• Anonym (Lilla­n)
    Äldre 23 Jul 19:52
    2925 visningar
    17 svar
    17
    2925

    Svår smärta, blir gaaaalen!!!!

    Jag vet snart inte var jag ska ta vägen, tänker kanske finns de fler som jag där ute. Jag har under väldigt många år haft problem med mina leder, främst i höfterna..

    Senaste året har de letat sig till ryggen, Jag får emellanåt såna besvär med landryggen att jag knappt kan komma mig upp ur sängen. Förra sommaren var jag halvt handikappad hela sommaren, man kunde med hjälp av en MR se förändringar på sakroiliakaleden, hade inflammation speciellt på ena sidan. Men de trycktes i mig morfin så det kändes som jag inte riktigt var med, smärtan tog jag mig igenom trots att de även sen förra sommaren funnits fruktansvärda dagar. Jag får nästan panik när jag får sådär ont för de finns nästan inget som hjälper.

    Senaste månaderna har jag blivit sjukt stel i nacken, kanske för att jag spänner mig när jag får ont i landryggen tänker jag, har testat spikats, yoga, avslappningsövningat you name it, är en väldigt aktiv person från början så stillasittande är inte problemet.
    Idag sitter Jagger med såna fruktansvärda smärtor i nacke som strålar ut i axlarna och ner över armarna emellanåt kommer vän ländryggsbescären på besök.

    Jag har reumatiska sjukdomar i familjen då en förälder har. Jag är aktiv, har en sund livsstil. Är det någon som har något tips, som varit i liknande situation? Jag håller på bli galen,

    Jag är 24 år gammal jag vill Inte känna mig som jag håller på gå sönder. Alla har vi ont i bland men jag har sådana fruktansvärda smärtor som jag inte kan hantera.
    Ni som har haft liknande, tips, råd?
    Är mottaglig för allt.

  • Svar på tråden Svår smärta, blir gaaaalen!!!!
  • Anonym (Lilla­n) Trådstartaren
    Äldre 23 Jul 23:01
    #1

    Någon...

  • Äldre 23 Jul 23:03
    #2

    Inboxa mig, vill berätta om något som kan hjälpa dig!

  • Anonym (Lilla­n) Trådstartaren
    Äldre 23 Jul 23:19
    #3
    GrönaDruvan skrev 2014-07-23 23:03:08 följande:

    Inboxa mig, vill berätta om något som kan hjälpa dig!


    Har inboxat
  • Anonym (Linn)
    Äldre 24 Jul 12:00
    #4

    Har också fruktansvärda smärtor. Har du provat tens? Vetevärmare?

  • Anonym (R)
    Äldre 24 Jul 13:43
    #5

    Har du reumatism så syns detta på prover oftast, har du positivt utslag där?
    Remicade är en dyr medicin som hjälper många i din situation.


    Sen kan Sativex hjälpa också, dock är Sativex utanför högkostnadsskyddet.


    Så eventuell medicinering där, blir satans dyr.


    Det skulle även remicade bli, då den kostar 5500:- per dos, men är med i högkostnadsskyddet.


     


    Bägge medicinerna måste du tjata och stå på dig för att få, riktigt jävla mycket.


    Sen om de hjälper, det får tiden utvisa:


    Dock har de hjälpt många.

  • Anonym (Lilla­n) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 20:49
    #6
    Anonym (Linn) skrev 2014-07-24 12:00:51 följande:

    Har också fruktansvärda smärtor. Har du provat tens? Vetevärmare?


    Jag har provat tens men de hjälper bara mot spänningar jag får när

    Man gått med smärta länge! Har de fungerat bra för dig?
  • Äldre 27 Jul 20:51
    #7

    Smärtcentrum i Uppsala är de som kan göra underverk.

  • Anonym (Linn)
    Äldre 27 Jul 21:02
    #8
    Anonym (Lillan) skrev 2014-07-27 20:49:33 följande:

    Jag har provat tens men de hjälper bara mot spänningar jag får när

    Man gått med smärta länge! Har de fungerat bra för dig?


    Ligger i soffan med tens-apparaten på just nu. Brukar funka rätt bra tycker jag även om den inte tar bort all smärta så blir det någorlunda uthärdligt. Men står även på underhållsdos med bl.a. dolcontin. Har haft ett smärtgenombrott nu senaste veckorna så just nu hjälper inget alls känns det som. Det gör att sömnen blir lidande och sömnbrist leder direkt till en negativ smärtspiral neråt tyvärr. Försöker vända på den negativa nedåtgående trenden men det är så svårt. Bäst för mig funkar en blandning av mediciner, tens, vetevärmare, massage av sjukgymnast, avslappning och vila i kombination med sjukgymnastiska övningar mot smärtan.
  • Anonym (R)
    Äldre 27 Jul 21:09
    #9

    Min erfarenhet med tens är att den är helt verkningslös.


    Men givetvis funkar den olika på olika smärtor och vart den sitter.

  • Anonym (Linn)
    Äldre 27 Jul 21:13
    #10
    Anonym (R) skrev 2014-07-27 21:09:01 följande:

    Min erfarenhet med tens är att den är helt verkningslös.

    Men givetvis funkar den olika på olika smärtor och vart den sitter.


    Jag kanske har haft tur för tens funkar bättre än många andra saker jag har provat. Tråkigt att höra att det inte fungerar för dig. Vad har du fått bäst hjälp av?
  • Anonym (R)
    Äldre 27 Jul 21:19
    #11
    Anonym (Linn) skrev 2014-07-27 21:13:05 följande:
    Jag kanske har haft tur för tens funkar bättre än många andra saker jag har provat. Tråkigt att höra att det inte fungerar för dig. Vad har du fått bäst hjälp av?

    Ryggen är lugn och varit detta i nått år nu.


    Den gör ont, men hanterbart.


    Då är det värre med psoriasis artrit i fötter, men och andra sidan.


    Så är inte tens ett alternativ där som jag förstår det.


    Sen även en axel som ska få sig en omgång med kniven om par dagar.

    Men när ryggen var som värst, så fick man testa lite saker.


    Vilket tyvärr alla var icke fungerande.


    Egentligen så var det bästa en varm dusch, och sen spola extra i ryggen.


    Det leade upp den en stund, sen gick värken tillbaka spontant till 75-90%.


    Kan ju vara ett resultat av sjukgymnastik, som jag vid detta tillfälle hade slutat med sen ett gäng månader sedan.

  • Anonym (Linn)
    Äldre 27 Jul 22:01
    #12
    Anonym (R) skrev 2014-07-27 21:19:10 följande:

    Ryggen är lugn och varit detta i nått år nu.

    Den gör ont, men hanterbart.

    Då är det värre med psoriasis artrit i fötter, men och andra sidan.

    Så är inte tens ett alternativ där som jag förstår det.

    Sen även en axel som ska få sig en omgång med kniven om par dagar.

    Men när ryggen var som värst, så fick man testa lite saker.

    Vilket tyvärr alla var icke fungerande.

    Egentligen så var det bästa en varm dusch, och sen spola extra i ryggen.

    Det leade upp den en stund, sen gick värken tillbaka spontant till 75-90%.

    Kan ju vara ett resultat av sjukgymnastik, som jag vid detta tillfälle hade slutat med sen ett gäng månader sedan.


    Det låter som om du har det tufft. Hoppas att operationen kommer att hjälpa mot axeln. Apropå varm dusch så får jag god hjälp av att bada i en varm badtunna som mjukar upp och gör kroppen avslappnad. Antar att det nästan skulle kunna motsvara din varma dusch. Är varm dusch eller bad något som kan lindra din smärta något, ts?
  • Anonym (R)
    Äldre 27 Jul 23:27
    #13

    Min smärta är periodvis, någon gång per år.


    Ibland blir det akuten för att få smärtstillande, tror jag upp i 5ggr på 4år.
    Får man bar bara med smärtstillande, så är det inte så farligt.


    Men en gång, så snålades det rejält, vilket höll en vaken i 50h.


    Var som förståeligt inte lika skönt.


     


    Just att ta munstycket och köra varmt gjorde jag bra lokalt.


    För annars hade jag inte pallat med den höga värmen på resten av kroppen samtidigt.


    Smärtan i sig kanske inte gick ner kraftigt, men en annan rörlighet och typ av smärta fick man.


     


    Jag betvivlar inte att TS kommer ha en viss hjälp av detta, sen är frågan om det är tillräckligt.


    Kan vara så att man inte når fram till det som är problemet.


    Eller att man inte pallar med att skickar på värmen så högt.


    Värmedynor eller liknande är inte fel, men av någon anledning så har duscha varmt varit bra mycket bättre.

  • Anonym (Lilla­n) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 15:24
    #14

    Jag tränar regelbundet och går hos sjukgymnast. Problemet är bara att när jag får såhär ont kan jag knappt träna, smärtan blir ännu värre och speciellt på natten. Vilket resulterar i dålig sömn och bara en ond cirkel.

    Värmekudde är inget som fungerat än, men ger de ofta ett försök.. däremot duscha riktigt varmt gör de bättre för stunden.. Ej hållbart i längden kan ju inte sitta i duschen hela tiden. :p

    Har haft dolcontin men blev så dåsig av den och har Efter de haft tradolan.. Men tar jag de kan jag inte sova av någon anledning? Jättemystiskt.

    Jag ska fortsätta med varma duschar träning och tens så får jag hoppas att man en dag kan lista ut vad detta är. Däremot känns de som att jag "bara klagar och är till besvär" när jag har gått till läkaren så vågar nästan inte boka någon tid när de är som värst. Så man känner sig lite hjälplös ibland och tänker att man kanske inbillar sig? Tills man knappt kan ta sig ur sängen knappt 24 år gammal, emallanåt kan man inte annat än bryta ihop.

  • Anonym (R)
    Äldre 29 Jul 15:41
    #15
    Anonym (Lillan) skrev 2014-07-29 15:24:35 följande:
    Jag tränar regelbundet och går hos sjukgymnast. Problemet är bara att när jag får såhär ont kan jag knappt träna, smärtan blir ännu värre och speciellt på natten. Vilket resulterar i dålig sömn och bara en ond cirkel.

    Värmekudde är inget som fungerat än, men ger de ofta ett försök.. däremot duscha riktigt varmt gör de bättre för stunden.. Ej hållbart i längden kan ju inte sitta i duschen hela tiden. :p

    Har haft dolcontin men blev så dåsig av den och har Efter de haft tradolan.. Men tar jag de kan jag inte sova av någon anledning? Jättemystiskt.

    Jag ska fortsätta med varma duschar träning och tens så får jag hoppas att man en dag kan lista ut vad detta är. Däremot känns de som att jag "bara klagar och är till besvär" när jag har gått till läkaren så vågar nästan inte boka någon tid när de är som värst. Så man känner sig lite hjälplös ibland och tänker att man kanske inbillar sig? Tills man knappt kan ta sig ur sängen knappt 24 år gammal, emallanåt kan man inte annat än bryta ihop.

    Om man inte hinner somna innan dessa smärtstillande börja verka bra.


    Så är risken att man ligger vaken istället, lite limbo mellan vaken och sömn.


    Man ska ta denna varma dusch, inför man går lägger sig.


    Så chanserna ökar att man sover bättre då.


    Och är man hyfsat utvilad, så kan man hantera smärtan bättre.


    Sen i denna värme är ju det inte det skönaste att duscha varmt.

  • Anonym (Lilla­n) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 20:54
    #16

    Tack för alla fina tips! :)

  • Anonym (R)
    Äldre 29 Jul 21:30
    #17
    Anonym (Lillan) skrev 2014-07-29 20:54:33 följande:
    Tack för alla fina tips! :)

    Smärta är en hel vetenskap, speciellt om man har såpass avancerad smärtproblematik att man måste ta dessa starkare smärtstillare.
    Tyvärr kommer du i livet stöta på människor som bagatelliserar din smärta, och menar på det klarar du väl utan tabletter.
    tom inom sjukvården, och som jobabr med patienter som har smärtor som kräver kraftfull medicinering.

    Har flera dåliga erfarenheter på detta.


    En var vid ett skov psoriasisartrit, där jag besökte en ssk(exakt varför vet jag inte), men vi diskuterade om min smärta och så.


    Berättade att det gör så ont nu att oxy och alvedon hjälper inte ta all smärta, då jag fortfarande har fruktansvärt ont.


    Hennes råd var att sluta med oxy och bara ta alvedon.


    Tittade en stund  på henne och sen avlägsna mig, för var en av de mest korkade sakerna jag hört.


    Sa inget, för orkade inte diskutera då.


     


    Sen är det bra att lära sig sluta också, helst i 2-3 veckor eller nått sånt.


    Så man aldrig får det där riktigt djupa beroendet, som AT är så jobbiga.


    Lär man sig detta, så blir ens situation lite mer hanterbar OCH att sin medicin blir effektiv igen.

Svar på tråden Svår smärta, blir gaaaalen!!!!