• Äldre 22 Jul 20:18
    6469 visningar
    9 svar
    9
    6469

    När slutar barnen snurra som propellrar på natten?

    Hur gamla har era barn varit innan de kunnat sova i en vanlig säng utan kanter utan att åka i golvet mitt i natten?

    När har de kunnat sova i överslafen på en våningssäng?

    Jag tänker främst på er med barn som är ganska rörliga i sömnen. Vår äldsta sover oroligt och rör sig mycket i sömnen.

    Hemma har vi kanter på den äldstas säng och de behövs verkligen men det här är hos svärföräldrarna. Tills hon är stor nog får hon sova på en madrass på golvet men när det blir för trångt att ha den yngsta i vår säng kan det bli jobbigt att ha en oanvänd våningssäng och två madrasser i ett ganska litet rum. Mängden lekyta på golvet lär inte existera

  • Svar på tråden När slutar barnen snurra som propellrar på natten?
  • Äldre 22 Jul 21:26
    #1

    En våningssäng brukar ju ha kanter på översängen så man inte kan ramla ut. Undersängen är det värre med men det borde gå att fixa...

  • Äldre 22 Jul 21:44
    #2

    Skaffa våningssäng med en rejäl kant.

    Vi har en drygt 3,5-åring som fortfarande far runt när han sover. Och hemma sover han på madrass på golvet, med en hemmagjord kant på.

    Men han har sovit överst i våningssäng också då och då, för så länge det finns kanter på, så går det ju bra.

  • Äldre 22 Jul 21:48
    #3

    Hemma sover hon i den övre delen av en våningssäng som även går att använda som två enkelsängar. För att hålla henne kvar i sängen har hon kvar kanterna och hon har aldrig ramlat ur.

    Det skulle däremot inte funka att ha henne i överslafen eftersom hon som sagt sover väldigt oroligt. En bra natt är vi "bara" inne till henne 1-2ggr, en dålig är det snarare 5-6ggr och det är inte ovanligt att man får sitta bredvid sängen en stund. Vi skulle helt enkelt inte orka stå bredvid sängen i 5-30 min flera ggr/natt, illa nog att sitta på en kudde och halvsova

  • Äldre 25 Jul 17:41
    #4

    Min tioåring snurrar fortfarande och vaknar ofta med fötterna på huvudkudden eller på golvet och då o då även på golvet. Hen har en låg säng så hen slår sig inte.

  • Äldre 25 Jul 19:24
    #5

    Hrhm... min sambo är 25 år och är fortfarande sådär Drömmer


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 25 Jul 22:16
    #6

    Det här låter ju inte så uppmuntrande Hon måste ju lära sig sova i vanlig säng nån gång, helst innan hon flyttar hemifrån!

  • Äldre 27 Jul 21:31
    #7

    Min son som snart blir 8 rör sig jättemycket i sömnen, men det är sällan han ramlar ur sängen numera. Han kan givetvis inte sova i överslafen på en våningssäng, men det fungerar bra i hans vanliga säng.
    Om du har ett mindre barn föreslår jag att du lägger en mjuk filt eller liknande bredvid sängen så hon kan ramla på den. När hon ramlat ur några gånger börjar hon nog känna efter mer var kanten är i sömnen och ramlar inte lika ofta. Det är sällan barn slår sig illa om de ramlar ur en säng.
    Jo, jag köpte våningssäng till mina barn också, men ingen har kunnat sova däruppe.

  • Äldre 28 Jul 20:51
    #8

    Yngsta är ännu så länge mer stillsam i sömnen men det lär ju ändå dröja några år innan hon kan sova i överslafen. Hon måste trots allt vara stor nog att klättra ner ur sängen lite halvsovande ifall hon behöver kissa.

  • Äldre 28 Jul 21:01
    #9

    Min nioåring snurrar fortfarande och ramlar ständigt ur sängen, jag är likadan och har varit så hela mitt liv (närmar mig 40 nu).

    Fick höra på ett sömnlabb att jag har restless legs och att det är ärftligt, jag trodde bara jag var grymt rastlös.

Svar på tråden När slutar barnen snurra som propellrar på natten?