• Anonym (Klantigt!!)

    Sjukskriven och åker utomlands

    Hej,

    Jag har klantat mig något så totalt! Jag är från och med idag sjukskriven för depression och utbrändhet, till att börja med bara i 2 veckor Jag tänkte i min enfald - skönt! Nu kan jag komma ifrån min ångestladdade lägenhet ett par dagar och bokade en sista minuten resa till Grekland 1 vecka.Nu insåg jag just att det kan se otroligt dumt ut från min arbetsgivares sida! Nu ser det ju ut som att jag har sjukskrivit mig för att åka utomlands. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Sjukskriven och åker utomlands
  • Olympia

    Har du blivit sjukskriven av läkare så är det väl bara att du lämnar läkarintyget till din arbetsgivare.


     

  • Anonym (?!)

    Stanna hemma, inte värt att bli misstänkt för sånt på jobbet

  • Anonym (Fresa)

    Man har rätt att resa utomlands under vissa premisser, men oftast inte under de två första veckorna (då arbetsgivaren står för sjuklönen). Jag skulle höra av mig till personalavdelningen/chefen och kolla hur de ställer sig till detta.
    Du skulle ju inte vara frisk och arbeta även om du INTE åker till Grekland men så kanske inte alla arbetsgivare tänker.

  • Anonym (intyg)

    På mitt sjukintyg stod det "inget hinder resa bort" - det var också pga psykisk ohälsa.  Om det är så även i ditt fall har din chef inte med att göra , men det behöver framgå av sjukintyget.

  • Anonym (?!)

    Oavsett vad ett läkarintyg säger så kan det sticka i ögonen på både arbetsgivare och kollegor att vara "för sjuk för att jobba men åka bort på semester går bra".
    Så jag skulle vara försiktig med att åka bort, varje fall under en första period, om man blir sjukskriven längre kan man prata med läkaren o få det lite som ett råd "att X skulle å bra av miljöombyte" och då är det mer ok att ta en resa.

  • jagärjagvemärdu

    Tycker det är skillnad på om du t.ex. hade varit sjukskriven pga. smärtor eller så, men är du utbränd/deprimerad så gör det ju dig bara gott att komma iväg på semester och SLAPPNA AV

  • Anonym (Fresa)
    Anonym (intyg) skrev 2014-07-23 10:22:55 följande:

    På mitt sjukintyg stod det "inget hinder resa bort" - det var också pga psykisk ohälsa.  Om det är så även i ditt fall har din chef inte med att göra , men det behöver framgå av sjukintyget.


    Fast det beror som sagt på när i sjukskrivningen detta inträffar. Efter dag 15 övergår man till att få ersättningen från FK och de har vanligtvis inget emot att man reser om det inte har någon negativ påverkan på sjukdomstillståndet. Men så länge arbetsgivaren står för sjuklönen kan man ha andra regler att rätta sig efter.
  • Anonym (Fresa)
    Anonym (?!) skrev 2014-07-23 10:37:50 följande:

    Oavsett vad ett läkarintyg säger så kan det sticka i ögonen på både arbetsgivare och kollegor att vara "för sjuk för att jobba men åka bort på semester går bra".
     


    Sjukskrivning handlar dock inte om sjuk, eller vad för sjukdom man har. Utan hur pass nedsatt ens arbetsförmåga är i förhållande till vad man arbetar med. Men visst kan det sticka i ögonen på folk.
  • Anonym (Klantigt!!)

    Min mamma har just gått bort (5 veckor sedan) så jag har varit väldigt nere på grund av det plus att alla mina kollegor vet att jag är påväg in i väggen (ganska litet företag) så jag tror inte att någon egentligen skulle misstänka mig för att sjukskriva mig bara för att åka utomlands.

  • Anonym (Fresa)
    Anonym (Klantigt!!) skrev 2014-07-23 11:24:41 följande:

    Min mamma har just gått bort (5 veckor sedan) så jag har varit väldigt nere på grund av det plus att alla mina kollegor vet att jag är påväg in i väggen (ganska litet företag) så jag tror inte att någon egentligen skulle misstänka mig för att sjukskriva mig bara för att åka utomlands.


    Nä det tror jag få gör. I alla fall inte vettiga människor som förstår, men på en arbetsplats kan det gå alla möjliga rykten och "hon minsann".
    Vad ledsamt att du förlorat din mor
    Sen är det ju så att i teorin skulle du ha kunnat bokat den här resan för länge sedan innan du visste att du skulle gå och bli sjuk....
  • Alexi

    Se till att begära tillstånd från fk innan du reser om du har sjukpenning under perioden.

  • Anonym (intyg)

    Orkar du komma iväg då? Och jag tolkar dig som att du ska resa ensam - känner du dig i stånd till det? Ha en trevlig resa och sköt om dig!

  • Anonym (Klantigt!!)
    Anonym (intyg) skrev 2014-07-23 12:10:57 följande:

    Orkar du komma iväg då? Och jag tolkar dig som att du ska resa ensam - känner du dig i stånd till det? Ha en trevlig resa och sköt om dig!


    Ja då, jag gillar att resa ensam. Ensam hade jag ju ändå varit hemma (jag bor i Stockholm, min övriga familj i Malmö) min lägenhet är så otroligt ångestladdad just nu så jag vill bara bort!
  • Olympia

    Enklast är väl att tala med arbetsgivaren.


    Är det en vettig person så borde det väl itne vara några problem.

Svar på tråden Sjukskriven och åker utomlands