• Elit

    Prostitution minskar våldtäkter och könssjukdomar.

    En ny studie, som kom ut i mitten av juli, har lyckats påvisa ett kausalt samband mellan avkriminaliseringen av prostitution och minskat antal polisanmälda våldtäkter (31 %) och fall av Gonorré (39 %) (1).

    I stort gick undersökningen ut på att man tittade vad som hände när prostitutionen på Rhode Island avkriminaliserades av misstag mellan 2003-2009 och jämförde med tidigare år, med angränsande områden som inte avkriminaliserade prostitution och andra typer av brott. Resultaten stod fast.

    Om vi för över dessa resultat på Svenska förhållanden innebär det alltså att den Svenska feminismen lobbat igenom en verkningslös lag som gjort att 1 800 kvinnor blev våldtagna i onödan bara under 2013. Totalt sett, sedan lagen infördes 1999, har uppemot 20 000 kvinnor alltså våldtagits i onödan (2). Utöver det hade antal fall av Gonorré, som är en mycket allvarlig könssjukdom, kunnat minskats med närmare 40 procent (440 fall om året i Sverige) (3).

    Den som följt debatten vet redan att den Svenska sexköpslagen är ett misslyckande och att den har kritiserats av stora internationella människorättsorganisationer som FN, WHO, Human Right Watch och nu senast Amnesty international som i September beräknas fatta beslut om att verka mot all form av kriminalisering av frivilligt sexarbete eftersom den bara gjort det sämre för en grupp redan utsatta människor. Jag har summerat forskning på området här och jag rekommenderar den VERKLIGEN för den som är intresserad av ämnet (4). Era tankar kring detta?

    1. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2467633
    2. https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html
    3. http://fof.se/tidning/2013/8/artikel/gonorre-kan-bli-omojligt-att-bota
    4. https://www.flashback.org/t2411321

  • Svar på tråden Prostitution minskar våldtäkter och könssjukdomar.
  • grind

    Feminister och logik.... Det var något som gick fel där.

    Läste förövrigt att Norge sannolikt kommer att avskaffa sin sexköplag men jag har svårt att tro att naiva Sverige följer i deras spår.

  • Ferenda

    Så... Män gick inte till prostituerade innan för att det var olagligt men var helt ok med att våldta kvinnor?

    "Fan va skönt att de sunkade till sig och avkriminaliserade prostitution av misstag så jag slipper våldta brudar". är det manlig logik då eller Grind?

    Sen innan du börjar bröla och ha dig kan jag tillägga att jag som liberal redan är emot sexköpslagen.

  • Simon 681

    När det gäller sexköp, droger, aborter och en del annat är jag väldigt pragmatisk, Ett förbud gör mer skada än nytta. Det borde därför inte vara förbjudet. Faktum är att jag tycker att allt som inte är olagligt skall vara lagligt, endast brott skall vara olagligt och enbart där man kan visa hur en fysisk människa har skadats (kan vara finansiellt, psykologiskt) av en specifik handling kan det vara brott.

    Givetvis skall människohandel och hallickverkamhet vara olagligt.

    Men jag är tveksam vad gäller denna studie. Varför är en man avskräckt från att torka baserat på kriminalisering, men inte från våldtäkt? Jag gillar inte heller när  mäns (eller kvinnors, därav mycket av mitt motstånd mot feminismen) handlande beskrivs som till övervägande del en effekt av omständigheter.

    Sedan skulle jag nog säga att alla våldtäkter är "I onödan"


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • grind
    Ferenda skrev 2014-07-23 08:58:49 följande:

    Sen innan du börjar bröla och ha dig kan jag tillägga att jag som liberal redan är emot sexköpslagen.


    Felet med sexköplagen är inte att det är förbjudet att köpa, utan att det är lagligt att sälja.
  • Aniiee
    grind skrev 2014-07-23 13:27:35 följande:
    Felet med sexköplagen är inte att det är förbjudet att köpa, utan att det är lagligt att sälja.
    Så.... du vill att det ska vara olagligt att sälja, men lagligt att köpa?
    Death is this brilliant slide, this high, fine music felt as pure vibration, this plunging float in wind and silence
  • Elit
    Simon 681 skrev 2014-07-23 09:52:50 följande:

    När det gäller sexköp, droger, aborter och en del annat är jag väldigt pragmatisk, Ett förbud gör mer skada än nytta. Det borde därför inte vara förbjudet. Faktum är att jag tycker att allt som inte är olagligt skall vara lagligt, endast brott skall vara olagligt och enbart där man kan visa hur en fysisk människa har skadats (kan vara finansiellt, psykologiskt) av en specifik handling kan det vara brott.

    Givetvis skall människohandel och hallickverkamhet vara olagligt.

    Men jag är tveksam vad gäller denna studie. Varför är en man avskräckt från att torka baserat på kriminalisering, men inte från våldtäkt? Jag gillar inte heller när  mäns (eller kvinnors, därav mycket av mitt motstånd mot feminismen) handlande beskrivs som till övervägande del en effekt av omständigheter.

    Sedan skulle jag nog säga att alla våldtäkter är "I onödan"


    Jag gillar din mening "tycker att allt som inte är olagligt skall vara lagligt" även om jag förstår vad du menar = )

    Jag tror du har en ganska felaktig bild av hallickar då jag gissar att den bygger på någon medial bild. Hallickar hjälper de prostituerade att skaffa kunder, hjälper dem med hemsidan, ordnar med transport och säkerhet etc. och är en affärsuppgörelser som alla andra. Ofta är det en vän eller en partner.

    När det gäller orsaken citerar jag mig själv från en annan tråd:

    Den bästa empirin på området visar klart och tydligt att avkriminalisering av prostitution leder till mindre våldtäkter. Detta är i princip ett fakta det bara är att förhålla sig till. Förklaringen i studien är följande:

    "A final mechanism by which decriminalization could reduce male violence is if prostitution is a substitute for violence against women (Posner, 1992*). This theoretical possibility dates as far back as Catholic theologian and moral philosopher, Thomas Aquinas (Dever, 1996). The proposed hypothesis is that men on the margin of raping vs. seeing a prostitute may substitute from rape to prostitution since it becomes cheaper and more easily available post-decriminalization."

    *Posner, Richard A. 1992. Sex and Reason. 1st ed. Harvard University Press.

    (När priserna sjunker och tillgängligheten ökar (vilket leder till att priserna sjunker) så kan visa potentiella våldtäktsmän som är på marginalen tänka sig att välja detta som ett alternativ att leva ut sina begär i stället för att våldta (substituera). Det är alltså inte nödvändigtvis lagen i sig utan att den leder till en prissänkning som är den drivande orsaken till substitueringen.)

    Ja, alla våldtäkter är givetvis i onödan. Du förstod nog dock vad som åsyftades.
  • mindless

    Nu har jag bara kikat på studien som hastigast, men jag blev inte överväldigad. Att de funnit en korrelation är uppenbart, men man ska vara försiktig med att därifrån dra slutsatser om kasaulitet. Särskilt om man bara har en enda datapunkt att analysera.

    Som de själva skriver sker minskningen från en hög nivå, något de försöker ta hänsyn till. Jag ska inte försöka låtsas som att jag förstår deras statistiska modeller, men jag vet av erfarenhet att valet av sådana (precis som alla andra val) bidrar till risken för snedvridningar, och alltså ger skäl att förhålla sig avvaktande. Studien pekar visserligen tydligt åt ett visst håll, men att av studiet av en datapunkt dra långtgående generella slutsatser känns något förhastat. 

    >"Den bästa empirin på området visar klart och tydligt att avkriminalisering av prostitution leder till mindre våldtäkter. Detta är i princip ett fakta det bara är att förhålla sig till."

    Vilken empiri syftar du på? Denna enda studie om denna enda händelse i denna enda stat? I studien talar de bara om en teoretisk möjlighet, en föreslagen hypotes (du citerar själv detta stycke). Att då tala om "den bästa empirin" och om vad denna "klart och tydligt" visar, låter väl tillspetsat. Men du kanske syftar på någon studie jag missat. 

    Detta var dock egentligen bara en sidonot till min egentliga invändning mot ditt inlägg, som är att du utifrån denna enda studie drar långtgående slutsatser om konsekvenserna av den svenska sexköpslagen. Även om studien bevisar det kausala samband forskarna hävdar, betyder det knappast att samma sak per automatik skulle ske på andra ställen där förutsättningarna ser annorlunda ut. 

    Är det inte en väsentlig skillnad att den svenska lagen inte kriminaliserar säljandet av sexuella tjänster? Ledde inte sexköpslagen till att gatuprostitutionen minskade till förmån för den inomhus, precis den förändring som studien talar om? Har marknaden förändrats över tid? Hur ser det polisiära arbetet ut? Ser spridningen av könssjukdomar vid sexköp likadan ut här som där? I hur stor utsträckning sker oskyddade samlag? Är Gonorré en vanlig könssjukdom bland svenska prostituerade? 

    Jag tycker du gör det väl enkelt för dig när du översätter siffrorna till svenska förhållanden, och lägger fram dem som vore de fakta. 

    Slutligen vill jag tillägga att även jag är skeptisk till den svenska sexköpslagen. Det enda som jag tycker jag kan motivera den är om man klart och tydligt visar att problemen med trafficing minskar. Annars är den bara moraliserande. 

  • Elit
    mindless skrev 2014-07-23 22:21:31 följande:

    Nu har jag bara kikat på studien som hastigast, men jag blev inte överväldigad. Att de funnit en korrelation är uppenbart, men man ska vara försiktig med att därifrån dra slutsatser om kasaulitet. Särskilt om man bara har en enda datapunkt att analysera.

    Som de själva skriver sker minskningen från en hög nivå, något de försöker ta hänsyn till. Jag ska inte försöka låtsas som att jag förstår deras statistiska modeller, men jag vet av erfarenhet att valet av sådana (precis som alla andra val) bidrar till risken för snedvridningar, och alltså ger skäl att förhålla sig avvaktande. Studien pekar visserligen tydligt åt ett visst håll, men att av studiet av en datapunkt dra långtgående generella slutsatser känns något förhastat. 

    >"Den bästa empirin på området visar klart och tydligt att avkriminalisering av prostitution leder till mindre våldtäkter. Detta är i princip ett fakta det bara är att förhålla sig till."

    Vilken empiri syftar du på? Denna enda studie om denna enda händelse i denna enda stat? I studien talar de bara om en teoretisk möjlighet, en föreslagen hypotes (du citerar själv detta stycke). Att då tala om "den bästa empirin" och om vad denna "klart och tydligt" visar, låter väl tillspetsat. Men du kanske syftar på någon studie jag missat. 

    Detta var dock egentligen bara en sidonot till min egentliga invändning mot ditt inlägg, som är att du utifrån denna enda studie drar långtgående slutsatser om konsekvenserna av den svenska sexköpslagen. Även om studien bevisar det kausala samband forskarna hävdar, betyder det knappast att samma sak per automatik skulle ske på andra ställen där förutsättningarna ser annorlunda ut. 

    Är det inte en väsentlig skillnad att den svenska lagen inte kriminaliserar säljandet av sexuella tjänster? Ledde inte sexköpslagen till att gatuprostitutionen minskade till förmån för den inomhus, precis den förändring som studien talar om? Har marknaden förändrats över tid? Hur ser det polisiära arbetet ut? Ser spridningen av könssjukdomar vid sexköp likadan ut här som där? I hur stor utsträckning sker oskyddade samlag? Är Gonorré en vanlig könssjukdom bland svenska prostituerade? 

    Jag tycker du gör det väl enkelt för dig när du översätter siffrorna till svenska förhållanden, och lägger fram dem som vore de fakta. 

    Slutligen vill jag tillägga att även jag är skeptisk till den svenska sexköpslagen. Det enda som jag tycker jag kan motivera den är om man klart och tydligt visar att problemen med trafficing minskar. Annars är den bara moraliserande. 


    Kul med ett genomtänkt svar = )

    Jag som sysslar med forskning kan säga att detta är en väldigt bra studie (såvida det inte rör sig om forskningsfusk) för att mäta just korrelation. Detta eftersom man använder sig av att naturligt fältexperiment där områden precis bredvid inte ändrar lagen, samtidigt kan man jämföra med andra brott samt med tiden innan lagen ändrades. Detta gör man med något som kallas Difference-in-Difference metod vilket man ofta använder om man skall hitta just kausala samband eftersom man kan ta bort specifika individeffekter. 

    När du säger "en observation" är det missvisande, man tittar på vad som händer med 1 miljon människor under 5 år är det är mycket mer än "en observation". Självklart hade det varit ännu bättre om detta genomförts på 20 slumpvisa ställen men det fråntar inte att detta nästan är ett perfekt naturligt experiment för att mäta just denna effekt. Detta är den bästa empirin på området nu och mig veterligen finns det inget som talar emot den än så länge.

    Det är egentligen inte så stor skillnad eftersom de negativa effekterna för de prostituerade i princip är lika omfattande i Sverige som i länder där även säljandet är olagligt. Du har däremot helt rätt i att vi inte med säkerhet kan säga att effekten blir lika dan, den kan bli mindre men lika gärna större. Vi får använda oss av den data vi har.

    Sedan vill jag verkligen understryka att trafficking inte alls minskat i Sverige på grund av sexköpslagen. För att citera 15 experter på trafficking från olika toppuniversitet:

    However, the Swedish government has not been able to provide any evidence that its approach has reduced prostitution or trafficking. In 2007, eight years after passage of the new law, the Swedish government concluded that ?We cannot give any unambiguous answer to [the question of whether prostitution has increased or decreased]. At most, we can discern that street prostitution is slowly returning, after swiftly disappearing in the wake of the law? (Swedish National Board 2007, 4 33).

    The report concluded that ?No causal connections can be proven between legislation and changes in prostitution,? 8 By 2010, the government was still unable to provide any evidence that the law had caused a drop in prostitution or human trafficking. In a 2010 report , the government admitted failure: ?Our task includes the analysis of the significance the ban against the purchase of sexual services has had for the forms, incidence, and changes with reference to prostitution and human trafficking for sexual purposes in Sweden. However, it is difficult to determine whether changes in prostitution are a result of the ban or of other measures or circumstances. It is also difficult to know with any certainty how prostitution and human trafficking might have changed if there had been no ban. ? 9
  • Elit

    För att mäta kausalitet skulle det givetvis vara...

    Sedan kan jag tillägga att man alltså tittar på hundratusentals individuella beslut, inte ett beslut d.v.s. en observatorn utan hundratusentals.

  • mindless

    >"Jag som sysslar med forskning kan säga att detta är en väldigt bra studie (såvida det inte rör sig om forskningsfusk) för att mäta just [kausalitet]."

    Nja, nu gör du det väldigt enkelt för dig. Jag håller med om att studien så vitt jag kan se är väl genomförd, men vad de gör är att visa att antalet anmälda våldtäkter och antalet fall av gonorré minskar mer i RI efter 2003 än i andra stater, och att denna skillnad är statistiskt signifikant. De pekar också ut en faktor som 2003 skiljer ut RI från andra stater. De har alltså funnit en korrelation. Detta betyder dock inte i sig att det finns ett kausalt samband mellan denna faktor och den utveckling man studerat. Det finns ju potentiellt oändligt många faktorer som kan skilja RI 2003 från andra stater vid samma tid.

    Deras hypotes är att det ena orsakar det andra, och deras studie stöder definitivt denna hypotes, men min poäng är att deras data inte är tillräckligt. Vad gäller fallen av gonorré känns det i och för sig tämligen oproblematiskt. Vi vet hur könssjukdomar sprids, och om en viss grupp är överrepresenterade och en viss åtgärd minskar antalet tillfälliga sexuella förbindelser med denna, är det rimligt att anta att detta kommer att påverka smittspridningen. Hypotesen faller väl in i den befintliga vetenskapliga bilden, och den data forskarna fått in stöder denna.

    Vad gäller våldtäkterna handlar det dock om oprövad terräng. Det finns en teoretisk mekanism, men den är (så vitt jag förstår) inte bevisad, utan detta är första gången man hittar empiriskt stöd för den. Det är detta jag avser med en datapunkt. Du har givetvis rätt i att ett otal observationer ligger till grund för påståendet om förändrat beteende, men detta är inte den springande punkten. Ska man uttala sig om ett kausalt samband räcker det inte att man hittat att en händelse en gång fått ett visst resultat. Det blir bara post hoc ergo propter hoc

    Till de invändningar jag reste tidigare kan jag också tillägga att det rör sig om en retrospektiv studie där en stor mängd befintlig data gåtts igenom. Det är inte omöjligt att de har tittat efter andra potentiella korrelationer (man kan tänka sig våld mot kvinnor, skillsmässostatistik osv) utan att finna dem. Jag säger inte att de bedrivit något medvetet p-fiske, men det ökar behovet av ytterligare studier, fler fall att undersöka. 

    >"Detta är den bästa empirin på området nu och mig veterligen finns det inget som talar emot den än så länge. "

    Det är mycket möjligt, men denna kommentar är överraskande från någon som sysslar med forskning. Detta är EN studie, och vad gäller hypotesen om våldtäkter handlar det i stort om oprövad terräng. Att ta denna enda studie som intäkt för att denna mekanism är ett faktum (alltså inte bara att det skedde i RI, utan att det skulle vara någon form av allmän lag) är i bästa fall förhastat och lite ogenomtänkt. 

    Studien är intressant och pekar i en viss riktning, men jag vidhåller att man inte kan säga att studien bevisat ett kausalt samband mellan våldtäkter och lagar kring prostitution. För detta behövs fler studier. Jag kan inte skaka av mig misstanken att du tyckt detta vore uppenbart om studien kommit fram till ett motsatt resultat. 

    >"Det är egentligen inte så stor skillnad eftersom de negativa effekterna för de prostituerade i princip är lika omfattande i Sverige som i länder där även säljandet är olagligt."

    Fast nu talar vi explicit om huruvida ett förbud mot sexköp i Sverige leder till fler våldtäkter och fler fall av gonorré. För detta spelar det kanske större roll i hur stor utsträckning gonorré är vanligt bland prostituerade, om sexköpslagen innebar fler oskyddade samlag med smittade, hur prisbilden förändrades osv; helt enkelt alla de faktorer som forskarna menade sprang ur den förändrade lagen i RI. Du kan inte bara postulera att en förändring i lagstiftningen här skulle ha samma effekter som i RI (givet att de ens skedde där). 

    >"Du har däremot helt rätt i att vi inte med säkerhet kan säga att effekten blir lika dan, den kan bli mindre men lika gärna större."

    Det var inte riktigt så det lät i TS där du uttryckte dig i tämligen exakta siffror samt kopplade dessa till sexköpslagen. 

    "Vi får använda oss av den data vi har. "

    Min poäng är att den data som återfinns i den nämnda studien säger föga om Sverige. Vi kanske kan använda den, men jag ser inte riktigt poängen med det om vi inte har någon som helst aning i hur stor utsträckning den hjälper oss beskriva verkligheten. 

    >"Sedan vill jag verkligen understryka att trafficking inte alls minskat i Sverige på grund av sexköpslagen. "

    Det är möjligt, men jag vill samtidigt understryka att du inte kan gå från "ingen evidens för att traffiking har minskat" (vilket källan du citerar ger vid handen) till att trafficking inte har minskat. 

    Oj, det blev långt. Hoppas du orkade hela vägen. 

Svar på tråden Prostitution minskar våldtäkter och könssjukdomar.