• Anonym (hjälp)

    7 veckors som vaknar HELA TIDEN och sover extremt dåligt, jag orkar inte mer

    Hjälp, jag orkar inte mer! Alla säger att det blir bättre men för mig är det tvärtom, ju äldre min bebis blir desto svårare blir det. Min veckors sover alltså HEMSKT dåligt både dagar och nätter. På dagarna har han svårt att komma till ro och sover 20 minuters-pass på sin höjd några få gånger per dag, jag har testat allt. På nätterna sover han såhär:

    Somnar kl 21.30

    Fram till 22.30 vaknar han 2-3 gånger varje kvart och vill snutta länge på tutten för att somna om, detta började han med för ca 2 veckor sen, blir knäpp och fattar inte varför.

    22.30 sover han äntligen för natten och sover sitt längsta pass på 2-3 timmar, 3 timmar är om jag har tur.

    00.30 ca vaknar han alltså och ammar.

    Därefter vaknar han VARJE (!) timme, har jag tur kan det gå åtminstone 1,5 h mellan uppvaken. Han vill inte ha något annat än bröstet, äter lite sen somnar om. Stökar och bökar rätt mycket i sömnen dock.

    Så håller det på till Kl 4.00 då börjar oftast magknip och han är gnällig, sover, vaknar, sover, vaknar, gnäller, spänner sig. Jag sover knappt alls. Detta pågår i stort sett hela morgonen, flera timmar. Har jag tur slipper vi magknipet men istället sover han oroligt och vaknar säkert var 45:e minut fram tills det är dags att stiga upp kl 8. Tutten ska såklart vara nära till hands.

    Jag vill bara gråta, jag får ingen sömn alls. Lyckas jag skrapa ihop 3 timmar per natt varav max 1,5 är sammanhängande så är det toppen. Går in i väggen snart. Dagar kan jag ju inte heller passa på att sova för han sover för sjutton inte heller.

    Snälla ge mig råd och tips. Jag vet inte vad jag ska ta mig till men såhär kan vi inte ha det. Jag gråter nästan av utmattning och hjälplöshet när jag skriver det här. Väntar bara på att det ska bli bättre men som sagt så blir det bara sämre. För två veckor sen var det snäppet bättre, för fyra veckor sen ännu bättre, när han var nyfödd sov han hur bra som helst. Snart kommer han väl inte sova ett skit på hela dygnet.

    Hjälp, finns det något jag kan göra för att få honom att sova?! :( BVC säger bara att "oj, så ofta behöver han absolut inte äta på natten" och hävdar att det är även det som ger honom magknip. Men jag får ingen hjälp med hur jag ska få honom att sluta äta/vakna så ofta!

  • Svar på tråden 7 veckors som vaknar HELA TIDEN och sover extremt dåligt, jag orkar inte mer
  • Anonym (hjälp)

    Min 7 veckors ska det givetvis stå i trådstartens början.

  • a no nym

    Bestäm hur ofta han får äta på natten, ex med 3 timmars mellanrum. Bestäm också hur lång natten är, ex mellan 22-06.

    Lägg honom i vagnen, när han vaknar är du snabbt där och börjar dra vagnen fram o tillbaka så han somnar. Upprepa så ofta det behövs. Amma när du bestämt att du får amma. Du kommer inte få en blund första natten, men det bör ge resultat ganska snabbt.

    Jag hade personligen inte gjort så med en 7-veckors men där är vi olika.

    Mitt sätt? Jag liggammade och lärde mig slumra samtidigt.

    Lycka till.

  • rere88

    Oj vad jobbigt du har det. :(

    Ja de blir ju bättre men hur lång tid det dröjer är olika.

    med min första fick jag inte heller sova om nätterna då han bara skrek o va orolig hela tiden. Slutade med att jag låg med honom på min mage (han sov bäst där) och sov.. då fick jag fler timmar och efter någon vecka kunde han sova nästan hela natten i sin spjälsäng då han fick in det här med o sova länge.

    du får prova dig fram till vad som gör att din bebis sover bättre.. alla barn är ju olika.

    när du har ammat färdigt.. har du mer mat kvar i bröstet då? Annars kan det ju vara så att han inte blir helt mätt på ett bröst utan behöver ta det andra också.

    försök att rapa honom både under och efter amning så kanske han slipper magknip.

    Kan inte din sambo ta honom när han är hemma så du kan sova lite?

    hoppas der blir bättre för dig snart. :)

  • Eleonor01

    Bara att härda ur. Du klarar det! Ligg amma är effektivt. Sov tidigare på kvällen å låt din man ta pojken. Det går över. Hade precis likadant men på dagen var det enda stället han sov på i en bärsele så jag varken sov eller satt något det första halvåret.

  • Anonym (v)

    Hur växer han?
    Jag tänker direkt om han får i sig tillräckligt, eller om han vaknar för att han är hungrig?
    I så fall kanske det inte är så dumt att komplettera med ersättning?
    Har du pratat med bvc om det här, vad säger dom i så fall?

  • The Fugly

    Vi liggammar och samsover så vi sover oss igenom de flesta amningar. Vissa nätter, speciellt nu när det är så varmt, har hon bröstet i munnen nästan hela tiden. Jag skulle bryta ihop om jag var tvungen att bara vaken för all amning, i synnerhet om jag även behövde gå upp.

  • Anonym (:()
    a no nym skrev 2014-07-23 04:29:26 följande:

    Bestäm hur ofta han får äta på natten, ex med 3 timmars mellanrum. Bestäm också hur lång natten är, ex mellan 22-06.

    Lägg honom i vagnen, när han vaknar är du snabbt där och börjar dra vagnen fram o tillbaka så han somnar. Upprepa så ofta det behövs. Amma när du bestämt att du får amma. Du kommer inte få en blund första natten, men det bör ge resultat ganska snabbt.

    Jag hade personligen inte gjort så med en 7-veckors men där är vi olika.

    Mitt sätt? Jag liggammade och lärde mig slumra samtidigt.

    Lycka till.


    Men om du personligen inte hade gjort det, hur kan du rekommendera en sån vidrig metod till någon annan?? Det där är barnmisshandel enligt mig. Liggamma låter bättre.

    Ts, varför måste du gå upp kl 8? Syskon på förskola?
  • Liten ekorre

    Lägg honom lite senare. Han verkar inte vara redo att sova för natten innan om han vaknar varje kvart. Och gå upp med honom när han vaknar vid fyra. Det låter hemskt, men jag gjorde så med min son. Vi var vakna varje morgon mellan fyra och sju, men sen sov vi sammanhängande mellan sju och tio istället. Bättre för bådas sömn!

Svar på tråden 7 veckors som vaknar HELA TIDEN och sover extremt dåligt, jag orkar inte mer