• positionabsolute

    Vad är min aktivitetsnivå?

    Hej! 

    Använder appen Lifesum (Shape up) och blir lite fundersam över min aktivitetsnivå. Såg att den var insälld på normal, men jag tvekar på att det stämmer. Tränar ingenting och har stillasittande arbete.

    En vanlig dag ser ut så här ungefär:

    Arbetet: Stillasittande arbete, ställer mig dock och går runt (hämtar kaffe eller vatten, ut och tar luft, går på toa osv) minst en gång i timmen.

    Hemma: Städning, tvättning, matlagning, lek osv. Har småbarn så jag sitter i princip aldrig ner förrän barnen lägger sig på kvällen. Hemma är jag alltså inte stillasittande alls.

    Jag funderar på om springet här hemma är tillräckligt för "normalt", eller om det är låg aktivitetsnivå som gäller?

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Vad är min aktivitetsnivå?
  • Aniiee

    Tycker det låter som "normal", jag. Annars kan du ställa in på "låg" och lägga in all den där träningen (barnspring, strykning, disk osv.) manuellt.


    Death is this brilliant slide, this high, fine music felt as pure vibration, this plunging float in wind and silence
  • K grrl

    Testa du på normal och utvärdera efter ett par veckor. Tänk på att det kan svänga en hel del åt båda hållen. Jag äter 600 kcal mer än vad Lifesum anser att jag ska äta för att hålla vikten.

  • positionabsolute

    Ja, jag blir lite fundersam.. Om jag ska gå ner 0,4 kg per vecka och har aktivitetsnivå låg, så hamnar jag strax under 1200 kalorier och det känns lite väl lite. Har jag på normal så hamnar jag på strax ovanför 1400. Det känns också lite lite, men mer realistiskt än 1200 i alla fall. 

    K grrl, 600 kalorier mer är ganska mycket! Vad är det som inte stämmer riktigt då? Eller är appen inte så pålitlig egentligen?

Svar på tråden Vad är min aktivitetsnivå?