• Äldre 22 Jul 19:07
    2196 visningar
    11 svar
    11
    2196

    Ny piercad på sommaren.

    Har nyligen piercat mig (dumt nog på sommaren), är det någon som har erfarenhet av om man kan bada med vattentäta plåster över piercingen eller får jag lov att vänta ca 5-7 veckor till de är "tillåtet att bada"?

  • Svar på tråden Ny piercad på sommaren.
  • Äldre 22 Jul 19:12
    #1

    Har du fått skötselråd? Följ dom. Bättre det än att riskera en inflammation eller infektion så att du måste ta ut den.

  • Äldre 22 Jul 19:14
    #2

    Var sitter den? Vissa är betydligt känsligare och mer svårläkta än andra.

  • Äldre 22 Jul 19:20
    #3
    whydoyoucare skrev 2014-07-22 19:12:01 följande:

    Har du fått skötselråd? Följ dom. Bättre det än att riskera en inflammation eller infektion så att du måste ta ut den.


    Fick endast råd om hur den ska rengöras. Tänkte tyvärr inte på hur lång läktiden var och sökte därför och fick svaret utan någon typ av bad på 6-8 veckor.
    boundforglory skrev 2014-07-22 19:14:36 följande:

    Var sitter den? Vissa är betydligt känsligare och mer svårläkta än andra.


    Bröstvårtan
  • Äldre 22 Jul 19:23
    #4
    mickaela94 skrev 2014-07-22 19:20:40 följande:
    Fick endast råd om hur den ska rengöras. Tänkte tyvärr inte på hur lång läktiden var och sökte därför och fick svaret utan någon typ av bad på 6-8 veckor.
    boundforglory skrev 2014-07-22 19:14:36 följande:

    Var sitter den? Vissa är betydligt känsligare och mer svårläkta än andra.


    Bröstvårtan
    Då hade jag inte badat, de är inte så lättläkta. Risken för problem är stor om du inte följer skötselråden.
  • Äldre 22 Jul 19:35
    #5

    Bada inte de flästa som tar i bröstvårtan har längre läkningstid en normalt samt där blir de oftast infekterat

  • Äldre 22 Jul 23:20
    #6

    Bröstvårtan tar 6-12 månader på sig att läka. Undvik helst att bada de första 2-3 månaderna (saltvatten/havet går bra). Sen är det är inte hela världen att bada ibland om du är noga med att tvätta med koksaltslösning efteråt. Om du bor i stockholm så kom gärna förbi vår studio i Skanstull (Östgötagatan 79) så går vi igenom allt du behöver veta :)

  • Äldre 22 Jul 23:25
    #7
    TheStrange skrev 2014-07-22 23:20:07 följande:

    Bröstvårtan tar 6-12 månader på sig att läka. Undvik helst att bada de första 2-3 månaderna (saltvatten/havet går bra). Sen är det är inte hela världen att bada ibland om du är noga med att tvätta med koksaltslösning efteråt. Om du bor i stockholm så kom gärna förbi vår studio i Skanstull (Östgötagatan 79) så går vi igenom allt du behöver veta :)


    Haha dold reklam.
  • Äldre 22 Jul 23:48
    #8
    boundforglory skrev 2014-07-22 23:25:05 följande:
    Haha dold reklam.
    Fan, kom på att man nog inte fick skriva så precis när jag skickat iväg det. Jävla gravidhjärna... -_- Oh well, nån moderator får väl ta bort det och skälla på mig. :p
  • Äldre 23 Jul 16:04
    #9
    TheStrange skrev 2014-07-22 23:20:07 följande:

    Bröstvårtan tar 6-12 månader på sig att läka. Undvik helst att bada de första 2-3 månaderna (saltvatten/havet går bra). Sen är det är inte hela världen att bada ibland om du är noga med att tvätta med koksaltslösning efteråt. Om du bor i stockholm så kom gärna förbi vår studio i Skanstull (Östgötagatan 79) så går vi igenom allt du behöver veta :)


    Enligt Eastwood/piercingworld europe ska läktiden vara 8-10 veckor.

    Men hjälper de något om jag skulle använda vattentäta plåster eller funkar sådant inte alls?

    Men jag ska inte bada varje dag, hur ofta "får" man bada?

    Tyvärr bor jag i Dalarna så kan inte ta mig till Sthlm.
  • Äldre 23 Jul 21:53
    #10
    mickaela94 skrev 2014-07-23 16:04:47 följande:
    Enligt Eastwood/piercingworld europe ska läktiden vara 8-10 veckor.

    Men hjälper de något om jag skulle använda vattentäta plåster eller funkar sådant inte alls?

    Men jag ska inte bada varje dag, hur ofta "får" man bada?

    Tyvärr bor jag i Dalarna så kan inte ta mig till Sthlm.
    Nej, 6-12 månader är läktiden. Det beror dels på att det är väldigt tunna, fina blodkärl i det området, så det är långsam blodgenomströmning. Det gör att de vita blodkropparna som hjälper till med läkningen tar lång tid på sig att komma dit. Dessutom är det ett ganska utsatt ställe, det rör sig, man har kläder emot osv. Därför tar det tid.

    Om du sätter plåster på så skapar du en tät, varm miljö kring piercingen som blir en perfekt grogrund för bakterier, så låt såret läka utan plåster. Det är bättre att bada med piercingen och vara noga med hygienen än att tejpa över den.

    Bada när du känner för det, men du behöver kanske inte bada i insjöar, badkar och klorbassänger 15ggr per fag varje dag hela sommaren? :)
  • Äldre 24 Jul 07:35
    #11
    TheStrange skrev 2014-07-23 21:53:26 följande:

    Nej, 6-12 månader är läktiden. Det beror dels på att det är väldigt tunna, fina blodkärl i det området, så det är långsam blodgenomströmning. Det gör att de vita blodkropparna som hjälper till med läkningen tar lång tid på sig att komma dit. Dessutom är det ett ganska utsatt ställe, det rör sig, man har kläder emot osv. Därför tar det tid.

    Om du sätter plåster på så skapar du en tät, varm miljö kring piercingen som blir en perfekt grogrund för bakterier, så låt såret läka utan plåster. Det är bättre att bada med piercingen och vara noga med hygienen än att tejpa över den.

    Bada när du känner för det, men du behöver kanske inte bada i insjöar, badkar och klorbassänger 15ggr per fag varje dag hela sommaren? :)


    Okej tack :)
Svar på tråden Ny piercad på sommaren.