• Nybblan90

    erfarenhet av äggdonation? Givit/ fått?

    Jag har lite tankar att kanske bli äggdonator.. Är det någon som har erfarenhet av detta? :) Vet inte hur vanligt det är eller hur stor efterfrågan det finns direkt, har bara läst lite som varit lättillgängligt på internet. Vill gärna höra vad ni har att säga om saken :)

  • Svar på tråden erfarenhet av äggdonation? Givit/ fått?
  • Löparnörden

    Är mamma till en liten äggdonationstjej och det är tack vara sådana snälla osjälviska kvinnor som dig som vi fått vår efterlängtade dotter.

    Äggdonation görs i Sverige enbart vid universitetssjukhus och efterfrågan är jättestor för det finns väldigt få donatorer men vi är många som behöver hjälp och kötiden för att få äggdonation är väldigt lång. Som donator får du en liten kontantersättning, det finns en övre åldersgräns och du måste vara "frisk". Din och den mottagande kvinnas cykler synkas. Om det blir fler än 10 ägg från dig delas äggen lika mellan 2 mottagarpar, om det blir färre får bara 1 par äggen. Mottagarparet får inte veta något om dig, förutom ålder (det får vi bara veta om det blir en graviditete) och du får heller inte veta något om mottagarparet. Barnet har rätt att veta din identitet när han/hon blir vuxen om han/hon skulle vilja det. Om du är intresserad så ta kontakt med fertilitetskliniken på dit närmsta universitetssjukhus så får du svar på alla frågor.

    Tack för att du kan tänka dig donera från oss alla som gjort/gör äggdonation.

    Svarar gärna på fler frågor efter bästa förmåga.

  • Nybblan90

    Åh vad underbart att höra att ni fick en efterlängtad liten tjej :) ! Ni fick alltså inte reda på någonting alls om donatorn? ( bara åldern?) spelar ju ingen roll men blev lite nyfiken :) jag fyller 24 i år och har ett eget barn. Läste att man vanligtvis är mellan 25-35 och helst ska känna sig "klar" med egna barn, jag får höra efter hur strängt de håller de riktlinjerna annars får jag väl vänta några år :)

    Försöker även få med några av mina vänner på detta men det är ju något man i högsta grad måste bestämma själv, men man kan ju så ett litet frö så kanske tanken växer fram att de skulle kunna tänka sig att donera :)

  • Löparnörden
    Nybblan90 skrev 2014-07-24 23:16:58 följande:

    Åh vad underbart att höra att ni fick en efterlängtad liten tjej :) ! Ni fick alltså inte reda på någonting alls om donatorn? ( bara åldern?) spelar ju ingen roll men blev lite nyfiken :) jag fyller 24 i år och har ett eget barn. Läste att man vanligtvis är mellan 25-35 och helst ska känna sig "klar" med egna barn, jag får höra efter hur strängt de håller de riktlinjerna annars får jag väl vänta några år :)

    Försöker även få med några av mina vänner på detta men det är ju något man i högsta grad måste bestämma själv, men man kan ju så ett litet frö så kanske tanken växer fram att de skulle kunna tänka sig att donera :)


    Ja helt otroligt att det funkar:) Den lycka som jag kände när vi plussade på tredje försöket efter 2 års kötid går inte att beskriva.

    Näe vi får inte något alls om donatorn och det tycker jag känns skönt också på ett sätt.

    Vilken fin människa du är 3> Inte nog med att du själv vill donera utan du försöker få med vänner också. Tänk om det fanns fler som dig:)

    Svarar gärna på fler frågor om du kommer på och lycka till
  • Löparnörden

    Måste tillägga om egna barn. Riktlinjen är att man ska vara klar med egna barn som donator men en tjej som donerat som skrivit här på fl var öppen med att hon ville ha fler barn efter att hon donerat så jag tror att kliniken gör individuella bedömningar.

  • Nybblan90

    Ja de borde ju som du nämnde göra individuella bedömningar :)

    Är "hormon processen" jobbig? För jag antar att även du som mottagare fick gå igenom den? :)

  • Löparnörden
    Nybblan90 skrev 2014-07-25 22:51:10 följande:

    Ja de borde ju som du nämnde göra individuella bedömningar :)

    Är "hormon processen" jobbig? För jag antar att även du som mottagare fick gå igenom den? :)


    Jo både donatorn och den mottagande kvinnor äter hormoner. Hur man reagerar är väldigt individuellt. Har läst om kvinnor som medicinerat inför äggplock och inte reagerat alls och tvärt om, de som mått väldigt dåligt. Samma sak för oss som mottagare. Jag reagerade inget alls på min medicinering, märkte inte alls att jag åt hornoner medans en vän till mig som också fått äggdonation mådde så pissigt under behandlingen att hon inte orkade fler försök och nu ska adoptera.
  • Nybblan90

    Vad skönt att du mådde bra! Jag brukar inte vara känslig för biverkningar eller så, så hoppas på att jag i så fall slipper må så dåligt som din väninna! Sån tur att hon till slut fick ett barn ändå på annat vis! Hur länge äter man hormoner? Tänk vilken tur att du såg min tråd så jag kunde få någon att bolla lite med :) !

  • Löparnörden
    Nybblan90 skrev 2014-07-27 00:00:01 följande:

    Vad skönt att du mådde bra! Jag brukar inte vara känslig för biverkningar eller så, så hoppas på att jag i så fall slipper må så dåligt som din väninna! Sån tur att hon till slut fick ett barn ändå på annat vis! Hur länge äter man hormoner? Tänk vilken tur att du såg min tråd så jag kunde få någon att bolla lite med :) !


    Då kommer du säkert inte reagera så mycket på behandlingen den dagen. Om jag inte minns fel började jag med medicineringen på mensens andra eller tredje dag så cirka 3 veckor innan det var dags, kan tänka mig att det är liknande för den som donerar med sedan ser ju medicineringen olika ut beroende på vad man har "fel" som är anledning till äggdonationen.

    Kul att kunna vara till hjälp:)
  • Nybblan90

    Okej 3 veckor är ju inte så lång tid :) tack för all info jag fått av dej :) nu är jag ännu mera säker på att jag vill donera :)

  • Löparnörden

    Sedan beroende på det blir med synkning av donatorns och mottagarens cykler kan det ju bli lite längre eventuell. Jag och vår donator låg turligt nig så pass lika i våra cykler att det knappt behövdes någon synkning.

    Så kul, du kommer att göra ett barnlöst par väldigt lycklig:) Jag kommer alltid att vara vår donator evigt tacksam trots att jag inte har en aning om vem hon är.

Svar på tråden erfarenhet av äggdonation? Givit/ fått?