• Anonym (Isabe­lle)
    Äldre 22 Jul 16:37
    675 visningar
    2 svar
    2
    675

    Uttmattningssyndrom 19 år

    Hej! 
    Skulle verkligen uppskatta lite hjälp av någon med erfarenhet av att gå in i väggen som ung. Jag vet att jag borde vända mig till en läkare i första hand just nu, men vill bara ställa frågan här i ett forum för att se om jag kan utesluta vissa saker. Min fråga är om man kan gå in i väggen/utmattningssyndrom vid 19-20 års åldern? När jag läser om utmattningssyndrom gäller det endast personer som varit i arbetslivet under en längre tid, skaffat barn och "kraschat" pga den överbelastningen.

    Orkar inte berätta om alla symptom jag har, men allt stämmer in på utmattningssymdrom, kan inte sköta mitt jobb. Jag har haft ångest sedan jag var 12 år, gått på antidepressiva ett år under gymnasiet och ja, känt mig deprimerad i perioder och inte kunnat sköta skolan. Jag vägrar inse för mig själv att jag börjar närma mig the breaking point, så undrar helt enkelt kan man gå in i väggen som 19 åring eller är det en "vanlig" depression jag upplever? Några erfarenheter.....?

    / Isabelle

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-22 16:41
    Bör tillägga att jag hela mitt liv har lidigt av prestationsångest och haft tusen bollar i luften. Pressen har oftast legat på mig själv att vara alla till lags, snyggast, roligast, smartast, you name it. Har aldrig kunnat placera ut min energi på ett bra sätt och har därför krashat flera gånger redan som tonåring.

  • Svar på tråden Uttmattningssyndrom 19 år
  • Anonym (M)
    Äldre 22 Jul 17:24
    #1

    Ja, det kan man. Pressen nuförtiden på unga är fruktansvärd. Jag fick utmattningssyndrom när jag var 16. Blev aldrig tagen på allvar dock utan bara pumpad med mediciner som aldrig hjälpte speciellt mycket, kämpar därför fortfarande med mig själv och min relation till stress även om jag kommit en bit på väg (är 29 nu). Kontakta läkare och se till att hen förstår allvaret. Acceptera inte sämre behandling för att du är ung, du ska klara ett långt yrkesverksamt liv och förtjänar att få må bra!

  • Anonym (ja)
    Äldre 22 Jul 18:00
    #2

    Det finns inga åldersgränser för utmattningssyndrom. Det centrala i uttmattningssyndrom är att man under en längre tid haft långvarig stress och påfrestning.
    Stress behöver inte bara vara jobb och barn. Jag brukar säga att stress är när de kraven upplevs större än de egna resurserna. Att vara på gränsen till vuxenlivet, med alla de val som finns idag (och en press att välja "rätt") skulle jag säga kan vara en stor stressor, exempelvis.
    Men det är svårt att diagnosticera sig själv - när man jobbar med att sätta diagnoser utgår man från kriterierna givetvis men man kan också ett stort referensram av att ha sett många patienter med olika problem och har en djupare förståelse.

Svar på tråden Uttmattningssyndrom 19 år