• Iustitiae

    Brösten!? ÄL+5

    Är på ÄL+5 och märkte ikväll att mina vårtgårdar är något mörkare, samt att min vänstra bröstvårta ömmar som helvete (men inte den högra?), mina blodådror på brösten är också mycket (!) synligare och vissa av dom är upphöjda så man verkligen ser och känner dom utanpå huden.

    Såna här förändringar är väl graviditetstecken, men ändå sjukt tidigt för det eller?

  • Svar på tråden Brösten!? ÄL+5
  • Iustitiae

    Fast ägget kan ju fästa så tidigt som tre dagar efter ÄL, det är inte vanligt men inte heller omöjligt. Men oavsett om det skulle fäst så tidigt så borde jag väl ändå inte få gravsymptom redan nu? Är så nedrans förvirrad av min kropp just nu..

  • Långbenopluto
    Iustitiae skrev 2014-07-22 22:57:46 följande:

    Fast ägget kan ju fästa så tidigt som tre dagar efter ÄL, det är inte vanligt men inte heller omöjligt. Men oavsett om det skulle fäst så tidigt så borde jag väl ändå inte få gravsymptom redan nu? Är så nedrans förvirrad av min kropp just nu..


    Hoppet om en grav kan få kroppen göra mycket skumt.....
  • PiiL

    Fundera inte så mycket. :) Är mensen försenad med en vecka kan man kolla. Men inget stress och massa räknande.

  • Flisan79

    Ägget kan inte fästa dag 3. Var har du fått det ifrån? Ägget måste först bli en blasocyst. Det tar ca 5 dagar. Ungefär lika lång tid det tar för ägget att vandra ner i äggledaren. Ägget kan alltså tidigast fästa dag 5. Enligt amerikansk forskning så fäster ägget i snitt dag 10. Men vanligen mellan dag 6-12. Enligt svenska sidor, vanligen mellan dag 7-10.

    Att brösten reagerar efter äl är inget konstigt. Då ökar hormonen östrogen och progesteron.

    MEN. Du kan ju haft äl tidigare än du trott??

    Jag håller givetvis tummarna för dig att du är/kommer bli gravid. Om det är det du vill förstås

  • Iustitiae

    Jag vet inte när min mens kommer, därför räknar jag dagarna efter ÄL. :)

    Att ägget kan fästa så tidigt som dag tre har jag fått från min barnmorska och jag tog ju givetvis för givet att hon vet vad hon pratar om. Men du verkar rätt kunnig så jag ska inte ifrågasätta dig. :)

    Kan det vara så olika från gång till gång? :) jag känner när jag har ägglossning och alltid gjort och sett äggblåsa hos gyn så jag har ju ändå rätt bra koll på när

    ÄL inträffat. :) men mina bröst har aldrig reagerat tidigare varken vid ägglossning eller mens, fast det kanske kan ändras med tiden. :)

    Hoppas innerligt på ett plus, det gör jag. Men ingen stress på så sätt, det var egentligen sambon min som gjorde upptäckterna när vi var i sovrummet... :) pekade på brösten och sa "öööhh oj" typ, så språkkunnig som han är. ;)

  • Flisan79

    Eftersom att ägget kan fästa dag 5 och äl kan ju varit någon dag tidig så är det ändå möjligt. Vissa reagerar väldigt starkt direkt ägget fäster (det är då hormonet hcg börjar produceras). Så kanske du är känslig.

    Mjo, bm i all ära men ibland är de inte så uppdaterade. Iom att det tog 7 år för vårt första barn att bli till så har jag grävt ner mig i ämnet, haha.

  • Iustitiae
    Flisan79 skrev 2014-07-23 07:54:52 följande:

    Eftersom att ägget kan fästa dag 5 och äl kan ju varit någon dag tidig så är det ändå möjligt. Vissa reagerar väldigt starkt direkt ägget fäster (det är då hormonet hcg börjar produceras). Så kanske du är känslig.

    Mjo, bm i all ära men ibland är de inte så uppdaterade. Iom att det tog 7 år för vårt första barn att bli till så har jag grävt ner mig i ämnet, haha.


    Ja, man får väl hoppas lite då. ilar satan i brösten idag när jag vaknat, hehe.. :)

    Jösses, sju år... Skönt att det blev något tillslut i alla fall! :D
  • PiiL

    Brösten var det första som växte på mig iaf. Alltid haft små, nu är de bomber. Haha. :) Hoppas, hoppas! :)

  • Iustitiae
    Flisan79 skrev 2014-07-23 10:39:26 följande:

    Tack! Ja nu har jag tom 3 st så det kan vända.

    Håller tummar och tår.


    Gud så härligt! :)
    PiiL skrev 2014-07-23 13:21:38 följande:

    Brösten var det första som växte på mig iaf. Alltid haft små, nu är de bomber. Haha. :) Hoppas, hoppas! :)


    Haha, det är väl ändå häftigt hur kroppen funkar måste jag säga! :)
Svar på tråden Brösten!? ÄL+5