• Äldre 23 Jul 20:54
    23832 visningar
    453 svar
    453
    23832

    Jag är radikalfeminist - Fråga mig vad du vill

    Då det råder stor missuppfattning i samhället och främst hos män på vad feminism innebär så skapar jag som betraktar mig själv som radikalfeminist upp i den här tråden för att ta emot era frågor. Jag svarar på det mesta men inte allt.

  • Svar på tråden Jag är radikalfeminist - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 23 Jul 20:58
    #1

    Vad svarar du inte på för frågor?

    Vad är ditt mål i livet?

  • Äldre 23 Jul 21:00
    #2

    Vad tycker du om mansskatt?

  • Äldre 23 Jul 21:08
    #3

    Eftersom fördomar går åt båda hållen vill jag fråga: Vad tänker du om mig som kvinna och feminist-vägrare?


    Key change, MOFO!
  • Äldre 23 Jul 21:09
    #4
    Anonym (Lisa) skrev 2014-07-23 20:58:52 följande:

    Vad svarar du inte på för frågor?

    Vad är ditt mål i livet?


    Jag svarar inte på sexistiska och förlöjligande frågor där man med härskarteknikens alla regler försöker att påvisa sin patriarkaliska makt i syfte att utvinna frustration och rädsla hos motståndaren.

    Mitt mål i livet är att arbeta för att kvinnor i framtiden ska kunna spela en central roll i ett jämställt samhälle utan hat och rädsla ifrån männen. Männen som idag utgör ett hot mot målet och som bromsar den feministiska kraften trots att vi är på framfart. Mitt mål är också att få med mig fler kvinnor i kampen och att vi tillsammans kan arbeta för vårat bästa. Jag vill få fler kvinnor att förstå att de är förtryckta varje dag. I sitt hem, på sin arbetsplats, ute i samhället och överallt. Det ojämställda klimatet måste ändras NU! Låt dig inte tryckas ner mer!
  • Sensit­iveguy
    Äldre 23 Jul 21:12
    #5
    FemenLi skrev 2014-07-23 21:09:19 följande:

    Jag svarar inte på sexistiska och förlöjligande frågor där man med härskarteknikens alla regler försöker att påvisa sin patriarkaliska makt i syfte att utvinna frustration och rädsla hos motståndaren.

    Mitt mål i livet är att arbeta för att kvinnor i framtiden ska kunna spela en central roll i ett jämställt samhälle utan hat och rädsla ifrån männen. Männen som idag utgör ett hot mot målet och som bromsar den feministiska kraften trots att vi är på framfart. Mitt mål är också att få med mig fler kvinnor i kampen och att vi tillsammans kan arbeta för vårat bästa. Jag vill få fler kvinnor att förstå att de är förtryckta varje dag. I sitt hem, på sin arbetsplats, ute i samhället och överallt. Det ojämställda klimatet måste ändras NU! Låt dig inte tryckas ner mer!


    Varför bör inte män vara med i denna kamp?

    Hur ser du på kvinnor som upprätthåller könsmaktsordningen?

    Vilka är de största ojämlikheterna för män?
  • Äldre 23 Jul 21:13
    #6

    Vad tycker du om juridisk abort för män?

  • Äldre 23 Jul 21:14
    #7
    kenneth768768 skrev 2014-07-23 21:00:40 följande:

    Vad tycker du om mansskatt?


    Eftersom mannen äter mer kött, kör bil i större utsträckning, flyger mer, skräpar ner mer osv osv så behövs en särskild skatt för män. Alternativet är att ni frivilligt avsäger er era höga löner till förmån för kvinnorna. Kvinnorna som idag är underbetalda.
    Aniiee skrev 2014-07-23 21:08:14 följande:

    Eftersom fördomar går åt båda hållen vill jag fråga: Vad tänker du om mig som kvinna och feminist-vägrare?


    Jag tycker att du självklart får göra som du vill men att du är egocentrisk som sviker kampen mot patriarkatet, mot orättvisorna och kämpandet mot kvinnans roll i samhället. Du bör tänka en gång till eller vill du fortsätta att leva som förtryckt och underbetald? Det är ditt val.

  • Äldre 23 Jul 21:21
    #8
    FemenLi skrev 2014-07-23 21:14:53 följande:
    Eftersom mannen äter mer kött, kör bil i större utsträckning, flyger mer, skräpar ner mer osv osv så behövs en särskild skatt för män. Alternativet är att ni frivilligt avsäger er era höga löner till förmån för kvinnorna. Kvinnorna som idag är underbetalda.
    Aniiee skrev 2014-07-23 21:08:14 följande:

    Eftersom fördomar går åt båda hållen vill jag fråga: Vad tänker du om mig som kvinna och feminist-vägrare?


    Jag tycker att du självklart får göra som du vill men att du är egocentrisk som sviker kampen mot patriarkatet, mot orättvisorna och kämpandet mot kvinnans roll i samhället. Du bör tänka en gång till eller vill du fortsätta att leva som förtryckt och underbetald? Det är ditt val.

    Fair enough, dock är jag varken förtryckt eller underbetald. Och ingen annan kvinna jag känner i sverige heller... Jo, förresten, det finns en del kvinnor som är väldigt pigga på att förtrycka mig.
    Key change, MOFO!
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 23 Jul 21:22
    #9
    FemenLi skrev 2014-07-23 21:09:19 följande:
    Jag svarar inte på sexistiska och förlöjligande frågor där man med härskarteknikens alla regler försöker att påvisa sin patriarkaliska makt i syfte att utvinna frustration och rädsla hos motståndaren.

    Mitt mål i livet är att arbeta för att kvinnor i framtiden ska kunna spela en central roll i ett jämställt samhälle utan hat och rädsla ifrån männen. Männen som idag utgör ett hot mot målet och som bromsar den feministiska kraften trots att vi är på framfart. Mitt mål är också att få med mig fler kvinnor i kampen och att vi tillsammans kan arbeta för vårat bästa. Jag vill få fler kvinnor att förstå att de är förtryckta varje dag. I sitt hem, på sin arbetsplats, ute i samhället och överallt. Det ojämställda klimatet måste ändras NU! Låt dig inte tryckas ner mer!
    Tack för svar!

    Så, öppna mina ögon: hur yttrar sig förtrycket av mig hemma? På jobbet? I samhället?
  • Äldre 23 Jul 21:23
    #10
    Sensitiveguy skrev 2014-07-23 21:12:31 följande:
    Varför bör inte män vara med i denna kamp?

    Hur ser du på kvinnor som upprätthåller könsmaktsordningen?

    Vilka är de största ojämlikheterna för män?
    Därför att det främsta målet är att få fram kvinnan och hennes roll och därför behövs inte männens åsikt i kampen. Låt oss för en gångs skull få föra kampen och tala för oss själva. Ni kan hålla med oss men ni bör vackert sitta tysta och respektera att det är kvinnan som behöver ta plats istället för mannen, som annars är normen.

    Kvinnor som fortfarande lever i en ojämställd könsmaktsordning förstår inte själva sitt eget bästa, men det är upp till mig som feminist att få fler kvinnor att inse hur fel samhället är genom att visa på förtryck och våld mot kvinnor. 

    Nu pratar jag enbart om den feministiska kampen och jag har inget intresse i ojämlikheterna för män. Män har redan så mycket mer möjligheter i samhället. Män tjänar redan mycket mer än kvinnor och män våldtar och misshandlar redan så mycket att det är kraften hos kvinnorna som behöver lyftas fram. Inte männen.
    cirkusmusen skrev 2014-07-23 21:13:42 följande:

    Vad tycker du om juridisk abort för män?


    Ett exempel på sexistisk och förlöjligande fråga som jag alltså inte svarar på.

Svar på tråden Jag är radikalfeminist - Fråga mig vad du vill