• Snäckan84

    Han vägrar att skriva arbetsgivarintyg

    Hej!

    Det är så här att för ett år sedan arbetade jag på ett företag och va där fram från april fram till september månad, då jag fick hjälp av facket o arbetsförmedlingen att ta mig ur då arbetsförhållandena va skit samt att arbetsgivaren kom med diverse hotelser...

    Fick tillslut en annan anställning på ett nytt företag så dagen efter jag fick gå för förra jobbet började jag jobba på min nuvarande arbetsplats.

    Jag blir fast anställd från o med den 4 augusti men är tvungen att stämpla över sommaren då mitt företag har stängt.

    Fick nu reda på att min förra arbetsgivare vägrar skicka in arbetsgivarintyg!

    Pratade med a-kassan och både min ombudsman och handläggare har semester, så en annan från a-kassan ringde upp företaget men han fortsätter att vägra!

    Hon på a-kassan säger att hon inte gör mer nu då d är bättre att jag väntar tills min handläggare kommer tillbaka vecka 33!

    Pratade sen med arbetsförmedlingen då hon på a-kassan sa att han är skyldig en enligt lag att skriva ett arbetsgivarintyg, som oxå hon på AMS höll med om.

    Hon sa att hon ska skicka ett brev till honom och stryka under lagen så han förhoppningsvis fattar att han inte kommer undan...

    Men om han vägrar skicka då me, blir jag tvingad att vänta till v33 utan att få någon ersättning?

    D lär ju ta ytterligare tid att få pengarna.

    Om d nu är enligt lag så borde d väl finnas någon som kan hjälpa mig?

    Förlåt för långt o rörigt inlägg, men är lite frustrerad då jag som alla andra har räkningar att betala samt två små barn hemma o d fungerar inte att gå en hel månad utan några som helst pengar!

  • Svar på tråden Han vägrar att skriva arbetsgivarintyg
  • Gladskit

    Det stämmer att det regleras i lag men frågan är om du kan göra så mycket. Är han inte tillbaka förrän vecka 33 (och ingen annan kan skriva intyget åt dig) så är det ju svårt.

  • Snäckan84

    Arbetsgivaren är på plats men d är min handläggare samt ombud på a-kassan som är på semester till i med vecka 33....

  • Themis

    Om du inte bokstavligen är rädd för att bli misshandlad av arbetsgivaren så gå dit med en kompis och sätt dig där. Ta med ett ex av lagtexten och blanketten och vägra gå därifrån tills du får pappret påskrivet.


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Niit88

    Du kan lämna in alla dina löne spec till a-kassan som styrker att du jobbat och dom kan räkna hur många timmar du jobbat och hur mycket du fått ut! Så gjorde jag hos min a-kassa och dom kan inte neka dig det!

Svar på tråden Han vägrar att skriva arbetsgivarintyg