• Äldre 22 Jul 18:33
    481 visningar
    7 svar
    7
    481

    Barn och hundar

    Från vilken ålder fungerar det att introducera en hund. Om man inte har haft hund förut men har barn, finns det någon särskild ålder som kan rekommenderas eller är det alltid samma sak?
    Jag kan förstå att då hunden redan finns på plats då barnen kommer så funderar man inte så mycket på det, men små barn som inte har vant sig vid ett husdjur kan ju skada det eller kanske bli skadade om de är för våldsamma.
    Vad tycker ni?
    Kul bild på bebis och hund här.


    Rebecka är en erfaren webbskribent - artikelskribenten.se
  • Svar på tråden Barn och hundar
  • Äldre 22 Jul 20:07
    #1

    När barnen förstår att det är en levande varelse med allt vad det innebär.

  • Äldre 23 Jul 06:27
    #2

    Det finns 3åringar som förstår hur man behandlar djur och 15åringar som aldrig lärt sig det så det beror helt på vilka sorts barn det handlar om.
    Sen beror ju mycket på hur du som förälder agerar. Har du tid och ork att ha 100% koll på barn och hund hela tiden?

  • Äldre 23 Jul 07:00
    #3

    En hund är som ett extra barn har jag förstått. Det är verkligen inte något som man bara skaffar för att man tycker det verkar kul.


    Rebecka är en erfaren webbskribent - artikelskribenten.se
  • Äldre 23 Jul 09:06
    #4
    RebeckaM skrev 2014-07-23 07:00:49 följande:

    En hund är som ett extra barn har jag förstått. Det är verkligen inte något som man bara skaffar för att man tycker det verkar kul.


    Klart man skaffar hund för att det är kul frågan är ju bara om man tycker det är så kul att det uppväger allt jobb ;)
  • Äldre 23 Jul 09:11
    #5

    Ett tips är att skaffa en vuxen hund. Då vet man hur hunden reagerar med barn och är lite lugnare än en valp.

    Sen är det så att jag har både haft valp och barn(men inte samtidigt) och kan säga det att en valp är mer krävande än en bebis, men inte lika länge...

  • Äldre 24 Jul 06:44
    #6
    MrsEnglund skrev 2014-07-23 09:11:31 följande:

    Ett tips är att skaffa en vuxen hund. Då vet man hur hunden reagerar med barn och är lite lugnare än en valp.

    Sen är det så att jag har både haft valp och barn(men inte samtidigt) och kan säga det att en valp är mer krävande än en bebis, men inte lika länge...


    He he, ja, bebisar förblir de ju rätt länge... Har en till vuxen bebis här hemma så frågan är hur klokt det skulle vara med en hund. Gissar att det till sist blir så att en person tar hand om hunden när de andra har tröttnat om det inte finns ett genuint intresse från alla parter.
    Rebecka är en erfaren webbskribent - artikelskribenten.se
  • Äldre 24 Jul 14:50
    #7

    Helt rätt, så blir det nog ofta.

Svar på tråden Barn och hundar