• Anonymmm

    Åsikter om dessa flicknamn? del 2

    Nyfiken att höra era åsikter om dessa flicknamn, jag gillar alla men tycker ändå det är kul att höra vad andra tycker. :)

    Mira
    Idun
    Daisy
    Carmen
    Athena
    Ophelia
    Mercedes

  • Svar på tråden Åsikter om dessa flicknamn? del 2
  • MallaL

    Mira och Idun är jättefina! Atena och Ofelia också, men varför stava på engelska? Daisy låter lite "billigt", Carmen och Mercedes är jättevackra, men jag skulle bara använda dem om jag hade spanskt påbrå.

  • puss

    carmen och ophelia är väl de enda som duger til annat än rena avgrundsluder.


    cuz i´m a wild wild bitch.
  • SecretMe

    Idun är jättefint, de övriga faller inte mig i smaken.

    Daisy, Carmen och Mercedes är big nono.

  • puss
    SecretMe skrev 2014-07-22 20:17:26 följande:
    Idun är jättefint, de övriga faller inte mig i smaken.

    Daisy, Carmen och Mercedes är big nono.

    för du har ju stil. carmen är fulständigt ok.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • SecretMe

    Daisy, uttalat Dejsi?

    Men oavsett är det bäddat för "Dajsybajsy" när ungarna börjar retas... 

  • SecretMe
    puss skrev 2014-07-22 20:17:57 följande:

    för du har ju stil. carmen är fulständigt ok.
    Ja det kanske jag har...
    TS bad om en åsikt och jag gav min.
  • puss
    SecretMe skrev 2014-07-22 20:21:38 följande:
    Ja det kanske jag har...
    TS bad om en åsikt och jag gav min.

    japp, det gjorde du.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • fluu

    Mira - Känns så gjort och faktiskt väldigt tråkigt. Fult på min dialekt. Fin betydelse. Funkar på många språk. Bara verkligen inte min grej.

    Idun - Himla vackert och ljuvt, kanske för mycket för min smak. Sött och mjuk utan riktig tyngd. Svårt på andra språk.

    Daisy - Riktigt charmigt, fint och blommigt. Gillar "hipsterkänslan". För även mina tankar lite till kor, jag älskar kor.

    Carmen - Känns väldigt malplacerat med ett typiskt svenskt efternamn. Internationellt gångbart, men jag tänker bara på rökhostande tanter. Risk för fula smeknamn.

    Athena - Lovely! Ståtligt, vackert och gångbart på alla sätt.

    Ophelia - Känns rätt barnsligt. Skulle stava med f.

    Mercedes - Se Carmen. Lär kallas för ful förkortning.
    1. Athena
    2. Idun
    3. Daisy
    4. Ofelia
    5. Mira
    6. Carmen
    7. Mercedes


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonymmm

    Daisy uttalas dejsi ja.

    Ophelia vill vi ha med ph, precis som med Josephine så tycker jag inte att f ser estetiskt bra ut mitt i namn, får gärna börja med F dock men inte mitt i :P

    Kan väl också tillägga att efternamnet inte är typiskt svensson-namn

  • Jeaninne

    Mira - mer ett smeknamn än ett riktigt förnamn

    Idun - fint i sig. Ett nordiskt gudinnenamn som inte används som förnamn, men som kanske kan komma att göra det i framtiden

    Daisy - gräsligt hemskt. Ett smeknamn, inte ett riktigt namn. Något som pigan kallas i brittiska TV-serier om herrskap och tjänstefolk

    Carmen - vackert och romantiskt, men alltför förknippat med operagestalten, och alltför osvenskt

    Athena - ett vackert och ståtligt gudinnenamn, som inte används som namn - även om danske prinsens (Joachim) dotter faktiskt heter det. Så det är kanske på ingång. Det finaste av dina namn!

    Ophelia - vackert och romantiskt, men förknippat med en väldigt tragisk karaktär. Ophelia blev ju psykiskt sjuk och dränkte sig

    Mercedes - skulle ha varit ett vackert namn, om det inte numera var så förknippat med bilen

  • HerrFantasi
    Anonymmm skrev 2014-07-22 20:07:35 följande:

    Mira
    Idun
    Daisy
    Carmen
    Athena
    Ophelia
    Mercedes


    Mira - Säger inte så mycket. Enkelt, anspråkslöst, anonymt.

    Idun - Jättefint och kraftfullt med fornnordiska Gudinnenamn. Mer sådant! Associerar till en blond, frisk, välväxt och mycket vacker ungmö.

    Daisy - Alltför alldagligt anglosaxiskt. Olämpligt i Sverige.

    Carmen - Ett vackert namn som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Henne blir man kär i.

    Athena - Låter som Greklands huvudstad. Varför? Möjligen om hon ser ut som en urtypisk grek. 

    Ophelia - Telia-Felia.

    Mercedes - Förvisso fint, men det var länge sedan det namnet inte förknippades med en bil.

     


     

Svar på tråden Åsikter om dessa flicknamn? del 2