2014-07-22 20:20:01 följande:

    Överklagan på ett beslut ska tillbaka till socialtjänsten som i sin tur direkt skickar vidare till Förvaltningsrätten eller kammarrätten, olika pga vilken fråga det gäller. Om det är klagomål på ärendehanteringen ska det till IVO som är socialtjänstens tillsynsmyndighet.

    Som någon tidigare skrev: Så många sidor är för mycket! Ingen ide att färgmarkera då det ändå oftast kopieras då det handläggs (originalet ska i diariet), Bättre stycka in varje fråga var för sig, med felet, och vad det gett dig för skada osv i samma stycke.


    Vet vi att det handlar om Socialtjänsten här?
  • Anonym (myndighet)

    TS: Det låter som andra säger alldeles för långt.

    I en överklagan ska man bara skriva vilket beslut man anser felaktigt och varför just BESLUTET är felaktigt.

    Övrigt så som brister i hantering/handläggning, bemötande eller annat som man vill KLAGA på hör inte hemma i en överklagan utan sådana klagomål framför man till tillsynsmyndighet över den myndigheten. Exempelvis IVO(inspektionen för vård och omsorg) om det handlar om vården eller Socialtjänsten.

  • Tom Araya
    Anonym (myndighet) skrev 2014-07-22 20:27:00 följande:
    Vet vi att det handlar om Socialtjänsten här?
    Nej, inte ni i alla fall...
    Jag kan däremot svara att det inte är socialtjänsten, så glöm deras regler och instanser i sådana här ärenden, det intresserar mig inte.
    Anonym (myndighet) skrev 2014-07-22 20:30:50 följande:

    TS: Det låter som andra säger alldeles för långt.

    I en överklagan ska man bara skriva vilket beslut man anser felaktigt och varför just BESLUTET är felaktigt.

    Övrigt så som brister i hantering/handläggning, bemötande eller annat som man vill KLAGA på hör inte hemma i en överklagan utan sådana klagomål framför man till tillsynsmyndighet över den myndigheten. Exempelvis IVO(inspektionen för vård och omsorg) om det handlar om vården eller Socialtjänsten.


    Läs mitt inlägg jag skrev om de instruktioner jag fått.

  • Anonym (myndighet)
    Tom Araya skrev 2014-07-22 20:41:11 följande:
    Nej, inte ni i alla fall...
    Jag kan däremot svara att det inte är socialtjänsten, så glöm deras regler och instanser i sådana här ärenden, det intresserar mig inte.
    Anonym (myndighet) skrev 2014-07-22 20:30:50 följande:

    TS: Det låter som andra säger alldeles för långt.

    I en överklagan ska man bara skriva vilket beslut man anser felaktigt och varför just BESLUTET är felaktigt.

    Övrigt så som brister i hantering/handläggning, bemötande eller annat som man vill KLAGA på hör inte hemma i en överklagan utan sådana klagomål framför man till tillsynsmyndighet över den myndigheten. Exempelvis IVO(inspektionen för vård och omsorg) om det handlar om vården eller Socialtjänsten.


    Läs mitt inlägg jag skrev om de instruktioner jag fått.

    Fast mitt kvarstår oavsett. Spelar ingen roll om det är Socialtjänsten eller inte. En överklagan ska bara innehålla vilket beslut som är felaktigt och varför. Övriga klagomål ska lämnas till tillsynsmyndighet, vilken det nu är för berörda myndighet.

    Du gör såklart som du vill men i en svada på 11 sidor och därutöver en hel massa bilagor medför en klar risk för att det blir för rörigt och svårt att få någon röd tråd och fatta ett vettigt beslut i sakfrågan.

    Jag råder dig fortfarande att koncentrera dig på att så enkelt som möjligt överklaga och ta reda på (om du inte vet det) vilken som är tillsynsmyndighet och framföra övriga klagomål dit. Störst chans att du får gehör för något då.
  • Tom Araya
    Anonym (myndighet) skrev 2014-07-22 21:01:46 följande:
    Fast mitt kvarstår oavsett. Spelar ingen roll om det är Socialtjänsten eller inte. En överklagan ska bara innehålla vilket beslut som är felaktigt och varför. Övriga klagomål ska lämnas till tillsynsmyndighet, vilken det nu är för berörda myndighet.

    Du gör såklart som du vill men i en svada på 11 sidor och därutöver en hel massa bilagor medför en klar risk för att det blir för rörigt och svårt att få någon röd tråd och fatta ett vettigt beslut i sakfrågan.

    Jag råder dig fortfarande att koncentrera dig på att så enkelt som möjligt överklaga och ta reda på (om du inte vet det) vilken som är tillsynsmyndighet och framföra övriga klagomål dit. Störst chans att du får gehör för något då.
    Även detta har jag tagit upp och verkligen tryckt på frågan om detta stämmer, men jo, man envisas till att inga klagomål behandlas om det inte görs en överklagan. Då är detta vad de får, jag kan ju inte göra på annat sätt.

    Jag klagar inte. Visserligen ett jävla jobb men jag slipper sära på beslut, bakrund, orsak och verkan, utan kan baka ihop allt till en enda stor kaka (eller ska vi kalla det "bajsmacka"Skrattande).

    Det enda riktiga beslut jag vänder mig mot är ett där man inte tar hänsyn till den illaluktande soppa man kokat ihop under 18 månaders tid, så jag serverar gärna hela soppan ihop med beslutsöverklagan.
  • Rixa
    Anonym (myndighet) skrev 2014-07-22 20:30:50 följande:

    TS: Det låter som andra säger alldeles för långt.

    I en överklagan ska man bara skriva vilket beslut man anser felaktigt och varför just BESLUTET är felaktigt.

    Övrigt så som brister i hantering/handläggning, bemötande eller annat som man vill KLAGA på hör inte hemma i en överklagan utan sådana klagomål framför man till tillsynsmyndighet över den myndigheten. Exempelvis IVO(inspektionen för vård och omsorg) om det handlar om vården eller Socialtjänsten.


    Nej det är inte för långt TS. Ett ärende som pågått ett år med minst 10 personer inblandade kräver 10-20 sidor för att beskrivas. Det viktiga är att du får med allt för du kan i efterhand hänvisa till olika stycken men du kan i efterhand inte skriva dit olika stycken. Det är deras jobb att läsa igenom och jämföra med sin egen dokumentation. Förmodligen brister den om den följer de erfarenheter jag har av att ha läst journaler och gått igenom handlingar från myndigheter. Det är inget du har och göra med utan det är deras jobb att reda ut sina egna misstag.

    Du behöver inte färglägga något. Texten finns där och vill de själva hänvisa olika stycken till andra kan de göra det själva. Se till att du får med allt och bry dig inte om hur långt det blir. Utifrån ditt perspektiv är det bättre att skriva för mycket än för lite. Själv följer jag alltid upp med telefonsamtal där jag klämmer in frågeställningar om texten för att kolla att de läst igenom. Ofta har de slarvat med det och jag konstaterar att "du behöver nog lite mer tid att läsa igenom så jag återkommer imorgon."
Svar på tråden Överklagan - Tips och råd