• Flizan30

    Kudde till nyfödd, vilken?

    Vi har nu köpt kudde till spälsäng NG baby " dream" den tjockaste genomsydda kudden de har. sen finns nr 3,2 och 1 också som är tunnare. Så den vi har är absolut tjockast som nr 4 då. Expediten sa att bm rekommenderade den tjockaste varianten. Köpte den men den känns tjock. Är den tjockaste kudden bäst eller kan de vara för tjocka?

  • Svar på tråden Kudde till nyfödd, vilken?
  • Soffan

    Nyfödda behöver ingen kudde... mjuk madrass räcker gott och väl. Kudden hamnar lätt över ansiktet på bebisen istället.

  • LeLove

    Inget av mina barn har haft kudde som nyfödd. Möjligtvis en tunn under madrassen vid huvudändan när dom varit förkylda.. Det var någon som sa att ryggen/nacken tar stryk när dom är nykläckta, om det stämmer eller ej låter jag vara osagt men de verkar ju ganska logiskt. Och som Soffan skrev - dom kan hamna rätt lätt över huvudet..

  • rere88

    Nyfödda ska inte ha kudde.. efter nån vecka kan de ha den tunnaste. När bebisen kan lyfta och vända på huvudet kan du ha lite tjockare kudde.

  • Flizan30

    Fast hon är inte nyfödd. 10 veckor och kan lyfta på huvudet. Jo på sjukhuset där jag bor rek de kudde. För att minska risken att bakhuvudet blir platt:)

  • rere88

    Det finns inget som säger att de ska, men en tunn mjuk kudde kan avlasta trycket mot huvudet och på det viset minska risken för att bakhuvudet blir platt.

  • Flizan30

    I Gbg på bb och bvc säger de tjock mjuk kudde :) tänk att det kan vara så olika. Men jag tycker den kändes för tjock .

  • Soffan
    Flizan30 skrev 2014-07-22 19:34:34 följande:

    Vi har nu köpt kudde till spälsäng NG baby " dream" den tjockaste genomsydda kudden de har. sen finns nr 3,2 och 1 också som är tunnare. Så den vi har är absolut tjockast som nr 4 då. EXPEDITEN sa att bm rekommenderade den tjockaste varianten. Köpte den men den känns tjock. Är den tjockaste kudden bäst eller kan de vara för tjocka?


    Var det expediten eller din faktiska BVC-kontakt som sagt det? I trådstarten var det just expediten(som vill sälja så mycket det går) som sa det till dig?

    Smaken är som baken, gör som du vill men tänk dig själv ligga på en tjock kudde som trycker hakan ner i bröstet..inte skönt. Ska du promt ha kudde, ha en tunn att börja med.
  • Flizan30

    På bb sade de en "tjock mjuk kudde" när jag frågade och på BVC sa sjuksköterskan att bebisen ska ha "en kudde" vilket hon påpekade var mycket viktigt . Javisst smaken är som baken om man vill följa barnsköterskans och barnläkarens råd( ja jag frågade vid kontrollen) Jag undrar vart du har hört att bebisar skall sova utan kudde? Råd om att ha kudde eller inte har väl varierar vad jag har förstått.

  • Flizan30

    Soffan: om barnet har kudde är det viktigt att han hon inte ligger på den som en vuxen gör . bebisen skall ha halva ryggen på kudden också, då uppstår heller inte påfrestningen på backen. Men jag kan erkänna att jag tycker att den kudden vi köpte nu är för tjock. Skall byta till något lite tunnare. Ja man har bytesrätt vilket jag tycker är suveränt. Svårt att veta innan vad som passar.

  • Sous

    Jag lade bara sonen på en vanlig lite tunnare huvudkudde för vuxna med rygg och axlar uppe på kudden. Inte behövs en särskild kudde till det? Men jag fick höra från bvc att man skulle ta bort kudden så fort de kunde vända sig själva, så att den inte skulle hamna över huvudet/i ansiktet på barnet. Sen är det kuddlöst till efter sex månader som gäller, och sen tunnast möjliga (eller inte alls).

  • Flizan30

    Sous: oj vad råden är olika. Till oss sa de tjock kudde till de är 6 mån och tunn efter det. Men jag antar att om barnet har tendens att rulla över till mage skall man nog ta bort den. Måste ringa BVC imorgon. Har också lagt min dotter på sidan med handduk bakom men nu har hon börjar röra mycket på sig så nu känns det inte säkert längre.

Svar på tråden Kudde till nyfödd, vilken?