• Juicen

    Använda ''gamla'' ringar vid nytt frieri?

    Jag förlovade mig med en person för något år sedan. Jag fick tillbaka hennes ring och har kvar min.
    Saken är, i framtiden, tänkte jag fria till min nya flickvän. Jag älskar henne över allt annat i denna världen.
    Men jag la ut över 10000 på dessa ''gamla ringar'' och de har ett inpantningsvärde på ca 17-1800 tillsammans.
    Är det fel att smälta ner dem till nya ringar och sedan fria eller de ska pantas in, få en skitsumma, för att sedan köpa nya ringar för en högre summa ?
    Kommer det kännas fel för personen i fråga om detta uppdagas ? Hur hade du känt om din käraste friat till dig med ett par nersmälta ringar från ett tidigare förhållande ?
    Det borde egentligen kvitta, men vi lever ju i ett slit och släng samhälle där allt förväntas vara nytt. Jag tror inte hon brytt sig men jag vill inte ställa frågan angående detta till henne då det skall vara en hemlighet.

  • Svar på tråden Använda ''gamla'' ringar vid nytt frieri?
  • Almina

    Om du ändå har tänkt smälta ner ringarna så får du ju guldets värde betalt. Sen behöver ju inte guldsmeden använda samma guld för att göra de nya ringarna. Det bör inte påverka kostnaden för dig!

  • Juicen

    Då snackar vi om att sälja dem först till guldsmeden för att sedan tillverka nya ?
    Guldsmeden betalar mindre för guldet än ett inpantningsställe gör.
    Detta gör att om jag lämnar in dem till ett annat ställe för att sedan få nya gjorda från smeden så blir det dyrare då jag får betala guldvärdet + ett påslag antagligen för guldet.
    Men lämnar jag in ringarna till honom för att smälta nya, så använder han väl vad han har liggandes antagligen, eller så smälter han ner våra specifika ringar för att få fram de exakta grammen jag lämnat in, för att sedan ta betalt för arbetskostnad.
    Men då snackar vi fortfarande om de ''gamla ringarna'' som används.
    Jag tycker inte att de har någon betydelse men jag vet hur min nya hatar allt som har med min gamla att göra, skulle hon då få en ring som den andra burit så vettefan hur hon reagerat, om det tagit hus i helvete och förstört allt vad det heter med frieriet och de fina för att få mig att känna mig dum. Men vi snackar relativt mycket pengar för en principsak...Guld som guld enligt mig iallafall..

  • Almina
    Juicen skrev 2014-07-23 21:54:12 följande:

    Då snackar vi om att sälja dem först till guldsmeden för att sedan tillverka nya ?

    Guldsmeden betalar mindre för guldet än ett inpantningsställe gör.

    Detta gör att om jag lämnar in dem till ett annat ställe för att sedan få nya gjorda från smeden så blir det dyrare då jag får betala guldvärdet + ett påslag antagligen för guldet.

    Men lämnar jag in ringarna till honom för att smälta nya, så använder han väl vad han har liggandes antagligen, eller så smälter han ner våra specifika ringar för att få fram de exakta grammen jag lämnat in, för att sedan ta betalt för arbetskostnad.

    Men då snackar vi fortfarande om de ''gamla ringarna'' som används.

    Jag tycker inte att de har någon betydelse men jag vet hur min nya hatar allt som har med min gamla att göra, skulle hon då få en ring som den andra burit så vettefan hur hon reagerat, om det tagit hus i helvete och förstört allt vad det heter med frieriet och de fina för att få mig att känna mig dum. Men vi snackar relativt mycket pengar för en principsak...Guld som guld enligt mig iallafall..


    Varför skulle du få betala mer för att guldsmeden ska använda annat guld än det som är i de gamla ringarna (förutsatt att det är samma mängd guld i de nya ringarna)? I så fall tycker jag att du ska prata med en annan guldsmed! Du bör såklart bara betala för arbetet om du köper nya ringar med samma mängd guld som de du lämnar i inbyte.

    Med tanke på hur din flickvän känner för ditt ex så skulle jag absolut se till att det "gamla" guldet inte används!

    Är det släta ringar, utan diamanter? Tjocka? Eller betalade du ganska mycket för guldsmedens arbete? För de pengarna får du ju inte tillbaka! Så om du får mer pengar på ett inpantningsställe än vad guldet är värt så tjänar du ju på att lämna dem där och sedan köpa helt nya ringar!
  • Juicen

    Det är släta tjocka ringar, min vägde ca 7 gram och henne 6.5 eller något. Jag vet att inpantningsställe betalade mer än vad dem gjorde iallafall, men det är som du säger.. använder de samma mängd guld så borde det bara vara arbetskostnaden.

  • Almina
    Juicen skrev 2014-07-23 22:18:10 följande:

    Det är släta tjocka ringar, min vägde ca 7 gram och henne 6.5 eller något. Jag vet att inpantningsställe betalade mer än vad dem gjorde iallafall, men det är som du säger.. använder de samma mängd guld så borde det bara vara arbetskostnaden.


    Om guldpriset är typ 250 kr/g skulle ju guldet vara värt knappt 3500. Så arbetskostnaden blir ju den stora kostnaden i sammanhanget...
  • Lexiie

    Hade ju varit en sak om din nya flickvän fick bära exakt samma ring som ditt ex men om du smälter ringer är det inte samma som exets direkt kan jag tycka då det tillverkas en ny... bästa isf är att din flickvän inte får veta att du smälte ner ringen utan om hon skulle fråga om exets ring kan du bara säga "din är mycket finare än hennes"... 

Svar på tråden Använda ''gamla'' ringar vid nytt frieri?