• Äldre 22 Jul 22:10
    5946 visningar
    7 svar
    7
    5946

    extra tumme

    I dec 2013 föddes vår pojk med en extra tumme på höger hand. Då de inte var nått vi visste om så kom de som en chock när man skulle räkna fingrarna och tårna..

    Vad vi har fått höra så ska de vara ärftligt men vi vet ingen som har haft de i tidigare generationen..

    Han ska opereras i jan-feb 2015 för att ta bort den extra..

    Då den inte är rörlig så är de otroligt mkt i vägen för han.. Man ser de mer och mer för varje vecka som går..

    Vill se ifall de finns andra föräldrar här med barn med extra tumme och få veta hur ni har haft det med op och vården/ rehabiliteringen efter

  • Svar på tråden extra tumme
  • Äldre 25 Jul 21:18
    #1

    Hej,
    Min dotter föddes sep -13 med 6 tår och 6 fingrar på vardera hand. Handkirurgen sa att dem kommer tas bort när hon är 1-2 år. Hon har även andra missbildningar, bla hjärtat där det är mest fokus på just nu.

  • Äldre 12 Nov 20:47
    #2

    Ingen som har ett barn med en extra tumme??

  • Äldre 4 Jan 20:54
    #3

    Ingen som har ett barn med en extra tumme??

  • Äldre 4 Jan 21:28
    #4

    Hej!

    Mina vänner fick barn 2014 och barnet hade en extra tumme på höger hand. Det är sagt att den ska opereras bort när barnet är ca 1,5 år. Till en början störde den inget men nu har de upplevt att barnet har lite svårare med finmotoriken med den hand som har den extra tummen.

    Har också hört att det är ärftligt men ibland kan det uppstå ändå har jag förstått. Känner även en annan familj där barnet föddes med extra lillfingrar och extra lilltår. Lilltårna ska precis som hos det andra barnet, opereras bort när barnet är ca 1,5 år. Lillfingrarna tog de bort på BB.

  • Äldre 4 Jan 22:24
    #5

    Kravmärkt: ja vår son ska op den 21/1 å ta bort den och vi har oxå märkt att den är mer i vägen nu än när han var mindre..

    Vet dom du känner ifall de har funnits nån med en extra tumme i släkten?

  • Äldre 5 Jan 16:07
    #6
    Guppi86 skrev 2015-01-04 22:24:16 följande:

    Kravmärkt: ja vår son ska op den 21/1 å ta bort den och vi har oxå märkt att den är mer i vägen nu än när han var mindre..

    Vet dom du känner ifall de har funnits nån med en extra tumme i släkten?


    Nej ingen med en extra tumme vad de vet. Men de som fick barnet med de extra lillfingarna och lilltårna har de i släkten sen tidigare.
  • Äldre 5 Jan 16:44
    #7

    Hej. Ingen extra tumme, men ena sonen föddes med en extra lilltå på varje fot. En utan ben och en med. Den med ben fick han operera bort genom att ta bort tån och även slipa ner benet inuti foten eftersom det var bredare än normalt. Foten ser rätt okej ut nu, men det syns skillnad på fötterna eftersom den ena fortfarande är bredare och ärret syns även tydligt.

    Vi fick höra att ungefär 30% av dem som föds med extra fingrar/tår är ärftligt och resten slumpen. Min kusin hade ett extra lillfinger utan ben i så vet inte om sonen ärvde anlaget av mig. Har två barn till som inte har extra av någonting.


    ♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
Svar på tråden extra tumme