• GrönaDruvan

    Vaccinerar ni era barn när ni åker....

    Jag undrar om ni som åker till Turkiet med barn, vaccinerar ni barnen?

  • Svar på tråden Vaccinerar ni era barn när ni åker....
  • modsey

    nej inte så, men har en twinrix i botten då vi reser mycket och den täcker det vi skulle behöva även vid medelhavsländerna

  • gbgumman

    Vi har satsat på tvinrix. Nu har de så gott son livslångt skydd. Känns bra att se sitt barn en sådan sak. Man vet inte vad de råkar äta eller bete sig i ungdomen. Synd att så många skiter i att ta den. Kanske för att den är så dyr.

  • Gladskit

    Vi har alltså också twinrix, det ser jag som "grundskydd" för en familj som min som reser en del. Och då har vi rest till ställen där det är rekommenderat med twinrix, men jag hade alltså inte tagit den kanske specifikt för Turkiet, det var så jag menade.

  • ölburk2

    Ett råd bara, om ni ska åxå till ställen där det finns malaria, så testa i god tid före avresan om ni tål att äta de förebyggande mediciner som finns.
    Det är många som inte gör det, å blir riktigt sjuka, eller får dessa så vanliga å mardrömmar, mardrömmar som kan vara riktigt jobbiga speciellt för barn..
    Tänk åxå på att det inte finns nåt förebyggande som fungerar på den allvarligaste varianten av malaria.

    Jag tar inget förebyggand, tål inte skiten.., min fru tar inget, tål det förutom en del jobbiga mardrömmar.
    Hon har haft malaria, botas idag med tre sprutor som tas tre dagar i rad, å ett par sorters medicin som äts under ett fåtal dagar, 6 dagar om jag inte minns fel.
    alla symtom borta på 1-3 dygn, i undantagsfall längre,,

    Min son tål det inte, åt under tripp på besök hos oss i Gambia, men blev riktigt dålig efter nån dag, påstod att han fått influensa, jag sa åt han att sluta med malariaprofylaxen, han tillfrisknade då snabbt, så inget mer förebyggande för hans del

    Tolka nu inte det här som jag avråder er att äta malariaprofylax.
    Utan endast att jag tycker ni bör testa den, innan ni drar iväg på en efterlängtad semestertripp, som ni sen får helt förstörd av malariaprofylaxen, men tror ni fått influensa, blivit matförgiftad, eller nåt annat skit.
    Å därmed fortsätter käka medicinen, utan tanke på att den som är orsaken till att ni mår uselt..


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Fjärilslarv

    för att hepatitvaccinering ska vara livslång så ska den ju upprepas, tas den bara en gång så är den inte livslång

    www.1177.se/Dalarna/Tema/Vaccinationer/Vaccinationer/Vaccination-mot-hepatit-B/

    www.1177.se/Dalarna/Tema/Vaccinationer/Vaccinationer/Vaccination-mot-hepatit-A/

    Jag slarvade tyvärr med min hepatit a- vaccinering i samband med ett besök på AVK så jag ska göra om dem när vi åker till Thailand i vinter.

  • Fjärilslarv

    Tillägg: jag slarvade med vaccineringen mot hepatit a och b skulle det stå.

  • gbgumman

    Vi tog inte tvinrix inför någon viss resa utan för att ge barnen livslångt skydd (det sägs lite olika för men tänker att jag skyddat dem tills de är 30-40 år isf. ) man ska ta tre sprutor så ska man åka bort på sommaren är det bra att börja på vintern. Vi är i USA just nu och det känns skönt att kunna äta frukt och glass utan att oroa sig.

  • ölburk2
    gbgumman skrev 2014-07-23 15:11:57 följande:

    Vi tog inte tvinrix inför någon viss resa utan för att ge barnen livslångt skydd (det sägs lite olika för men tänker att jag skyddat dem tills de är 30-40 år isf. ) man ska ta tre sprutor så ska man åka bort på sommaren är det bra att börja på vintern. Vi är i USA just nu och det känns skönt att kunna äta frukt och glass utan att oroa sig.


    Bra idé, det borde alla som kan göra, eftersom vi kan ha oturen att bli smittade även i Sverige..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • gbgumman
    ölburk2 skrev 2014-07-23 09:24:13 följande:
    Bra idé, det borde alla som kan göra, eftersom vi kan ha oturen att bli smittade även i Sverige..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
    Tyvärr är det så. När jag har pratat med sjuksköterskor och andra kunniga hejade de på mitt beslut. Men det pratas lite om det.
  • gbgumman
    Majken03 skrev 2014-07-23 09:47:38 följande:

    Vi vaccinerade vår2 åring med twinrix innan vi åkte till Turkiet.


    Glöm inte spruta nr 2 och 3 om ni inte redan gjort det.
  • ölburk2
    gbgumman skrev 2014-07-23 15:45:30 följande:
    Tyvärr är det så. När jag har pratat med sjuksköterskor och andra kunniga hejade de på mitt beslut. Men det pratas lite om det.
    Märkligt.. , men så är det tyvärr även med info kring malaria.., ett jäkla tjötande om ta malaria-profylax, men väldigt lite om att ingen får malaria under en semestarresa på 1-2 veckor, å därför alltid ska testa sig flera veckor, ja månader efter hemkomsten, om man blir sjuk .
    Inkubationstiden är minst 3 veckor, men det finns de varit smittade men inte insjuknat förrän 12 månader senare.

    Fast hur många kräver en test för malaria, när dom blir sjuka efter nån månad efter hemkomsten från semestern, trots att det ALLTID ska göras i 6 månader efter ett besök i trakter med malaria.

    Å malaria är en jäkligt skum sjukdom, det finns en del typiska symtom, men inga exakta som gensat avslöjar att det är malaria, man kan insjukna precis med vilka symtom som helst.
    Min fru t.ex, hon fick inga typiska symtom ö.h.t, utan enbart nåt som mest liknade en vanlig influensa av det mildare slaget..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden Vaccinerar ni era barn när ni åker....