• Anonym (Älska­rinnan­)
    Äldre 23 Jul 15:15
    2405 visningar
    23 svar
    23
    2405

    Bör jag ta emot arvet?

    För ca 3 år sedan var jag på en stresshanteringskurs med några kollegor. Första kvällen träffade jag en underbar man och vi hamnade i sovrummet. Vid kursens slut bytte vi nummer och lovade att höras. Efter ca en vecka ringde han och vi träffades. Fick då veta att han var gift. Dum som jag var valde jag att ändå fortsätta med honom. Hans otrohet kröp fram ca ett och ett halvt år senare, och frun krävde genast skilsmässa. Frun hade dock också varit otrogen.


    Vid den tiden hade jag fruktansvärt dåligt samvete och klarade inte av att leva med honom, så vi gjorde slut. Jag har saknat honom, men hört ryktesvägen att han och frun försökt igen och bor tillsammans, dock ogifta.


    För ett tag sedan dog denne man i ett hastigt sjukdomsanfall, och till min stora förvåning står jag som arvtagare. Han har alltså, under vår korta tid tillsammans, hunnit testamentera till mig. Han har också en hel del pengar, inget litet arv vi talar om.


    Min älskare och hans partner har varit ett par i massor av år, sedan de var riktigt unga. Hans tid med mig var alltså bara ett tillfälligt avbrott.. Bör jag ta emot arvet, eller ska jag låta hans livskamrat ta allt? Hjälp mig. Jag behöver pengarna, samtidigt vet jag att han hade velat att hans fru skulle få allt..

  • Svar på tråden Bör jag ta emot arvet?
  • Anonym (*)
    Äldre 23 Jul 15:19
    #1

    Hade han velat att hans exfru skulle ärva allt, så hade han väl annullerat sitt testamente och gjort om det.

    I vilket sammanhang sade han till dig att han ville att exfrun skulle ärva allt?

  • Äldre 23 Jul 15:35
    #2

    Hur lång tid gick det mellan att ni gjorde slut och att han avled?

  • Äldre 23 Jul 15:38
    #3

    Egentligen har ingen av er rätt till arvet rent moraliskt. Ge pengarna till en bra välgörenhet istället.

  • Anonym (weeds­)
    Äldre 23 Jul 15:43
    #4

    Låter verkligen som ett avsnitt ur "weeds" 

  • Anonym (Älska­rinnan­) Trådstartaren
    Äldre 23 Jul 15:44
    #5
    Anonym (*) skrev 2014-07-23 15:19:07 följande:

    Hade han velat att hans exfru skulle ärva allt, så hade han väl annullerat sitt testamente och gjort om det.

    I vilket sammanhang sade han till dig att han ville att exfrun skulle ärva allt?


     Jo kanske, tänker bara att man ju inte tror man ska gå och dö knall och fall, det blev väl kanske inte av helt enkelt.


    Han sa aldrig något om det, men vår tid är ju över och exfrun gjorde ju ett nytt försök. Har inte pratat med honom sedan vi gick skilda vägar. 


    Tack för ditt svar förresten!

  • Cheste­r Copper­pot
    Äldre 23 Jul 15:46
    #6
    SpanskaFlugan skrev 2014-07-23 15:38:15 följande:

    Egentligen har ingen av er rätt till arvet rent moraliskt. Ge pengarna till en bra välgörenhet istället.


    Skitsnack. Moraliskt sett bör hon ta emot arvet. Hade han varit gift så hade det varit en annan sak. Men nu är han skild. Och om hans exfru ville ha del av arvet så skulle hon inte ha skiljt sig. När hon skilde sig så tackade hon också nej till dom pengarna. Annars hade dom gjort en överenskommelse om det. Och om han hade velat att exfrun skulle få ta del av arvet, så hade han ordnat det. Nu gav han pengarna till TS istället, the last wish of a dying man. Han ville att hon skulle få det. Och han tänkte nog att hon skulle behöva pengarna. Under dom omständigheterna skulle jag inte ha några som helst moraliska problem att ta emot arvet. Det var vad han skulle ha velat...


  • Cheste­r Copper­pot
    Äldre 23 Jul 15:49
    #7

    Äh, jag läste inte trådstarten ordentligt. Missade det där sista om att han antagligen ville att frun skulle få pengarna. Vilket ställer situationen i en helt annan dager. Var vänlig bortse från mitt tidigare meddelande...

  • Anonym (arvsr­ätt)
    Äldre 23 Jul 15:51
    #8

    Exhustrun har ingen arvrätt oavsett om du avstår eller ej. Arvet går då till hans föräldrar om de lever eller syskon eller syskonbarn. Finns det inga sådana går arvet till allmänna arvsfonden. Skall exfrun få pengarna får du ta emot arvet och skänka pengarna till henne.

  • Äldre 23 Jul 16:45
    #9
    Anonym (arvsrätt) skrev 2014-07-23 15:51:08 följande:

    Skall exfrun få pengarna får du ta emot arvet och skänka pengarna till henne.


    Och ni kan ju dela...
  • Äldre 23 Jul 17:28
    #10

    Jag skulle nog tagit arvet och skänkt en del till exfrun, eftersom det var en stor summa kanske det räcker så att det räcker åt er båda? Har exfrun det gott ställt (om mannen är rik, och de inte hade äktenskapsförord så borde hon ju ha en del pengar...).

    Vem får ärva om du inte tar arvet? Exfrun har ju ingen arvsrätt. Har mannen föräldrar i livet, eller syskon? Vad hade mannen i så fall för relation till dem?

Svar på tråden Bör jag ta emot arvet?