• Anonym (sårad(?))

    Sambon beter sig otrevligt mot mina släktingar...... :(

    Jag och min sambo + 2 barn bor en bit ifrån mina släktingar. Han har alltid tyckt att de är lite "sämre" enligt honom och ser alltid ett tillfälle att klaga på dem.
    Det gör mig ledsen och jag har märkt att mina släktingar har börjat ta avstånd ifrån oss.

    Saken hör till den att jag varit deprimerad en tid men nu ätit SSRI och mår nu toppen! Så jag och bestämde att jag skulle resa till min hemstad själv med barnen under en tid och att han skulle vara hemma. Vi har haft det jättetrevligt tillsammans, men mina släktingar.
    Ända till han kom med bilen och ville att vi skulle åka hem......visst vi hade ju varit borta ett tag så jag behövde ju komma hem också. Nu har jag äntligen börjat ta upp kontakten med min syster igen!  Så hon och hennes man + barn kom och hälsade på oss härromdagen. Jag hade ordnat mat och dryck.  När hon och hennes man föreslog att vi skulle åka på kryssning tillsammans blev min sambo lite skum......

    Men jag ville så gärna och ser fram emot det enormt mycket, flera av mina andra släktingar har anslutit sig till kryssningen också. Så nu har jag bokat hytt och mat för mig och min sambo samt ordnat barnvakt, betalt och klart!

    Han är nu jättesur, pratar inte med mig, när jag frågar om han inte vill med så fräser han att han inte gillar det och att han retar sig på att en gravid släkting vill följa med. Han tycker det är bara "WT" som åker på kryssningar och att allt är "vidrigt". Att han följer med endast för att han inte vill vara hemma själv. Jag får höra otrevliga kommentarer om hur jag slösat pengar på detta och att jag inte bör unna mig något mer som"straff". Han tänker minsann inte vara med och betala på detta..jag får även en massa sura blickar.....

    USCH vad detta känns trist. Vill ha råd från er. Har jag gjort fel??

  • Svar på tråden Sambon beter sig otrevligt mot mina släktingar...... :(
  • Anonym (qwerty)

    Varför bokade du en resa utan att fråga honom först?

  • Olympia

    Jag tycker att du gör helt rätt som följer med din familj på en kryssning.
    Frågan är varför du lever ihop med en man som trycker ner dig och ser ner på både dig och dina släktingar.

  • Anonym (sårad(?))

    För att jag tolkade honom fel.....när min syster var på besök och kom med förslaget så tolkade jag det som att han tyckte det var ok.

  • Fånga dagen

    Du har varit deprimerad och inte mått så bra. Nu känner du dig mycket bättre, och kan glädja dig över saker och ting. Din sambo verkar inte ha nån större förståelse eller omsorg om ditt mående. Istället för att vara glad över att du mår så mycket bättre, tycker jag att han verkar vara elak. Trycker ner både dig och de människor du tycker om. Vad kan han ha för goda sidor som uppväger det?

    Med en sån skulle jag aldrig vilja åka på en kryssning. Risken finns att det du ser fram emot och tycker ska bli roligt, kan han förstöra med sin blotta närvaro. Jag tycker att hans attityd till både dig och dina släktingar är fullständigt oacceptabelt.

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (sårad(?)) skrev 2014-07-23 12:41:56 följande:

    För att jag tolkade honom fel.....när min syster var på besök och kom med förslaget så tolkade jag det som att han tyckte det var ok.


    Okej.

    Jag tycker att du ska åka utan honom ändå. Säg att han inte är välkommen pga sin attityd så kanske han fattar. Tycker verkligen inte att du ska tåla att han är sån.
  • fjonkelina

    Har ni gemensam ekonomi eller betalar du med egna pengar? Eftersom du tydligen inte haft kontakt med familjen på länge är det väl ett ypperligt tillfälle att börja umgås igen. Synd att du bor med en trist karl som anser att du ska straffas...


    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Presens

    Hur är hans inställning till att du har andra kontakter med människor då? Vänner , grannar , ev. arbetskamrater etc? Försöker han isolera dig?

  • Anonym (kontroll)
    Anonym (sårad(?)) skrev 2014-07-23 12:36:44 följande:

    Så jag och bestämde att jag skulle resa till min hemstad själv med barnen under en tid och att han skulle vara hemma. Vi har haft det jättetrevligt tillsammans, men mina släktingar.
    Ända till han kom med bilen och ville att vi skulle åka hem......visst vi hade ju varit borta ett tag så jag behövde ju komma hem också.


    Det du skrev i citatet ovan gör mig lite betänksam. Du åkte till din hemstad med barnen "en tid" - på obestämd tid? Och stannade längre än din partner hade räknat med? Så att han till sist kände behovet av att hämta hem dig??

    Jag tolkar det som om du kanske omedvetet försöker komma bort ifrån honom, att du känner att du mår bättre av att vara ifrån honom och att han kanske försöker kontrollera dig.
  • Aileen Allannah

    Jag hade också blivit sur om min man hade bokat en kryssning med hans släkt utan att vi verkligen hade pratat igenom det och tagit beslutet tillsammans.

  • ica
    Anonym (qwerty) skrev 2014-07-23 12:39:04 följande:

    Varför bokade du en resa utan att fråga honom först?


  • Fånga dagen
    Aileen Allannah skrev 2014-07-23 19:17:17 följande:

    Jag hade också blivit sur om min man hade bokat en kryssning med hans släkt utan att vi verkligen hade pratat igenom det och tagit beslutet tillsammans.


    När förslaget kom upp så tolkade ts det som att mannen var positiv till resan, Därför blev det väl inte att de satte sig ner och pratade igenom det ordentligt. Det gör inte min man och jag heller om precis allt. Vi känner varandra utan och innan, och det är helt okej att ta beslut som även innefattar den andre. Det är vi båda bekväma med, och ingen av oss har nånsin blivit sura för det.  När det rör sig om "stora" saker så diskuterar vi naturligtvis det med varandra.

    Nu hade ju ts tyvärr tolkat sin sambo fel. Eller så kanske det kan vara så att hon tolkade honom helt rätt, men att han sen ändrade sig.
  • Anonym (förstår honom)

    förstår honom fullt, skulle aldrig åka på kryssning om jag så fick betalt, och ja det är väldigt WT.

  • Anonym (Wildrat)

    Boka om och åk ensam. Umgås och ha trevligt med din familj, har du mannen med dig kommer du inte kunna slappna av och ha roligt. När du kommer hem får du ta en funderare på om mannen är en av orsakerna till att du behöver antidepressiva mediciner.

  • Anonym (sårad(?))
    Anonym (förstår honom) skrev 2014-07-23 19:44:34 följande:
    förstår honom fullt, skulle aldrig åka på kryssning om jag så fick betalt, och ja det är väldigt WT.
    Nej jag kan boka om. Han behöver verkligen inte följa med om han inte vill, men när jag sa det så ska han prompt med och vägrar vara själv(?)sedan tycker jag att det är otrevligt när ens sambo kallar mig och min släkt för WT.
    Om du gör det berör mig liksom inte lika mkt, det kanske man kan tycka om kryssningar, men vad bryr jag mig om det. Huvudsaken är att man trivs och gör det man vill.
  • Anonym (sårad(?))
    Anonym (kontroll) skrev 2014-07-23 14:53:34 följande:
    Det du skrev i citatet ovan gör mig lite betänksam. Du åkte till din hemstad med barnen "en tid" - på obestämd tid? Och stannade längre än din partner hade räknat med? Så att han till sist kände behovet av att hämta hem dig??

    Jag tolkar det som om du kanske omedvetet försöker komma bort ifrån honom, att du känner att du mår bättre av att vara ifrån honom och att han kanske försöker kontrollera dig.
    Ja det ligger nog något i det du skriver, jag har känslan av att han försöker "ta över" och det har kvävt mig. Det var så skönt att få lite egentid. När jag kom hem igen så kändes med att jag saknat honom.  Jag har förklarat hur jag känner/tänker. Vi måste definitivt ha "egen" tid  oftare och att jag måste få göra saker och ting med barnen utan att han ska vara med hela tiden, och tvärtom. Och att han ska börja acceptera mina släktingar, för jag kommer att bjuda hem dom/åka dit, med eller utan honom.
Svar på tråden Sambon beter sig otrevligt mot mina släktingar...... :(