• Anonym (mamman på badet)

    Förlitar i er på "armpuffar" som säkerhetsgrej?

    Mitt barn 2 år har sett andra barn ha armpuffar och ville också ha. Jag har aldrig förstått grejen med såna, men köpte då ett par. Och visst, han flyter bättre och jag kan hålla ett lättare grepp när han "simmar" På grund vatten givetvis och hela tiden med händerna runt - redo att ta emot så inte ansikten hamnar under vatten.

    Så hörde jag en mamma säga till sitt barn (lite äldre än mitt barn) att hen inte fick bada utan armpuffar. Va, jag bara gapade, menade hon att hon ser armpuffarna som någon sort säkerhet? Ja så måste det ju vara.

    Jag fattar inte, man måste väl se efter barnet precis lika mycket vilka sk hjälpmedel man än har. Såna där går ju dessutom lätt sänder. Inte ens en riktig flyt/räddningsväst skulle kunna få mig att dra ner på kollen.

    Är det jag eller den andra mamman som hör till majoriteten?

  • Svar på tråden Förlitar i er på "armpuffar" som säkerhetsgrej?
  • Drottningen70

    Armpuffar är en leksak och ett hjälpmedel att lära sig simma. Ingen trygghetsdetalj.

  • Anonym (H)

    Har hon lämnat sina barn i vattnet med armpuffarna och gått iväg?

  • Charlotte N

    Nej, absolut inte. Men jag lämnar inte barn i flytväst utan tillsyn heller. Däremot reagerar jag på att du hela tiden håller i ditt barn så att inte ansiktet hamnar under vattnet. Sluta med det! Du skapar onödig rädsla för att doppa huvudet vilket kan ta lång tid att träna bort sen. Låt ditt barn doppa huvudet och lyft lugnt upp hen om det behövs.

  • Harmagedon

    Ser dem som ett hjälpmedel och ingen säkerhetsgrej. Det ger en ett par sekunder till att hinna lyfta upp en liten som snubblar och ger lite flythjälp till en lite större som håller på att lära sig simma. Så för mig får barnen gärna bada utan. Jag lämnar dem ändå inte själva i vattnet. 5 åringen tror dock att de är magiska och räddar honom från drukningsdöden hela dagarna... Tre åringen vill bara ha dem för att storebror har dem.

  • Påven Johanna
    Anonym (mamman på badet) skrev 2014-07-22 23:06:19 följande:

    Mitt barn 2 år har sett andra barn ha armpuffar och ville också ha. Jag har aldrig förstått grejen med såna, men köpte då ett par. Och visst, han flyter bättre och jag kan hålla ett lättare grepp när han "simmar" På grund vatten givetvis och hela tiden med händerna runt - redo att ta emot så inte ansikten hamnar under vatten.

    Så hörde jag en mamma säga till sitt barn (lite äldre än mitt barn) att hen inte fick bada utan armpuffar. Va, jag bara gapade, menade hon att hon ser armpuffarna som någon sort säkerhet? Ja så måste det ju vara.

    Jag fattar inte, man måste väl se efter barnet precis lika mycket vilka sk hjälpmedel man än har. Såna där går ju dessutom lätt sänder. Inte ens en riktig flyt/räddningsväst skulle kunna få mig att dra ner på kollen.

    Är det jag eller den andra mamman som hör till majoriteten?


    Ja, se efter barnet måste man naturligtvis göra, samt - i mitt tycke också alltid vara så nära att man kan ingripa om en situation uppstår - men att hela tiden hålla händerna runt barnet, det har vi aldrig sysslat med.
  • Anonym (mamman på badet)
    Anonym (H) skrev 2014-07-22 23:12:53 följande:

    Har hon lämnat sina barn i vattnet med armpuffarna och gått iväg?


    Inte vad jag såg.
    Charlotte N skrev 2014-07-22 23:27:33 följande:

    Nej, absolut inte. Men jag lämnar inte barn i flytväst utan tillsyn heller. Däremot reagerar jag på att du hela tiden håller i ditt barn så att inte ansiktet hamnar under vattnet. Sluta med det! Du skapar onödig rädsla för att doppa huvudet vilket kan ta lång tid att träna bort sen. Låt ditt barn doppa huvudet och lyft lugnt upp hen om det behövs.


    Om barn hamnar under vatten kan de bli rädda och inte vilja bada mer säger min mamma som jobbat med barn i många år. Håller inte i barnet hela tiden om vi är i plaskdamm, men är så nära så jag gripa in och förhindra fall.
    Anonym (L) skrev 2014-07-22 23:30:24 följande:

    Ts och vad svarade mamman på din oro?



    Jag pratade inte med henne. Jag råkade bara vara intill och hörde vad hon sa.

  • Anonym (L)
    Anonym (mamman på badet) skrev 2014-07-22 23:43:29 följande:

    Inte vad jag såg.Om barn hamnar under vatten kan de bli rädda och inte vilja bada mer säger min mamma som jobbat med barn i många år. Håller inte i barnet hela tiden om vi är i plaskdamm, men är så nära så jag gripa in och förhindra fall.Jag pratade inte med henne. Jag råkade bara vara intill och hörde vad hon sa.


    Jaha okej.
  • Whitetrash86

    Inte ens en flytväst är helt säker om man hamnar på magen, (även om dom nu är gjorda för att man ska automatiskt rulla runt på rygg) så förstår inte alls hur armpuffar skulle kunna ses som säkerhet..
    Nä, det är ett hjälpmedel för att lära sig simma (under uppsikt och hjälp) precis som den där plast bågen man hade runt magen med 2 stora gula flyt kuddar på. (om ni vet)

  • Anonym (Z)

    Känner igen det där. Min syster släpper bara sina ungar pga dom har armpuffar och gnäller jämnt på mig som inte har armpuffar, jag badar med mina barn och ser mer armpuffar som att barnen flyter lite när dom drunknat och inte sjunker. Enda gången mina barn har puffar är när vi är i en djup pool och då är det mer för att det ska vara enklare för mig att hålla upp barnet. Det säkraste är att lära barnen vattenvana,vattenvett och sedan lära dom simma så tidigt som möjligt och bada med dom.

Svar på tråden Förlitar i er på "armpuffar" som säkerhetsgrej?