• Anonym (TS)

    Mamman får barnet att ogilla pappan

    Vad kan man höra när man misstänker att mamman försöker få barnet att ogilla pappan för att barnet ska vilja att mamman ska få ensam vårdnad?

  • Svar på tråden Mamman får barnet att ogilla pappan
  • Anonym (blomman)

    Hur gammal är barnet? Hur ofta träffas de?

  • Anonym (otrogen?)

    Är det förtal om det handlar om otrohet? I vår familj ljög jag aldrig, en otrogen gris är vad en sån är.

  • whydoyoucare
    Anonym (otrogen?) skrev 2014-07-22 20:35:22 följande:

    Är det förtal om det handlar om otrohet? I vår familj ljög jag aldrig, en otrogen gris är vad en sån är.


    Nej det är inte förtal. Men att baktala någon för dens barn är något av det vidrigaste man kan göra! Man ska inte dra in barnen i sina (föräldrarnas) egna konflikter
  • Anonym (TS)

    Barnet är i tonåren och har Tack vare mammans lögner valt att ta avstånd från pappan.

    Pappan har haft problem tidigare i livet med alkohol. Men är nykter sedan flera år tillbaka. Trots detta säger både barnets mamma och barnets morfar att de sett pappan full på stan osv.

    Mamman hittar på saker åt barnet t ex att de gjorde slut för att pappan drack fast pappan började dricka pga separationen och den berodde på att mamman varit otrogen flertalet gånger.

    Pappan har konfronterar mamman men det fungerar inte. Det har gått till den gränsen att barnet ej längre tror på pappan fast han förklarar. Han vill inte heller säga sanningen åt barnet t ex att mamman varit otrogen för att inte hänga ut mamman...

  • Anonym (TS)
    Anonym (otrogen?) skrev 2014-07-22 20:35:22 följande:

    Är det förtal om det handlar om otrohet? I vår familj ljög jag aldrig, en otrogen gris är vad en sån är.


    Varför ska barnet drabbas av att du blev ledsen över hans otrohet?

    Självklart kan man säga att pappan/mamman varit otrogen men att uttrycka sig som du gör är enligt mig inte ok.
  • Anonym (blomman)
    Anonym (TS) skrev 2014-07-22 23:35:28 följande:

    Barnet är i tonåren och har Tack vare mammans lögner valt att ta avstånd från pappan.

    Pappan har haft problem tidigare i livet med alkohol. Men är nykter sedan flera år tillbaka. Trots detta säger både barnets mamma och barnets morfar att de sett pappan full på stan osv.

    Mamman hittar på saker åt barnet t ex att de gjorde slut för att pappan drack fast pappan började dricka pga separationen och den berodde på att mamman varit otrogen flertalet gånger.

    Pappan har konfronterar mamman men det fungerar inte. Det har gått till den gränsen att barnet ej längre tror på pappan fast han förklarar. Han vill inte heller säga sanningen åt barnet t ex att mamman varit otrogen för att inte hänga ut mamman...


    Oj, tonåringar också. Hm men de träffas ingenting då menar du?
  • Litet My

    Om nu barnet är i tonåren väljer de själva var de skall bo. Rimligast är ju att den barnen bor hos har vårdnaden.

  • Anonym (otrogen?)
    whydoyoucare skrev 2014-07-22 22:42:12 följande:
    Nej det är inte förtal. Men att baktala någon för dens barn är något av det vidrigaste man kan göra! Man ska inte dra in barnen i sina (föräldrarnas) egna konflikter
    Så lögner är bra då? Aldrig att jag skulle kunnat ljuga för hen om vad pappa gjort. Sanningen kommer alltid fram, bäst att hålla sig till den från början
    Anonym (TS) skrev 2014-07-22 23:36:38 följande:
    Varför ska barnet drabbas av att du blev ledsen över hans otrohet?

    Självklart kan man säga att pappan/mamman varit otrogen men att uttrycka sig som du gör är enligt mig inte ok.

    Tyck du det, men hur känner barnet det tror du när hen inser?
  • Anonym (TS)
    Anonym (otrogen?) skrev 2014-07-23 07:34:50 följande:

    Tyck du det, men hur känner barnet det tror du när hen inser?


    Barnet känner precis som den vill känna. Varför ska barnet känna det som ett svek mot hen när det är du som blivit sviken? Föräldern är väl knappast "otrogen" mot barnet. Nej. Usch och fy för föräldrar som försöket söka medömkan hos sina barn. Ett svek i ert förhållande är absolut ingenting som ska gå ut över ett litet barn. Nä fy!
  • Anonym (TS)
    Anonym (blomman) skrev 2014-07-22 23:43:25 följande:

    Oj, tonåringar också. Hm men de träffas ingenting då menar du?


    Barnet vägrar svara i telefonen. Barnet svarar inte på sms. Har raderat på facebook. En gång har pappan pratat med barnet och det var då han fick reda på att mamman sökt ensam vårdnad. Barnet talade då om att det är hen som pushat mamman för att kunna bli adopterad av bonuspappan.

    När pappan försöker förklara så säger barnet bara Det är ju inte bara mamma som sett dig t ex om det handlar om att ha varit berusad.

    Barnet har aldrig på nått vis blivit drabbad av pappans drickande. Kanske sett honom berusad en eller två gånger men mamman förstorar upp allt och ger barnet falska minnesbilder från när hen var liten. Mamman känner inte pappan alls idag utan det enda som hon vet är det hon hittar på.
  • Anonym (Millan)
    Anonym (TS) skrev 2014-07-23 16:08:25 följande:
    Barnet vägrar svara i telefonen. Barnet svarar inte på sms. Har raderat på facebook. En gång har pappan pratat med barnet och det var då han fick reda på att mamman sökt ensam vårdnad. Barnet talade då om att det är hen som pushat mamman för att kunna bli adopterad av bonuspappan.

    När pappan försöker förklara så säger barnet bara Det är ju inte bara mamma som sett dig t ex om det handlar om att ha varit berusad.

    Barnet har aldrig på nått vis blivit drabbad av pappans drickande. Kanske sett honom berusad en eller två gånger men mamman förstorar upp allt och ger barnet falska minnesbilder från när hen var liten. Mamman känner inte pappan alls idag utan det enda som hon vet är det hon hittar på.

    Eller så är det barnets egna vilja? Tonåringar tänker och handlar ofta själva. Fast det är ju såklart lättare att skylla på mamman som barnet vet har funnits där och tydligen bonuspappan också än att se till hur kontakten med pappan varit samt pappans tidigare missbruk.
  • Anonym (g)
    Anonym (TS) skrev 2014-07-23 16:08:25 följande:
    Barnet vägrar svara i telefonen. Barnet svarar inte på sms. Har raderat på facebook. En gång har pappan pratat med barnet och det var då han fick reda på att mamman sökt ensam vårdnad. Barnet talade då om att det är hen som pushat mamman för att kunna bli adopterad av bonuspappan.

    När pappan försöker förklara så säger barnet bara Det är ju inte bara mamma som sett dig t ex om det handlar om att ha varit berusad.

    Barnet har aldrig på nått vis blivit drabbad av pappans drickande. Kanske sett honom berusad en eller två gånger men mamman förstorar upp allt och ger barnet falska minnesbilder från när hen var liten. Mamman känner inte pappan alls idag utan det enda som hon vet är det hon hittar på.
    en adoption kan bara ske om den biologiska pappan går med på det. glöm aldrig det!

    vet han ungdomens mail och att det är det som används tycker jag att ett mail skall skrivas där det förklaras allt, utan att smutskasta någon. förklara varför relationen sprack (en vit lögn kan ju vara att de inte var kära längre), att alkoholproblemen hände sen i livet och att han nu är nykter sen x år. avslutas på något trevlig sätt med att han finns om ungdomen vill och att den alltid kan höra av sig eller kommer över. :)
    sen måste bollen ändå ligga hos tonåringen. men fortsätta visa intresse genom att gratta på födelsedagen via mail, önska god jul, bjud över på besök (även om man aldrig får svar eller ett ja tack) och meddela om flytt sker.
  • Anonym (TS)
    Anonym (g) skrev 2014-07-23 16:17:32 följande:

    en adoption kan bara ske om den biologiska pappan går med på det. glöm aldrig det!

    vet han ungdomens mail och att det är det som används tycker jag att ett mail skall skrivas där det förklaras allt, utan att smutskasta någon. förklara varför relationen sprack (en vit lögn kan ju vara att de inte var kära längre), att alkoholproblemen hände sen i livet och att han nu är nykter sen x år. avslutas på något trevlig sätt med att han finns om ungdomen vill och att den alltid kan höra av sig eller kommer över. :)

    sen måste bollen ändå ligga hos tonåringen. men fortsätta visa intresse genom att gratta på födelsedagen via mail, önska god jul, bjud över på besök (även om man aldrig får svar eller ett ja tack) och meddela om flytt sker.


    Har löst på och pappan har ingenting att säga till om om mamman har ensam vårdnad.

    Han har skickat sms ca en gång i veckan bl a att han älskar henne och vd han kan göra för att hon ska vilja prata med honom. Men inget svar.
  • Anonym (g)
    Anonym (TS) skrev 2014-07-24 08:59:41 följande:
    Har löst på och pappan har ingenting att säga till om om mamman har ensam vårdnad.

    Han har skickat sms ca en gång i veckan bl a att han älskar henne och vd han kan göra för att hon ska vilja prata med honom. Men inget svar.
    det där låter konstigt! kolla upp det med en jurist!
  • Anonym (J)
    Anonym (Millan) skrev 2014-07-23 16:13:58 följande:

    Eller så är det barnets egna vilja? Tonåringar tänker och handlar ofta själva. Fast det är ju såklart lättare att skylla på mamman som barnet vet har funnits där och tydligen bonuspappan också än att se till hur kontakten med pappan varit samt pappans tidigare missbruk.


    Precis.

    Vi vet bara TS och pappans version, kanske mamman och barnet ser på saker annorlunda...

    Det finns tyvärr föräldrar som svarmålar den andra föräldern , men det finns också föräldrar som kan endast skylla sig själva om barnen vill inte se dem mer...
  • CuteElliz
    Anonym (TS) skrev 2014-07-24 08:59:41 följande:
    Har löst på och pappan har ingenting att säga till om om mamman har ensam vårdnad.

    Han har skickat sms ca en gång i veckan bl a att han älskar henne och vd han kan göra för att hon ska vilja prata med honom. Men inget svar.
    Det är sant som du säger... Om mamman har enskild vårdnad om barnet kan dennes bonuspappa adoptera... Det blir då en s k närståendeadoption. Men jag tror att för att det ska gå måste mamman vara gift med bonuspappan, annars kan inte han adoptera barnet iaf.

    Men om föräldrarna har gemensam vårdnad måste båda föräldrarna skriva på för att adoptionen ska bli giltig.

    Jag planerade ett tag att låta min bonuspappa adoptera mig när jag blivit 18. Då kunde jag bestämma själv och jag visste att min pappa aldrig skulle gått med på det innan jag blev 18. Nu blev det inte så iaf av olika skäl. Men om barnet verkligen vill att bonuspappan ska adoptera denne och barnets biologiska föräldrar har gemensam vårdnad så kan barnet göra det när barnet har uppnått myndig ålder istället.
  • Anonym (otrogen?)
    Anonym (TS) skrev 2014-07-22 23:36:38 följande:
    Varför ska barnet drabbas av att du blev ledsen över hans otrohet?

    Självklart kan man säga att pappan/mamman varit otrogen men att uttrycka sig som du gör är enligt mig inte ok.
    Tycker du att det är en lämplig förebild?
Svar på tråden Mamman får barnet att ogilla pappan