• Äldre 23 Jul 14:16
    6031 visningar
    18 svar
    18
    6031

    Hur mår era innekatter nu i värmen??

    Hej ja jag har lite funderingar på hur mår era katter nu (som är innekatter) när det är högsommar och nästan är varmare inne än ute, märker ni att dom blir annorlunda ? slöare eller ja på annat vis om det är mycket varmt mm
    vi har haft över 2 veckor nu med riktig värme (skönt tycker jag) men tänker lite på katten ja vist kanske han inte busat lika mycket som vanligt men tycker annars man inte märkt nån skillnad, men i dag tycker jag han varit mer loj än vanligt och han har sprungit på lådan titt som tätt från morgonen tillslut fick han spy, nu tycker jag det ser ut som att han mår lite bättre men svårt att säga (han gömmer sig inte som han gjorde från morgonen)  samt att han bar låg svans oxå nu bär han den högt.  just ja han gjorde inget när han sprang på lådan utan han var bara in och vände . (har tömt lådan för att kunna hålla koll om han kissar  eller bajsar och kommer hålla mig hemma under dagen, alltid lika jobbigt när kissen inte mår bra, ja och så detta med att han inte kan förmedla sig, ja det att att han fick spy kan ju lika gärna ha med hårbollar  

    Sen har jag en annan liten fråga hur gör ni med vatten och katt, min kisse dricker nästan aldrig nått (inte så att jag ser eller att det märks i nån av skålarna)  
    Det roliga är att ja han bojkottar rent vatten i skålarna men duschvatten och kallt te eller mitt vattenglas funkar ibland. och ja när han dricker då har jag inte mage att hindra han förutom om dottern varit i duschen och det finns risk för schampo i vattnet, men ja hur dricker era katter, min har alltid druckit lite och ja i vanliga fall oroar jag mig inte då katten mest äter blötmat men nu när det är så här varmt skulle jag önska att han drack lite till i alla fall nu när det är så här varmt, idag har jag fått i han lite vatten hällde ut vatten på balkongen då drack han lite i alla fall tur man har sina knep.
    Men ja hur får ni i era katter vatten?? har ni några bra tips?

    Från en lite nojig matte.

  • Svar på tråden Hur mår era innekatter nu i värmen??
  • Äldre 23 Jul 15:04
    #1

    Vi har en innekatt, vi har dragit ner alla persienner och kör med kyla i vår luft värmepump. Katten får mera vatten än annars på olika ställen och lite mera blötmat. Annars äter hon bara torrfoder.

  • Cm
    Äldre 23 Jul 15:39
    #2

    Min katt dricker inte heller så mycket har jag märkt. Syns knappt att han har rört vattenskålen men antar att han dricker när han behöver :) han äter vanligtvis bara torrfoder men ger han lite blötmat nu också och sen har jag dragit igen där det går att dra igen å satt på en fläkt där han håller till gör det mesta :) han är inte lika lekfull som han brukar men annars verkar han må bra :)

  • Äldre 23 Jul 15:44
    #3

    Skönt att höra angående vätskan, ja överallt där man läser om katter tycker jag det står hur viktigt det är att dom dricker blir därför lite nojig när vår katt nästan aldrig dricker. 

  • Äldre 23 Jul 15:53
    #4

    Köp en vattenfontän eller två, det lockar absolut till mer drickande. Jag ställer även ut skålar och glas lite överallt och de har fri tillgång på blötmat som jag blandar ut med vatten.

  • Äldre 23 Jul 16:04
    #5

    har vatten lite över allt brukar ställa fram mitt dricksglas också för där ur dricker han ibland. ja man kanske skulle pröva en fontän, har sen han var liten försökt vänja han när det rinner droppar från kranen men då backar han bara. 

    Förövrigt verkar kissen bättre den har ätit och druckit lite och verkar inte så loj längre.

  • Äldre 23 Jul 16:26
    #6

    Min katt har alltid ratat skålar med vatten. Drack jätte dåligt. Bytte ut det mot ett stort vattenglas o då vart det ändring. Sen äter hon mkt mjukmat så dricks det mindre. Verkar bli mer törstig av torrfoder!

  • Äldre 23 Jul 16:50
    #7

    Jag ger min katt lite kall mjölk och det gillar hon. I vanliga fall ska katter inte ha mjölk men hon gillar det och jag tycker det är bra om hon får i sig vätska.

  • Äldre 23 Jul 18:54
    #8

    Min kisse dricker ibland lite laktosfrimjölk. Idag fick kissen kattmjölk från affären (vet onödigt) men vad prövar man inte för sin kisse.

  • Äldre 23 Jul 18:55
    #9
    Stokke skrev 2014-07-23 16:50:47 följande:
    Jag ger min katt lite kall mjölk och det gillar hon. I vanliga fall ska katter inte ha mjölk men hon gillar det och jag tycker det är bra om hon får i sig vätska.
    Mindre bra om katten får magknip vilket du inte kan se. Köp laktosfri mjölk om du vill ge mjölk.
  • Äldre 23 Jul 19:07
    #10

    Vi har 5 katter och alla är lika spralliga som vanligt.

    Enda som sommarvärmen egentligen har gjort är att dom tar en siesta mellan typ 2-4 på dagen.
    Dricker gör dom knappt, varken nu eller i vanliga fall, men dom är inte uttorkade heller, så dom får ju tillräckligt med vätska

  • Äldre 24 Jul 00:34
    #11

    Nu i kväll har kissen druckit masso för att varav han. Ja inom loppet av 5 minuter drack han nog 4 gånger, känns otroligt skönt nu busa han oxå som han brukar när det är dags att sova

  • Äldre 24 Jul 22:18
    #12

    har samma problem faktiskt, var dessutom bortrest och hade han hos kattvakt tills igår natt då jag hämtade honom. i tisdags på morgonen hade han spytt enl kattvakten. Tycker också det känns som att han dricker mindre, annars är han en vattenslukare (märks mkt i lådan då han kissar som en människa) men inget nu ;< han får bara blötmat (det får han jämt) och den äter han också ganska dåligt av och är väldigt slö. Är lite orolig och hoppas han får i sig vatten snart annars blir det spruta. Kan man se eller känna om han har vätskebrist på något sätt?

  • Äldre 24 Jul 23:39
    #13
    gudsfurste skrev 2014-07-24 22:18:34 följande:

    har samma problem faktiskt, var dessutom bortrest och hade han hos kattvakt tills igår natt då jag hämtade honom. i tisdags på morgonen hade han spytt enl kattvakten. Tycker också det känns som att han dricker mindre, annars är han en vattenslukare (märks mkt i lådan då han kissar som en människa) men inget nu ;< han får bara blötmat (det får han jämt) och den äter han också ganska dåligt av och är väldigt slö. Är lite orolig och hoppas han får i sig vatten snart annars blir det spruta. Kan man se eller känna om han har vätskebrist på något sätt?


    Tråkigt när ens kisse mår dåligt , det som gjorde mig orolig i går var att min kisse som följer mig överallt och som alltid ska va där jag är helt plötsligt sluta följa mig och backa och gömde sig för mig ville backa in rumpan mot någon vägg/ vrå och brydde sig inte ens när jag öppna balkong dörren. Annars är han snabbt där. Nu idag har jag fått tillbaka min goa mysiga kisse som skuttar glatt runt i lägenheten och vill va med där vi är. Så skönt att ha tillbaka sin kisse. Hoppas din kisse oxå mår bra snart.
  • Äldre 25 Jul 18:30
    #14
    gudsfurste skrev 2014-07-24 22:18:34 följande:
    har samma problem faktiskt, var dessutom bortrest och hade han hos kattvakt tills igår natt då jag hämtade honom. i tisdags på morgonen hade han spytt enl kattvakten. Tycker också det känns som att han dricker mindre, annars är han en vattenslukare (märks mkt i lådan då han kissar som en människa) men inget nu ;< han får bara blötmat (det får han jämt) och den äter han också ganska dåligt av och är väldigt slö. Är lite orolig och hoppas han får i sig vatten snart annars blir det spruta. Kan man se eller känna om han har vätskebrist på något sätt?
    Nyp i nackskinnet, skinnet ska gå tillbaka direkt.
  • Äldre 25 Jul 18:53
    #15

    Har inga innekatter men våra katter gillar värmen, de brukar komma in i bastun när vi har bastat klar, vi lämnar dörren öppen. Där kan sitta och njuta av värmen.
    Nu när det är så varmt överallt ligger de ute i det höga gräset och vilar. Största skillnaden är att de ligger i skuggan nu, annars brukar de ligga i solen. Solig

  • Doctor Why
    Äldre 26 Jul 17:50
    #16

    Våra 2 nakenkatter trivs bra i värmen. De får solskydskräm för att inte bli alltför solbrända och har vatten på de två balkonger som de kan vistas på. Vi har också en stark golvfläkt som står på de dagar som vi är hemma.

  • Äldre 28 Jul 18:44
    #17

    Många katter gillar inte sina vattenskålar om de är för små (de vill inte att morrhåren rör vid kanterna!) eller om de är av fel material.
    Porslin eller glas är alltid bäst, plast och aluminium går bort för de kan göra pälsen statisk och katter HATAR det! 

    Så testa att byta ut skålarna till större och bättre material, och testa gärna vattenfontän, det är himla bra! 

  • Äldre 30 Jul 15:02
    #18

    Vi har 6 katter och de mår utmärkt även om det är varmt. De får vara ute i sin rastgård där minst halva gården alltid är i skugga. De dricker bra och har alltid gjort. Vill man stimulera till att dricka mer så tycker jag att vattenfontän är en bra investering. 
    Riktigt stora vattenskålar brukar oxå vara populärt. 

Svar på tråden Hur mår era innekatter nu i värmen??