• Anonym (deprimerad)

    Hur lång tid innan ökad dos märks?

    Hur lång tid kan det ta innan man märker av den ökade dosen av Citalopram? Gick från 10 mg till 20 mg för 2 veckor sedan men har fortfarande 39 poäng på MADRS testet och känner mig verkligen nere idag.

  • Svar på tråden Hur lång tid innan ökad dos märks?
  • Anonym (jagvet)

    Du borde märkt skillnaden nu tycker jag, men det kan ta upp till 4 veckor så ha lite tålamod. Var ute i det fina vädret så går tiden lite snabbare.

  • Anonym (deprimerad)
    Anonym (jagvet) skrev 2014-07-25 10:15:26 följande:

    Du borde märkt skillnaden nu tycker jag, men det kan ta upp till 4 veckor så ha lite tålamod. Var ute i det fina vädret så går tiden lite snabbare.


    Jo jag tycker även jag att jag borde märkt skillnad. Får avvakta lite till och se vad som sker.
  • Anonym (Minst 30 mg)

    Jag har läst att rekommenderad dos är 30 mg för att medicinen ska ha effekt. Du behöver nog gå upp till minst 30 mg för att märka effekt alltså. En del kan behöva 40 mg. När du har varit stabil länge och mått bra, så kanske det funkar att sänka till 20 mg och stå på den dosen. Men för att bli av med depressionen måste du nog upp i 30 mg.

  • Anonym (deprimerad)
    Anonym (Minst 30 mg) skrev 2014-07-28 17:46:01 följande:

    Jag har läst att rekommenderad dos är 30 mg för att medicinen ska ha effekt. Du behöver nog gå upp till minst 30 mg för att märka effekt alltså. En del kan behöva 40 mg. När du har varit stabil länge och mått bra, så kanske det funkar att sänka till 20 mg och stå på den dosen. Men för att bli av med depressionen måste du nog upp i 30 mg.


    Jag tror nog även jag att en ökning behövs. Har haft en bra helg men det blev bara skit just nu. En fd fru som hånar mig på FB inför vår dotter så det känns inget bra. Min självkänsla är i botten och jag bryr mig alltför mycket kring vad alla andra tycker om mig.
  • Anonym (Minst 30 mg)

    Så jobbigt för dig att exfrun gör så - det var inte snällt. När man är deprimerad är man ju extra känslig och tar åt sig mer än man annars skulle göra. Självkänslan är låg och man känner sig dålig på många vis. Försök tänka att det är sjukdomen som gör det - det är inte du som är sån.

  • Anonym (deprimerad)
    Anonym (Minst 30 mg) skrev 2014-07-28 20:51:31 följande:

    Så jobbigt för dig att exfrun gör så - det var inte snällt. När man är deprimerad är man ju extra känslig och tar åt sig mer än man annars skulle göra. Självkänslan är låg och man känner sig dålig på många vis. Försök tänka att det är sjukdomen som gör det - det är inte du som är sån.


    Jag försöker tänka så och det gick ganska bra sen skickade hon ett sms och lite låtsades som att hon inte gjort detta. Struntade i att svara tills jag fick ett sms där hon undrat om hon skulle oroa sig när jag inte svarade. Skickade bara ett jag är ok till hon. Här varit ut och druckit lite med några från jobbet och precis kommit hem så nu får man väl gråta sig till söms.
  • Anonym (40mg)

    Jag ökade min dos från 20 till 40 och tog ca 2v innan jag kände effekt, känns mycket bättre nu! Prata med din läkare, jag gick med 20 allt för länge. Lycka till.

  • Anonym (deprimerad)
    Anonym (40mg) skrev 2014-07-28 23:38:28 följande:

    Jag ökade min dos från 20 till 40 och tog ca 2v innan jag kände effekt, känns mycket bättre nu! Prata med din läkare, jag gick med 20 allt för länge. Lycka till.


    Pratade med den psykiatriska akutmottagningen och de sa att jag skulle avvakta. Ökade dosen den 9/7 men jag mår inget bättre än utan snarare sämre.
  • Anonym (Minst 30 mg)
    Anonym (deprimerad) skrev 2014-07-29 15:38:53 följande:
    Pratade med den psykiatriska akutmottagningen och de sa att jag skulle avvakta. Ökade dosen den 9/7 men jag mår inget bättre än utan snarare sämre.
    Det verkar konstigt att du inte redan står på 30 mg eftersom det är den dosen som bevisat ger effekt. Man kan ju tycka att de borde ha koll på den saken.

    Har du pratat med en läkare eller "bara" med en sköterska på psykiatriska akutmottagningen? Jag tycker att du ska ta kontakt med vården igen. Du har rätt till en second opinion.

    Om du mår väldigt dåligt så kanske du behöver få t.ex. Atarax som är milt ångestlindrande (det är egentligen en allergimedicin som har trötthet som biverkan, men som kan verka lugnande).
  • Anonym (deprimerad)
    Anonym (Minst 30 mg) skrev 2014-07-29 20:27:48 följande:
    Det verkar konstigt att du inte redan står på 30 mg eftersom det är den dosen som bevisat ger effekt. Man kan ju tycka att de borde ha koll på den saken.

    Har du pratat med en läkare eller "bara" med en sköterska på psykiatriska akutmottagningen? Jag tycker att du ska ta kontakt med vården igen. Du har rätt till en second opinion.

    Om du mår väldigt dåligt så kanske du behöver få t.ex. Atarax som är milt ångestlindrande (det är egentligen en allergimedicin som har trötthet som biverkan, men som kan verka lugnande).
    Jag antar att de vill höja dosen i steg med 10 mg för varje höjning. Började som sagt på 10 mg och höjde nyligen. Ska försöka kontakta min vårdcentral imorgon och höra när jag kan komma dit för uppföljning av medicinen.

    Jag pratade med sköterskan som svarade i telefon och fick svar från hon.
  • Anonym (Minst 30 mg)
    Anonym (deprimerad) skrev 2014-07-29 20:41:37 följande:
    Jag antar att de vill höja dosen i steg med 10 mg för varje höjning. Började som sagt på 10 mg och höjde nyligen. Ska försöka kontakta min vårdcentral imorgon och höra när jag kan komma dit för uppföljning av medicinen.

    Jag pratade med sköterskan som svarade i telefon och fick svar från hon.
    Det förklarar nog saken. Sköterskor hänvisar alltid till läkare. De får inte ändra dosen.
  • Anonym (deprimerad)
    Anonym (Minst 30 mg) skrev 2014-07-29 21:30:46 följande:
    Det förklarar nog saken. Sköterskor hänvisar alltid till läkare. De får inte ändra dosen.
    Nej men hon hade kunnat kolla upp saken med en läkare eller kollat om det fanns tid för mig att komma dit för att träffa läkaren.
Svar på tråden Hur lång tid innan ökad dos märks?