• Anonym (ts)

    Stalkad, mitt fel?

    Låt säga att jag lägger ut bilder på mig på ett forum som FL. Vågade bilder där jag visar upp min kropp (med och utan kläder) och bilder på mitt ansikte, utöver det lämnar jag ut mitt namn.

    Medlemmar i tråden uppskattar inläggen från mig, en mer än andra. Personen ifråga börjar skicka mail, hittar mitt nummer och ringer mig, åker förbi mitt hem och mitt arbete. Jag ber personen sluta men denne lyssnar inte utan fortsätter.

    Har jag bjudit in till detta, är det mitt fel?

  • Svar på tråden Stalkad, mitt fel?
  • Anonym (Liz)

    Han upptäckte ju dig på grund av dina nätutvik men det är inte ditt fel att du blir stakad.

    Han är ansvarig för sina handlingar.

  • Anonym (ts)
    Anonym (Liz) skrev 2014-07-23 20:48:46 följande:

    Han upptäckte ju dig på grund av dina nätutvik men det är inte ditt fel att du blir stakad.

    Han är ansvarig för sina handlingar.


    Om jag inte la ut mitt namn hade det förmodligen varit svårare att hitta mig.
  • Anonym (*)

    Nej, det är verkligen inte ditt fel att han stalkar dig. Däremot bör du vara medveten om att sådant här kan hända om man gör som du gör. Risken är ju större att råka ut för det om man gör som du, sedan får du själv väga in om det är värt det eller inte.

  • Anonym (Liz)
    Anonym (ts) skrev 2014-07-23 20:52:25 följande:
    Om jag inte la ut mitt namn hade det förmodligen varit svårare att hitta mig.
    En dyrbar läxa att lära

    Hur som helst tycker jag att du ska släppa skuldkänslorna! Lär av det och försök lösa situationen.

    Har du provat att säga åt honom att du anmäler om han inte slutar?
  • Anonym (ts)

    Jo, jag har sagt det, men han slutar inte.

  • mr me
    Anonym (ts) skrev 2014-07-24 09:58:18 följande:

    Jo, jag har sagt det, men han slutar inte.


    Gör en polisanmälan.
  • MLB
    Anonym (ts) skrev 2014-07-24 09:58:18 följande:

    Jo, jag har sagt det, men han slutar inte.


    Har du något sparat bevis?
  • Anonym (ts)

    Jag har sparat allt. Men dom i min omgivning som jag har pratat med säger att det är mitt fel och att jag får skylla mig själv. Så jag drar mig för att anmäla.

  • MLB
    Anonym (ts) skrev 2014-07-24 10:08:51 följande:

    Jag har sparat allt. Men dom i min omgivning som jag har pratat med säger att det är mitt fel och att jag får skylla mig själv. Så jag drar mig för att anmäla.


    Dom har uppenbarligen inte insett att det är någon annan som aktivt väljer att stalka dig.
  • Anonym (Eller)

    Som man bäddar får man ligga, du får skylla dig själv.

    Den aktiva handlingen är hans men du gav honom förutsättningarna.

  • Anonym (ts)
    Anonym (Eller) skrev 2014-07-24 10:14:01 följande:

    Som man bäddar får man ligga, du får skylla dig själv.

    Den aktiva handlingen är hans men du gav honom förutsättningarna.


    Jag vet
  • Anonym (Anmäl)

    Det är inte ditt fel!

    Anmäl, anmäl, anmäl!

    Strunta i vad din omgivning säger. Du har uppenbarligen en sjuk person efter dig.

    Däremot hoppas jag du tar lärdom om detta och inte lägger ut ditt namn hur som helst. Bilder på din kropp (minus ansikte) kan inte göra att människor hittar din hemadress (däremot kanske sprida bilderna vidare), men namn kan vara mer riskabelt att dela med sig till "fel" publik.

    Hur som helst så har du inte aktivt bett om att få en person att stalka dig och fortsätta trots du sagt åt hen att sluta. Det är stalkern som gör fel.

  • Saltvatten

    Jag förstår inte varför du la ut bilder med ditt ansikte OCH gav ut ditt namn? Man måste vara jätteförsiktig med att lägga ut personlig info på nätet, det finns en stor risk att detta utnyttjas.

    Så din handling tycker jag var oerhört korkad och helt klart inte genomtänkt från din sida.

    Däremot så är det ju denna personen som VÄLJER att förfölja dig. Det är inget du kan ansvara för. Han har ingen rätt att förfölja och kränka dig, oavsett om du så hade poserat naken mitt på stan i fullt dagsljus.

    Anmäl den här personen innan det går överstyr och det händer nåt värre än det han redan gör! Såna personer har tyvärr inga spärrar för vad som är ett acceptabelt socialt beteende och vet inte vart gränserna ligger någonstans.

  • Kereza

    Alltså, du är ju uppenbarligen helt blåst - men frånsett det så är det han som gör fel. Anmäl. 

  • ölburk2

    Det är i vart fall nåt du måste ta med i beräkningen..


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • mr me
    Anonym (Eller) skrev 2014-07-24 10:14:01 följande:

    Som man bäddar får man ligga, du får skylla dig själv.

    Den aktiva handlingen är hans men du gav honom förutsättningarna.


    Skitsnack.

    Att lägga upp bild på sig själv, lättklädd eller ej, tillsammans med sitt namn är inte samma sak som att deklarera att det är fritt fram för stalkers.

    I sådana fall skulle det ju gälla för varenda bloggare, politiker, artist, idrottsman och andra mer eller mindre kända eller offentliga personer.

    Vi är många som finns på internet med namn och bild, vissa av oss för att vi vill, andra mot vår vilja. Det innebär inte att vi ska finna oss i att få stalkers efter oss för det.
  • The Fugly
    Anonym (Eller) skrev 2014-07-24 10:14:01 följande:

    Som man bäddar får man ligga, du får skylla dig själv.

    Den aktiva handlingen är hans men du gav honom förutsättningarna.


    Är du en av dem som anser att våldtagna tjejer får skylla sig själva för att de gick hem själva från krogen fast det var mörkt och de var småfulla och kanske t.o.m. lättklädda? Lite "den aktiva handlingen var hans men tjejen gav honom förutsättningarna"?
  • Haskel

    Nej, det är INTE ditt fel och du bär ingen skuld. 

    Men däremot är det bara du som ansvarar för din egen säkerhet och sekretess. Du har brustit i ditt ansvar, och lagt ut för mycket information om dig själv. Information som andra kan utnyttja. Det är den som utnyttjar som gör fel och bär skuld. Men de flesta vet också att det finns idioter. 

    Kanske låter det då fel, att du ska behöva ta ansvar, när det är andra som gör fel. Men tyvärr finns dessa idioter, även om de inte "borde" finnas.

    PS. Ansvar och skuld är två helt skilda saker. DS

Svar på tråden Stalkad, mitt fel?